|
|
|
|---|---|
|
Jag provade en 130i i en konbana nyligen och tyckte det var en väldigt trevlig bil, men den hade ett (i mitt tycke) allvarligt fel. Gaspedalen kändes inte direkt inkopplad till motorn utan när man försökte justera pådraget var det en fördröjning som minskade precisionen i körningen. Framförallt kändes det som om gasen hängde sig nån tiondels sekund eller två när man ville släppa kvickt. Är det fler som känner igen detta? | |
|
Jag har provat en välinkörd 130iM (en -07, BMW-on-tour) som kändes väldigt reponsiv både vid gaspådrag och snabbare gasuppsläpp ;) Känner inte igen din beskrivning av 130i. Mvh, /Wille |
|
| känner inte heller igen det, måste vara nått med den bilen du provade | |
|
Du får väl fråga snällt på Söndag om att prova igen för att se ifall du minns rätt ;) Diffbromsen skall förhoppningsvis vara på plats då också och mer korrekt tryck i däcken för att minska understyrningen! //Örjan C |
|
|
Herr Mäkinen: Jag känner inte heller igen din beskrivning, det kanske är för att du kör för mycket Saab som du inte känner igen dig i en modern bil ;-), om jag inte missminner mig från ett annat mycket eminent forum där du brukar husera :-) Mvh Mats |
|
|
Mats, 9-5:an är såld, men den var behäftad med turbo så där var det ju ännu värre med responsen. Numera finns det bara tyska bilar i stallet: Audi, BMW, Ford, Porsche och VW för att ta dem i bokstavsordning. Jag tror inte man märker trögheten i responsen vid vanlig körning eller på bana utan enbart i konbana där man verkligen behöver kvicka svar från bilen. oreo, Skulle gärna prova igen! Hoppas du får dit diffbromsen och att du tar i lite hårdare på söndag! |
|
|
Herr Mäkinen, jag har iofs bara testat konbana en gång med min bil, så jag är nog kanske inte rätt man att uttala mig, men det är inget jag har märkt av iaf. Hoppas Örjan är så snäll så du får prova hans bil och se vad du tycker om diffbromsen. |
|
|
Jag har upplevt liknande sak men med andra märken än bmw. Alla dessa jag testat har varit modeller utan gaswire. Alltså moderna motorer. Det är mycket frustrerande när man kör på gränsen och måste balansera bilen med gasen. Svårt att få ett fint flyt då. Jag tror det beror på att det blir en viss fördröjning i systemet när datorn måste "tänka" hur mycket man gasar. Det finns ju ingen mekanik kopplad mellan gaspedal och gasspjäll. Snabbast gas-respons tycker jag man har i äldre bilar med gaswire. Så fort du gasar öppnar ju spjällen. Mvh Johan |
|
|
Vet inte om jag kan lära mig bli så hård mot bilen som krävs för att bli en riktigt snabb slalomåkare, men jag skall göra mitt bästa :) Bilen är inne för montering av LSD nu, men vi har haft ett litet problem att den inte gick att få in i huset.... Förhoppningsvis skall det kunna fungera att ta isär LSD'n, ta in den i huset i delar och montera ihop den på plats. Om inte detta fungerar får vi se hur det blir... //Örjan C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.