AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
639

Telefonen stänger av sig själv ... Vad är vitsen med trådlös då?

Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
330daT RME Individual -02
Tjohej ...

Jag glömde i dag min "vanliga" telefon hemma och tog därför med mig min BMW (Siemens) trådlösa telefon, ur bilen, upp på kontoret. Räckvidden var OK och allt såg ut att funka... snacka om att känna sig som tillbaka på början av 90-talet när telefonen ringde... :-)

Nu uppstår det ett litet "problem" som får mig att lura på vad som EGENTLIGEN är vitsen med trådlös bil-lur:

Efter ca 1/2 tim piper telefonluren och slår sig av! När jag slår på den igen, visar den FULLT batteri, men "SEARCHING BASE". (bytte batteri för ett par dagar sedan, så detta är pinfärskt.) Detta betyder altså att BASENHETEN kopplat ur!!! Va bra!! Altså ingen kontakt med telefonen eller möjlighet att slå den på igen utan att gå ner till bilen?! Fint... detta kan bli en lugn dag på jobbet :-)

Nu finnes det två möjligheter:

1. Telefonsystemet är konstruerat av schimpanser.

2. Telefonsystemet är INTE konstruerat av schimpanser, utan normalsmarta designers som låter telefonen slå sig av om bilens batterspänning blivit "för låg".

Jag har inte märkt att spänningen skulle vara för låg, men hade ingen möjlighet att börja böka med mätning idag då detta inträffade.

Är det någon annan som har märkt detta beteende med sin "Siemens" trådlösa lur, eller någon som VET att det är "POWERSAVING" vid låg spänning som orsakar denna "non-communicado" mode?

Skall ha in BT efter vart, men nu vill jag veta om jag kan lita på att min telefon funkar NÄR JAG BEHÖVER DEN!

///M i Tromsö

BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap...
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
jag tror det har med att bilen kryper ner i "sleep mode" efter ett tag.
Kan de inte vara så att den slår av allt då, eftersom tanken nog inte är att man skall använda telefonen "utanför" bilen när den är avstängd?
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Hmm... Omkopplaren UNDER luren skall väl vara för att förhindra att obehöriga brukar luren utanför bilen?
Det får mig att tro att luren SKALL gå att bruka utanför bilen?
Stor vits med en DECT telefon i bilen om den inte går att ta med upp på kontoret / ner i båten / whatever...

Det är ju ett helidiotiskt system om det är meningen att telefonen slår sig av redan efter 30 min...

Jag tvivlar nog fortfarande på att det skall vara så här...

///M i Tromsö

st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
I de äldre BMW-telefonerna så ställde man in stand-by tiden i telefonmenyn.
Det finns två syften: 1) spara bilbatteriet 2) skydda innehavaren mot kostsamma samtal gjorda av obehöriga.
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Hmm ... Jag har varit innen i menyerna och letat efter just denna funktionen, men kan inte finna något i den stilen. Var ganska säker på att det skulle finnas, men icke sa nicke...

Kanske finns under "SERVICE" -menyn?
Skall se om jag finner tillbaka till inlägget som beskrev hur man kommer dit...

///M i Tromsö

Lugn och fin. Du har redan svarat själv, "batterispänningen blev inte för låg". Det är därför den slår av, för att alla system inkl start skall funka när man kommer till bilen igen osv.
Decttelefonen är i första hand avsedd att användas inne i bilen, men man slipper sladdar osv.

FP
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Tack Folke, du räddade kanske dagen nu ;-)
Det du säger är altså att min gissning om låg batterispänning (på bilbatteriet) är riktig? Altså kommer telefonen att ha kontakt med basstationen så länge den anser att spänningsnivån e ok?

Kanske schimpanserna inte har varit inblandade i detta trots allt då ... :-)

///M i Tromsö

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.