AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.084

Ryckiggång, konstigt beteende, 325 e36

Sida 1 av 3
32
37
325Frippe
BMW 325 e36
Hej!

Mitt problem är att bilen efter ca 4000rpm hackar till, tappar kraft, och varvräcknaren sticker upp mot 7000rpm för att sedan falla tillbaka. VAd kan det vara. När bilen är kall har jag en känsla av att bilen fungerar bra, det är när bilen börja få upp värmen lite som fenomenet uppträder.

HAr läst på forumet och konstaterat att följande kan vara fel:
- bränslefiltret
- Bränslepumpen
- Skitig vevhusventelation, hur gör man rent det?
- skitiga spridare (Körde spridarrengöring för ca 4mån sedan)
- trasig Lamda (Bytt till en ny för 4mån sedan)

Kollade så att inte det var hål i insugsslagen osv, men det är tätt (Tänkte om den drog tjuvluft då motorn får upp trycket lite) Skall testa att byta bränslefiltret ikväll...

Bomba mig med ideér så är ni snälla.
//Hasse
32
37
325Frippe
BMW 325 e36
Nu Info!

Det verkar inte vara bensinfiltret :-(
Bilen går superfin genom alla växlar och alla varvtal till bilen får upp lite motortemperatur då börjar varvräknaren fladdra och motorn tappa effekt efter ca 3000rpm! Känns som om det har något med kylningen att göra... Kan det vara en givare? vilken?

Tacksam för svar
//Hasse
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
jag tycker det låter som om det är någoting med soppa systemet men när du ska över 3000varv varm är det som ett /fuelcut/ som en var spärr nästan eller beskriv lite mera om det problemet... kolla sladdar till lmmen också så de inte har skavits någonstans

///325///
**
153
**Bure
520da Touring-06
750ial-89
Kom i håg en japps med liknande problem. på den var det soppa pumpen som inte gav tillräkligt tryck. vill minnas att det till en början bara var när den var varm.
Visa användare
195
Sainio
Alpina B8 4.6 Cabrio -96
BMW 540iA Touring -98
BMW 528iA Touring -98
BMW 320iA Cabriolet -89
Kolla luftmassegivaren. Bilen går bra så länge den är kall, när den blir varm så går den helt kasst! Som du beskriver eller t.o.m bara lägger av helt!
Skulle det kunna vara bensinpumpen (taskigt flöde av bensin)?

När den är kall drar motorn mer bensin än varm. Borde inte symptomen för taskig bränslepump visa sig tydligare då motorn är kall?

Detta med rusning av varvräknaren: är det varvtalet eller bara visaren som rusar till 7000 rpm?

Mvh
Stephan
32
37
325Frippe
BMW 325 e36
Hej igen!

Det är bara varvräknar nålen som sicker upp mot 7000rpm för att sedan slå lite och efter en stund falla tillbaka till normalläge. (Det är inte motorn som rusar...)

Om det skulle vara soppapumpen borde det, logisktsett, inte spela någon roll om bilen är var eller kall... Den borde ge dåligt tryck oavsett motornsvärme, eller hur!?

Hur funkar LMM? Där spelar förmodligen motortemeraturen en roll. En varm motor borde kräva kallare/mer insugsluft än en kall.

Vad tror ni om att en tempgivare är paj, så att databoxen får fel signaler? Eller det det ni hänför till LuftMassaMätaren...!?

Bobavidare med ideér så är ni snälla.
//Hasse
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Började allt det här efter detta ovanligt dåliga vädret vi har haft? Kan vara så att boxen fått "fnatt". Öppna och se hur det ser ut inne vid boxen (sitter på vänster sida, sett framifrån. Ta bort skumgummit och plastkåpan så ser du). Det ska vara tort där. Jag hade liknande bekymmer förut, efter att kört 20mil i ett ordentligt oväder.
32
37
325Frippe
BMW 325 e36
Du menar att det skulle vara fuktigt vid databoxen? Kan kolla, men det tror jag inte... Återkommer med svar
//Frippe
32
37
325Frippe
BMW 325 e36
Det var inte fuktigt vid databoxen.

När jag tänker efter låter det konstigt om det skulle kunna vara bränslefiltret, då borde symtomen altid finnas där inte enbart då motorn blir varm. Eller har jag fel?

Är mer och mer inne på att det kan var ett räle som har en kalllödning som påverkas av värmeutvecklilngen i motorrummet...

Skall byta filter imorgon, med lite tur är det det trotts allt.

Ös på med mer ideér så är ni snälla!
//Hasse
32
37
325Frippe
BMW 325 e36
Har legat sömnlös i natt och funderat ;-)

Plötsligt slog det mig att det måste vara tändkablarna!

Bensinfilter, pump osv borde inte ha något med motortemperaturen att göra, problemet borde finnas där hela tiden även med kall motor om ovanstående skulle fela...

Tändkablarna däremot utvidgas förmodligen vid värmeutvecklingen och då får kanske, minst, en av dom avbrott...!? Skall testa att mäta/byta kablarna. Återkommer med svar...

Har ni andra ideér?
//Frippe
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
det finns inga tändkablar. men tändrör, kan vara nått sådant som har spruckit i gummit längst ner!
Ett långskott: Prova rengöra luftmängdsmätaren med CRCs Air sensor cleaner Länk .

Mvh
Stephan
32
37
325Frippe
BMW 325 e36
Vad händer om man kopplar ur LMM? Ställer sig bilen i felsäkert läge? Hur lång tid tar det innan detta läge infinner sig? Jag drog ur kontakten, men under de 2km som jag körde gick bilen riktigt dåligt... Ingen förbättring :-(

Kan det vara någon annan sensor som är paj? I någon tråd nämns lambdasonden. Kan den ge upp hov till mina fenomen?

Skall testa LMM rengörningen imorgon, hoppas på bättring.

Felr uppsalg?
//Hasse
32
37
325Frippe
BMW 325 e36
Tja!

Efter att bilen blev normalvarm igår började den stuttsa som en vättvilling, efter några 100 meter stannade bilen i en rondell i Hägersten...

Kollade tändstifen och ett av dom var oledränkt! Kan detta göra att den bara går på 5 cylindrar? torka bort olja och kunde då kör, ryckigt som f.., några 100 meter men sedan stusade det till så jä... at bilen sannade igen. Bogserade bort den, så nu står "pärlan"!

Skall göra följande må- kväll:
- byta besinfilter
- byta tändmodulerna
- mäta upp besinpumpen
- rengöra LLM med elektronikrengöring

Fler förslag?
//Frippe
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Förmodligen är tändspole till den tändstiften som är oljedränkt slut.
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
Grodan: vad surrar du i?

byt packningen mellan ventilkåpa och tändstiftsrören. kommer det olja dit så går inte bilen så bra!
edström jag har en fråga hur byter man den packningen.. har nämlingen det problemet med min 325i -93
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
du får plocka lös hela ventilkåpan. en mkt enkel operation
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
edström//

Jag hade en 320- E36 som hade samma ryckiga gång vid gaspådrag. Det visade sig att ena tändspolen var slut. Byte den och efter det gick bilen hur bra som helst.
32
37
325Frippe
BMW 325 e36
Kan man mäta upp vilken, vilka, moduler som är paj? eller måste man testa sig fram? Tändmodulen som satt på det oljedränkta tändstiftet ser misstänkt svart ut, så den är förmodligen slut...!?

Som sagt, hur mäter man upp tändmodulerna?
//Frippe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.