|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Äntligen! Ett par personer totalt som förstått vad det handlar om! Tack! :) | |
|
Hoppas du kommer bli nöjd med bilen iaf så småning om. Du bör kunna få en begagnad box billigt på skroten. Vet dock inte om den behöver kodas om? Jag gav 1500:- för ny databox när den pajade på min 735a. Då hade jag bara ägt bilen i en vecka. :) Mvh Johan. |
|
|
Har en 'rolig' historia att berätta om en bil som går sönder i regn. =) För några år sedan så skulle jag, frun o 3-åriga dottern köra till Stockholm på semester, i fruns Peugeot 406 -96a. Allt går finfint. Bilen är i toppskick, endast gått 7000 mil (gammal farbror ägde den före oss, körde korta turer och servade den sedan =). Iallafall så började det ösregna några mil före Jönköping. Ööösregna menar jag då. Vi kör vidare och kommer efter några mil till Torsvik, stannar vid en statoil mack för att köpa några red bull. Ska starta bilen igen och motorn går bara runt utan minsta antydning till tändning! Aaargh! Väntar 10 minuter och låter moroten kallna lite. Hjälper inte, samma sak igen. In på macken och fråga om hjälp. Visar sig att en allt-i-allo-super-bärgar-kille huserar i närheten och han rings upp och situationen förklaras. Efter 10 minuter kommer killen slirande (!) med sin bärgare, hoppar ur, hälsar och slänger sig sedan under 406an för att slå på bränslepumpen med en handslägga ( ! ). Hjälper inte ett dugg, bilen är stendöd och nu börjar batteriet ta slut också. Sedan skruvar killen loss bränsleledningen från pumpen med fingrarna ( ! ) och ber oss prova att starta igen, för att sedan konstatera att 'pump e död!'. Taxi, hotell, bärgning, försöka få tid hos verkstad, svordomar och hyrbil - senare är vi på väg mot Sthlm i en splitter ny vit Audi A4 2.0 fsi, som går helkasst tycker vi! Inget drag, bara låter 'fffffssch' när man trycker på gasen, hastighetsmätaren rör sig knappt. 406an med 1.8 liters motor går _betydligt_ bättre. Skumt men.. ok. =) En vecka senare är vi tillbaka i Jönköping och ska hämta 406an. Då har de slitit håret och testat allt. Visar sig samma dag som vi är tillbaka att problemet är en intermittent fungerande vevaxelgivare! Inga felkoder genererade. Suck. Det är så öppet i fronten och i motorrummet på en 406a att vattnet har skvalat över undersidan av motorn och dränkt sensorerna där! Tydligen ösregnar det aldrig i Frankrike. I med en begagnad givare och 'brrvroom' direkt! Kan hålla med trådens skapare att det är *helkasst* när en bil inte tål regn! |
|
|
Jag fick en ny box i dag som jag stoppade i och provade med. Gick inte det heller. Det knäppte från motorrummet bara som ett relä som slog fort till-från. Startmotorn gick inte ens runt nu. Så det som inte ska hända med följdfel har inträffat och nästa steg blir BMW verkstad då antar jag. Lär kosta en hög med pengar. :( Som trucker sa, ta lärdom och kolla era boxar! |
|
|
Knäppte det när du vred om nyckeln? Då är det nog bara för lite ork i batteriet. Kanske blivit urdraget efter fuktproblem och startförsök. AE |
|
|
Pukin jag är ganska säker på att din bil har EWS,det som händer då när tändningen slås av så skickar nyckeln en tillfällig signal till flash minnet i boxen.När sen du kommer med rätt nyckel så känns coden igen och bilen går att starta. Det går dock att komma runt detta med lite meck. Men starten ska gå i vilket fall så där är det nåt annat som spökar,är du säker på att det inte bara är en cell i batteriet som lämnat in. Mvh/Micke |
|
| Tror bara att ditt batteri är urladdat, det var ju ett tag sedan generatorn snurrade eller hur ;) . Har varit med om det fenomenet att det klickar i snabb takt när man vrider nyckeln i startläge. Troligen saknas kvittens på att motorn går runt eller att spänningen är hög nog och strömmen till starten bryts och slår till igen om och om igen. Alltså är det nog solenoiden du hör klicka upprepat. Ladda batteriet eller koppla till starthjälp skall du se att det ordnar sig. | |
|
Tack för ideérna och det var solenoiden som klapprade. Efter några försök till så dök batteriet direkt. Behöver nog kanske byta batteri sedan men det ÄR en förbrukningsvara! ;) En annan lite lurig sak som hände var hur svårstartad den var. Hade startkablar på alltså. Fick köra motorn massor av gånger så länge jag vågade med startmotorn innan den fick vila lite. Bluddrade igång sedan och gick ej på alla cylindrar först. Typisk överchokad motor. Kom då på att när boxen gick sönder så gick ju bränslepumpen pga kortisen eller vad det var. Då tömdes tanken på ca 8 liter bensin! Har nu hittad den bensinen, i oljetråget. Hela tråget är full av oljeblandad bensin och det ryker fan om bilen och luktar. Blir oljebyte i morgon innan jag startar den igen. Gissar att den fyllt insugsröret sedan hittat kanske vevhusventilationen och runnit den vägen ner i tråget. Kan dock notera att motorn lät så trevligt som de ska göra. |
|
| Glömde att ovanstående teori kräver ju även att en eller flera spridare stod öppna. Något som inte är omöjligt med tanke på elfelet. | |
|
Jo din teori borde hålla.... tur att du hittade bensinen och inte började köra med bilen.... kunde blivet en fin smäll i vevhuset om det antänt där... Mvh Janne |
|
|
Då jag är ägare av både 3-serie och 5-serie kan jag med handen på hjärtat säga att det är milsvid skillnad på kvaliteten på dessa två bilar.Tro dock inte att någon av dom är problemfria.BMW har sina problem precis som alla andra biltillverkare.Vanligast idag är spindelleder och rost,den ene mer än den andre.Den egentliga anledningen till att dom flesta väljer BMW idag är inte att dom är världsbäst på kvalitet,utan snarare att dom ligger i toppskicktet,med bibehållen kvalitetskänsla,körglädje,tilltalande utseende och ett gott renomé!BMW är knappast sämre eller extremt mycket bättre hållbarhetsmässigt idag än t.ex Mercedes,Audi eller Volvo.Men kommer vi till total ren körglädje så ligger BMW LÅNGT före!Ser man Bilen som en verktyg för att ta sig från punkt A till B har det ingen större betydelse igentligen vad du färdas i.Men har du någon som helst ådra i kroppen som tilltalar dig att det är DU som bestämmer väg och riktning så anses nog BMW framföra den känslan starkare än något annat nuvarande märke! BMW fûr allè |
|
|
Till sist har jag nu bytt olja i bilen och den var väl blandad med bensin den. Fast alla 8 liter var det inte där så vet i fan vart det tagit vägen. Kanske låg lite varstanns och gick ut rätta vägen till sist och att det var orsaken till att den inte ville starta direkt heller? Jag vet inte och bryr mig inte heller nu för det verkar fungera klockrent nu. Man kan inte sticka under stolen med att ljudet från motorn är trevligt! Faktiskt något bättre än i Mitsu V6:or ;) Har dock gjort lite förebyggande med datorn. Den ligger i ett par påsar men det avgörande är att den är tryckt upp i "taket" med hjälp av frigolit under den. Kommer vatten in nu så kömmer det inte åt datorn och stänk tar påsen hand om. Vidare så är locket tätat med silicon. Nu ska det inte hända igen, hoppas jag. Jag ger mig och tänker ge bilen en chans trots allt. Får väll se om jag köper fler BMW eller går tillbaka till Mitsu... |
|
| har en bmw 320-91 41000 mil barara går går säljer den aldrig | |
| Har kört några mil till och nu går värmen upp på rött! Har läst här och det verkar som pumpen håller dålig kvalitet med. Börjar bli lite less snart alltså. Tur att Biltema har billiga pumpar i varje fall. Frågan är om man måste byta termostat med eller om det troligen är pumpen? Pendlar lite från rött sedan ned till straxt under och upp igen. | |
|
Pendlande temperatur tyder på luft någonstans. Vet inte hur det är på din bil, men det brukar finnas luftskruvar lite här och var. efterfyllning och luftning tror jag är modellen. AE |
|
| Ok, Jag ger mig på en luftning först då. Vad jag vet så sitter det en skruv i kylaren vid påfyllningslocket på expansionskärlet. Vet inte om det finns fler iofs. | |
|
Grattis! Du har lyckats köpa den (!!!Enligt MIG!!!) den SÄMSTA BMW modellen (E36) som tillverkats hittils. Och fått tag på ett riktigt kasst ex. av det dessutom (tro mig, 7 av 10 svenssons jag snackat med tror att deras bilar är i superskick när den är i nära skrotskick i mina ögon). Sen verkar du kanske inte riktigt hemma på bilar? Kollade du oljan vid köp (viktigare än att andas för mig). Bensin bör du kunnat smaka/lukta/se dig till. En sista grej, köpte du BMW med fördom? Där är felet. Tyvärr, du åkte nog på en blåsning med den bilen. Köp du riskokare istället. Mvh: Zoltan |
|
|
Glömt o lägga till, dränering är BMW rätt kass på. Men de är inte ensamma om det, jag har haft det problemet på andra märken. T.o.m. E39 har dräneringsbekymmer, bl.a. i bromcylindersbaljan för att inte nämna fågelbadet (unga talanger till konstruktörer). Mvh: Zoltan |
|
|
Om din bil knallat över 15tu mil så byt vattenpump,gör detta som test ta av kylarlocket på tomg och kolla skvallerstrålen som mynnar i överkant vid påfyllning.Om den ser klen/saknas ut vid lite varv på maskin har garanterat plasthjulet släppt från axeln. Mvh/Micke |
|
|
Så här såg min senast bytta ut Länk Mvh/Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.