|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Haha, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Om man köper en gammal begagnad bil av "budget modell" (320), ska man då kapa hela märket för att ett litet problem (som antagligen beror på slarvigt underhåll) uppstår? En BMW är en bil, inte ett magiskt mirakel. Köp en gammal bil och du kommer att uppleva problem. Välkommen till verkligheten. :) |
|
|
Ajaj! Det var visst en öm tå som fick sig en törn! Jag blev själv irriterad då jag fick samma bekymmer med min 325:a! Jag körde sambon till Arlanda och jag har aldrig kört i ett sådant oväder (regnade väldigt mycket, 20mil ), och när jag skulle iväg på morgonen så gick bilen som en kasse skit. Men när jag väl öppnade och tittade vid boxen så blev jag inte förvånad att bilen trilskades, det var blött och fullt med björkfrön och dyligt. Gjorde rent ordentligt och lät det torka, boxen fick ligga i lägenheten 2dagar. Köpte även kontaktspray och gick över alla kontakter jag kunde hitta. Läste sedan att det var visst inte ett helt ovanligt fel på bmw (E36), specielt om bilen hade ett par år på nacken, då tätningar blev torra och läckte in vatten. Men nu när jag vet det så unviker jag att köra bilen i biltvätt, spolar inte överdriver mycket vatten med högtrycken just över vindrutan vid boxen, så har nu inte haft något bekymmer med detta på över ett år. Problemet uppstog strax efter att jag bytte vindrutan, så eventuellt så kan det blivit läkage då, men vet inte säkert (klasmästeren var generös med limmet iaf). Sedan är det vattenpumpen som fått bytas, då det också är ett standardfel/ svaghet på bmw. Så har bilen gått ca 17000-20000mil så är det absolut läge att byta vattenpumpen innan den går sönder ute på landsvägen. |
|
| Småfel på begagnade bilar får man räkna med. Enda garanterat säkra sättet att slippa bilproblem är att köpa en cykel ... :) | |
| hehe och inte äns en cykel funkar problemfritt tyvärr | |
| Nä, går kedjan av så blir det totalrenovering av både knän och fötter. | |
|
Och sker det vid fel tillfälle på en herrcyckel så............ Janne |
|
| ryker vevstaken? | |
| kolv och oljetråget ;O) | |
| :-D | |
|
Är ni allvarliga. Sitter ni o dumförklarar honom. Han får tycka precis som han vill. JA de klart SOM FAN att man ska förvänta sig att bilen är felfri när man köper den. Han är inte nöjd så är det ingen ide att trampa ner honom fö det. |
|
| En gammal bil är aldrig felfri... | |
|
Jag ägde en 325:a i två hela timmar innan motorn "gick i luften". Köpte en 325 -87 i Norrköping, åkte ner med min Mx-5:a tillsammans med en polare för att hämta hem BMW:n från (Volvo i Norrköping). Väl hemma i Uppsala vid trafikljusen vid dubbelfilig väg så blev vi sugna på att se vad 325:an gick för. Polaren "stage:a in" vid rödljuset brevid mig i Miatan. Mx-5:an tog starten, jag drog spisen till 8000 varv mellan växlingarna för att hålla "min" 325:a bakom mig. När vi närmar oss 80 km/h knappar polaren in jämnsides med 325:an och "PANG!!" säger det sedan försvinner han i backspegeln. Ringer upp på mobilen och frågar vad som hände? – Hjälp motorn rasade, vänd jag måste ha bärgning!! (BMW:n stod mitt i körfältet och rykte) Det visade sig att en vevstake sagt upp sig, det var olja över allt. Motorrenovering (20.000kr) och allmän översyn så gick Bumsen som ett skott igen 4 veckor senare. ;) Jag höll mig dock för skratt då jag bara ägt bilen 2 timmar... Men jag har trots detta ägt många Bumsar och Jappsar sedan dess..... /L |
|
|
Pukin_Dog; Snälla, svara på frågan ang bilens milhistorik, servicehistorik etc..? Kan, men behöver inte, vara avgörande... Ett alternativ kanske!? Länk "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?" |
|
|
Oggyone: Absolut INTE. Cykelhistorian var en helt fristående "spin off" och var självklart inte på något sätt avsett att irritera någon - i synnerhet inte trådskaparen. Jag hoppas det framgår. mvh Henrik |
|
| Otur, och inte bmw:s fel. | |
|
jag undrar hur du lever egentligen.. 1 motgång och du tycker livet suger... DU ska aldrig köpa ett begagnat hus säger jag bara.... ///325/// |
|
|
Den här tråden har inte med BMW att göra utan trådskaparens dåliga affär! Han är besviken för att han gjort en dålig affär och att köpa en begagnad bit är en konst där det gäller att granska både bilen, historiken och tidigare ägare. Eftersom ingen vill erkänna sina brister eller tillkortakommanden så skyller man på något annat, t.ex. BMW |
|
|
Kan nästan känna samma sak.. men de har mer att göra med en bmw verkstad (nämner inte namnet än) då bilen är inte fixad än! (började i höstas) och hade bmw (denna verkstad) gjort rätt från början hade jag inte haft problem med bilen idag (och detta gäller nyare typ av bil). Men kan inte säga så mycket mer så här öppet än.. men får man inte klarhet på allt så kan ni lita på att man kommer berätta exakt hur allt gått till för er här på forumet.. men detta händer så skapar jag ny tråd om de etc.. men tillvidare så ville jag bara få ur mig detta =) Dock så är man bmw trogen och enbart ägt bmw så detta är ju surt då de är en verkstad som gör fel mm.. och grejen är att nästa bmw verkstad ligger så långt ifrån så ingen mening tyvärr.. /burner |
|
|
Jag tror att flera behöver läsa om vad som skrivits för att inte tappa vad det handlar om. Tror inte jag skrivit någonstanns att jag förväntar mig att en bil från -94 skall vara felfri! Vissa har lyckats tyda det till det i varje fall!? Det jag hävdar är att en bil får inte gå sönder för att den blir blöt! Att det skedde just när jag köpte den är ju bara en olycklig omständighet som inte förändrar fakta. Dålig affär, ja det kan man ju säga då den gick sönder. Anledningen till att den gick sönder är _inte_ slitage som några varit inne på! Inte heller var det något man normalt kollar på en bil. Jag förutsätter att en bil inte går sönder när den blir blöt nämligen. Bilen kollades givetvis innan köpet och priset justerades varefter jag hittade saker som kunde vara problem. En packbox till bakväxel tex som läcker lite, osv. Var dock inte mycket att säga. Motorn och lådan gick kalas, ingen rost. Hade ju så klart ingen aning om detta med regnet. Stod inte heller något om det på begagnatguiden på denna site. Och "tvesovla": Menar du alltså att den Galanten från -88 motsvarar en BMW från -94 eftersom att du tog den som alternativ. Personligen skulle jag nog välja BMW då faktiskt men det är ju olika... ;) |
|
|
Håller med att ett fel i konstruktionen inte ska kunna ställa till med vattendränkt box.Har lika erfarenhet med min 520.Helt bedrövligt att man ska behöva riva upp hela boxlådan för att blåsa ur dräneringen på e34an.Samtidigt blir det inte roligare när bilen har EWS som gör boxbytet krångligare.Så alla bmw ägare titta till eran dränering istället för att klanka ner på Pukin_Dog. Själv är jag tvärtorsk på bmw så jag biter ihop när bilen falerar. Mvh/Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.