|
|
|
|---|---|
|
Bilen är en 525i 93a går EJ varm i motor och det kommer värme in i coupen.. men det är tryck i kylare o slangar.. kan det va stopp i kylaren??? Uppskattar alla råd o svar!!! Sladda sej!! | |
|
Det ska vara tryck i kylsystemet, för att höja kokpunkten! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Jo jag vet att det ska va lite tryck.. Men mina är stenhårda. Tror inte det ska vara så!? | |
|
det ska vara tryck i slangarna på BMW, skulle det vara stopp i kylaren så skulle tempen gå upp mot rött, den skulle börja koka med andra ord. ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Kan vara termostaten som inte stänger om inte motorn når arbetstemp. AE |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är högt tryck i slangarna innan termostaten öppnar då sjunker trycket i slangarna. ///MVH Hasso Länk |
|
det är inte så att du har för mycket vatten i systemet? min hemsida Länk |
|
|
Igår va jag i stockholm med bilen , när jag sen kom tillbaka till e-tuna så gick en kylarslang... Det kan vara termostaten.. Många som säger det. Bilen har stått ett år innan jag köpte den.. Luftade systemet då jag köpte den, det blev bra men den bygger upp tryck.. Ska jag prova bytta termostat?? Ska jag bytta vattenpump i samma veva?? Har hört att kylarlocket ska släppa ut tryck.. stämmer detta?? |
|
|
Kylarlocket har en övertrycksventil som öppnar om trycket blir för stort. De kan gå sönder, så ett nytt lock kan vara en billig början. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Kanske def topppackning eller spricka |
|
|
Okej! då provar jag o byta den.. kanske lika bra att köpa ny kylare på en gång!? Tack för alla råd!!! |
|
|
Hej! Om du inte kan verifiera att vattenpumpen är bytt så hade jag plockat ut den och tittat på den, original är det ett hjul av plast och detta kan gå sönder vilket kan medföra olika symtom, ex högt tryck och luft i systemet (mikrokokning i toppen) Köp en ny oring innan bara! Termotaten kan oxå vara dålig, likaså kylare och locket. Men steg ett borde vara att titta på vattenpumen, spola kylaren och koka termostaten (se så den öppnar) Mvh Jonas |
|
|
Okej! ska prova det du säger. Men jag tror att jag köper nytt allting.. Det är väl lika bra!? Med tanke på att bilen har stått ett år.. |
|
|
Det blir övertryck i alla bilars kylsystem, inte bara BMW, och slangarna blir hårda. Trycket uppstår av värmen som gör att vätskan expanderar och är helt oberoende av termostat och kylvätskepump. Systemet är helt öppet in mot motor, rörsystem, kupévärmare via nederdelen på kylaren. Även termostaten är lite öppen via ett litet pilothål även vid kall vätska och när den är "stängd". I annat fall skulle aldrig cirkulationen komma igång som gör att termostaten känner temperaturförändringarna osv. En termostat som inte öppnar (sällsynt) kan givetvis göra att tempen stiger för högt, särskilt vid långsam körning vid varmt väder. Utan övertryck skulle alla motorer koka med stora problem pga ångblåsor osv eftersom den reella temperaturen inne i kylkanaler runt topplock osv ligger runt 105-110° vid driftsvarm motor. I påfyllningslocket sitter övertrycksventil som öppnar runt 1,5-2,0 bar om något går snett, det händer att ventilen slaggar igen, då kan ev. nån slang krängas av osv. Det sitter även en vacuumventill i locket som tillåter luft att komma in när motorn kallnat för att hindra slangarna att sugas ihop och bli platta. FP |
|
|
Nu var det ett tag sedan trådstartaren hörde av sig, men i första inlägget säger han ju att motorn EJ går varm. Om trycket då blir för högt i systemet kanske det är en liten läcka i toppackningen. Kolla efter bubblor i expansionskärlet med motorn igång på lite högre varvtal (med måtta). Försvinner det vatten? AE |
|
|
Sagt o gjort!! NY termostat o vattenpump sitter på... Har luftat o märkte då att kylaren hade en mini läcka (fixat) nu bygger den inte upp tryck längre... MEN!! Jag tror att det finns luft kvar i systemet... Fråga 1: Ska man lyfta upp bilen i fronten, o ska man ta bort luftningsskruven helt?? Fråga2: Ska det pissa ut vatten från luftningshålet på kylaren när den är färdig luftad?? PS!! ETT H**vete o lufta!! |
|
|
Har hört att det ska sitta flera skruvar som man också ska öppna vid luftning... Stämmer detta?? O isåf var sitter dom?? Tack! för all hjälp jag får! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.