|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har ett mycket iriterande problem med min 318 E36 -96- Almän info om bilen: 23000 mil, lätt tickande vid kall motor, jämn tomgång, bränsleförbrukning/bland ca 0,8l/mil, bortkopplad rem till acc-kompressorn. PROBLEM: Går ej att varva över 5000 rpm (en dålig dag 4500 rpm) tvekande acc runt 3000 rpm(varräknaren går stötvist) Rycker/misständer vid jämn hast runt 110-120 kmh (går bra att köra 130-140 kmh) Med rycker menar ja ett hela bilen liksom hugger till väldigt kraftigt. Men: Går bättre när den är kall och vissa dagar (fuktigt ute) går den som den ska.. Verkar gå bättre med högre oktantal eller (injectorcleaner)/bränsletillsatsmed. Går att varva mer/axar jämnare 1,2:ans växel,-men tror detta kan hänga ihop med att bilen har vatit kall..... Har bytt: bränslefilter , tändstift, tändkablar och har inga fel-koder. Tänker : Koppla ur (en i taget) LM & Lamda o se om de blir någon skillnad.. Misstänker även att de kanske e nått med bränsle?? Bränsletryckreglerventil, spridare,pump,(lågt bränsletryck) Jag undrar: Finns det felkoder på bränsletryck? Är de någon som känner igen symptomerna??? Nårra tips/trix?? Häls Robban | |
|
Hallå! Lyfter en gammal tråd då morsans bil är på exakt samma sätt. Någon som vet vad det beror på```????? |
|
| Jag gissar på nersliten kamaxel, bort med ventilkåpan o se efter så har du svart på vitt med en gång | |
| jag tror inte det är kammen som är felande för det sitter väl m43 motor i den med kamkedja och då hade dom väl fått till bekymren med slitna kammar?????? i övrigt så har jag inte en aning om vad som kan vara fel tyvärr, mvh hans | |
|
Åk till skroten och handla en beg tändspole ca 300 kr , prova och byt. Hadde ett liknande problem , och min började som du beskriver , för att sen bara vara körbar vid kall väderlek , eller när tändspolen blev varm. |
|
|
Länk Passar från en massa modeller . Länk |
|
|
Härligt med lite svar :) Tack för tipsen, skall kolla spolen.. Tror inte det har med kammar att göra för felet kommer och går och ibland går den perfekt men ibland inte. Har dock blivit mera frekvent med problemen. |
|
|
Har samma problem med min 318E30-88, men där är förmodligen nersliten kamaxel orsaken. Min bil rycker aldrig, bara varvstoppar ungefär som varvstoppet slgit i från 4000rpm en dålig dag. Ditt problem är relaterat till bränsle/tändning. Dåliga spridare kan vara orsaken, eller dålig bränslepump..såvida bilen är servd som den ska med skapligt nya filter mm. |
|
|
Ibland går den bara dåligt, ibland är varvstoppen låg, ibland går den bra. Verkar skumt, fördelare ser som ny ut, bränslefilter bytt, alla kontakter är kollade och sprayade med bra kontaktspray. Skall nog kolla vidare åt helgen så kanske man hittar något. Kan man ta tändspole från en e30 och testa med den ett tag eller blir det mycket tokigt? |
|
| andbilh98 Följ mina länkar , så ser du från vilka modeller , du kan ta tändspolen från. | |
| löste det sig? Om det inte är något av dom ovanstående kan det vara tändpunktsgivaren/vevaxelgivaren eller kamaxelgivaren som spökar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.