|
|
|
|---|---|
|
Tja Ska in på första besiktningen med 750:n idag, e fan lite nervös, har aldrig varit det innan en besiktning innan. Hoppas iaf. att jag ska hitta vart jag får vibrationerna i framvagnen vid vissa inbromsningar. Sen ska de ju bli intressant o se vad ja får för avgasvärden på den oxå, har kollat dom tidigare besiktningarna (har bara varit två i sverige) o alla har iaf. varit under 100, tror senaste va på 62. Ska göra en ORDENTLIG varmkörning innan ja rullar in iaf. är igentligen det enda jag är lite orolig för. Önska mig lycka till nu grabbar. Mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) | |
Paap Reeder |
Lycka till! ... mvh /// Paap R |
|
Så, nu va de gjort. Inte så farligt. Dock så va avgasvärderna höga (men innom gränsvärderna eller på max) men HC:n skyhög (355), har dock inte hunnit fixa nått innan besiktningen pga. mycke övertid på jobbet. Så nu blir det nya trågpackningar stift olja o filter o ett nytt försök (allt beställt o ligger o väntar på mig i grästorp + en DIS). Har aldrig haft problem med "senaps relät" på bilen innan, men självklart börjar främre positionslampor spela disco för sig själva inne i hallen =) såg ganska kul ut när dom stog där o blinkade lite för sig själva. Sen fick jag även anmärkning på att det va för svagt ljus på vänster fram. nån som vet om det går att köpa lösa glas nån stans eller om det är nya strålkastare som gäller? Vet att de fanns nått ställe man kunde köpa plastglas till dimljusen iaf. men hittar inte sidan nu så ja vet inte om de går att köra till halvljuset oxå. Förövrigt så gick besiktningen bra, riktigt fina bromsvärden, kommer med mer exakta uppgifter ikväll när jag är hemma igen. Mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
| Fattar inte att alla är rädda för ,för höga avgasvärden , inga problem med det,de fem gånger jag har varit inne med min! | |
Paap Reeder |
... är dom bara servade enligt plan så är det ok och dom rullar lååååångt men några missade 1000-milaservicar så springer allt iväg uppåt. Både HC och kostnader. Börjar M70:ian elda olja via ventilstyrningar/tätningar kan man aldrig få ner HC till vettiga värden. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
HC 355 tyder enlgt min erfarenhet på avbrott i minst 2 tändstiftshattar. MVH /// Paap R |
|
Tjenare Känns iaf. skönt att HC inte är mitt "fel", har ägt bilen sen november o inte kört 100mil än med den. Tyvär så har jag inge vettigt garage till den att mecka i, men kan troligtvis kommer till hos några polare. Hum, de där med 1000Mila servicen är verkligen inte omöjlig, då kille jag köpte bilen av inte verkade ha 100 koll på hur en så gammal bil ska skötas. Dock så är servicen skött exemplariskt innan den kom in i sverige, så nu ska bilen bara in i garaget o rivas, ska passa på att fixa/konvertera AC:n när man ändå är o river i motorummet. Inte omöjligt att det är avbrott i två hattar, den verkar lite tvekande ibland. Dock så gick HC:n ner när han varvade den till ca 3000rpm. Några mer förslag? Tendhattarna/kablarna går inte att köpa löst nån stans va? Utan det är väll nya på BMW som gäller eller? Mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
BMW är inte enda alternativet: Länk Pris inkl. frakt, tull och moms borde bli knappt 500 dollar. Kanske är inte det så mycket billigare än BMW?! |
|
|
Om det är tändkablarna som inte har givaren på sig så skall väl kablar till en annan BMW funka. Altså bara byta de dåliga, då blir det betydligt billigare. /Mats J |
|
Paap Reeder |
Nu är det så att M70:ians spolar vill ha 6,2 Kohm annars blir dom "dåliga". En firma i Stockholm - BBS i Spånga - bör ha fått hem nya hattar á ca 300:- / st. Mät först. Ett absolut krav att få ner HC är att inga tändmissar förekommer. "Låter" det nått i avgasröret?? MVH /// Paap R |
| När du gjort servicen, se till att köra kattarna ordentligt varma. Motorn går ju oftast på så låga varv, 500 varv tomgång och 1500 90 km i timmen. Jag tror att det samlas en massa skit i kattarna som inte är varma nog för att "efterbränna" den. Jag fick ner mit HC-värde från över 500 till i det närmaste 0 genom att byta olja och stift samt köra sista milen till besiktningen på 2:an 4000 varv. | |
|
ska som sagt in i ett garage så snart som möjligt, gör sista dagen innan semestern idag, så nu blir der ordentligt meckande med alla bilar i 5 veckor. så de är alltså 6.2OHM i alla kablar som gäller, från hatt till hatt antar jag. kan inte säga att den låter konstigt i avgasröret, men den gjorde det när ja stäldle på den (ca en månad sen) då lät de som den missade i grenrören så fort man gasade lite, men sån är den inte längre. jo då ska allt varmköra ordentligt. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.