|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa! Jag har fått ett konstigt problem med min 323a. Den går utmärkt när den är kall, men när den blivit varm så dör den ibland när man belastar den, samt varvar mer än 2500 varv. Den tvärdör och varvräknaren dimper ner till noll i ca 1 sek, sen startar bilen igen. Så fort jag sänker varvtalet, antingen genom en högre växel eller frikopplar så går bilen som vanligt. Står man still med bilen varvar den utan problem, samt har en normal tomgång. Felet uppstår när man kört några km. Stänger jag av motorn i nån minut så funkar den att köra som vanligt i någon km till, sen börjar den strula igen... Detta medför stooora problem på exempelvis motorvägen när varvtalet ligger hyffsat högt. Den blir omöjlig att köra över 80-90, men bara när den är varm. Vad kan det vara? Soppa verkar den få hela tiden, för den ger avgassmällar när motorn dör, samt att det är precis som om tändningen bryts på alla cylindrar samtidigt, eftersom varvräknaren också dör. Någon som kan tänkas veta vad det är för fel? Tacksam för svar. Mvh Johan | |
| om du fortsätter att ha växel i och låta motorn snurra med fasten den har dött, följer varvräknaren motorvarvet då eller somnar den? Följer den motorvarvet så får du ju signal till spolen i allafall. då hade jag bytt spole. | |
|
varvräknaren dör också i samband med motorn, trots växel i. Kan det vara tändmodulen då? Eller fördelaren kanske? Mvh |
|
|
Fler tips? |
|
|
Problemet är löst! Det var tändmodulen. Köpte en ny på "feltema" för 198 spänn. Bilen går som en klocka igen. =) Tack för hjälpen! Mvh Johan |
|
| Härligt att höra, E21or är riktiga bilar det utan allt för massa tråkig elektronik. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.