|
|
|
|---|---|
|
Lämnade in bilen för rekond för ett par veckor sen och nu börjar det bli dags att tvätta bilen. Nu undrar jag hur jag bäst tar hand om bilen. Ska jag tvätta med schampo eller vax schampo eller hur gör jag för att bevara bilen bäst? | |
|
Mitt tips är att höra vad rekondfirman i fråga har för tips. ///Micke Min cabrio Länk |
|
| Högtryck först för att ta bort ev repande damm/grus, använd en ny tvättsvamp för handtvätten, tvätta trösklar, skärmkanter etc sist så svampen är ren på de mindre smutsiga ytorna. Använd vilket rengöringsmedel för bilar du vill, lägg på ett nytt lager vax om rengöringsmedlet har tagit bort det gamla. | |
|
Kolla med recondfirman. Använd annars flera svampar och skölj svampen ofta, använd inte avfettning om du inte anser det ytterst nödvändigt och använd då tex naturavfettning under list/ kallavfettning över list. Har du möjlighet så torka bilen med tryckluft (Lahegas Auto dry fungerar också bra) annars finns ju "motorvägstorkning" :) Lackskyddet tål mild avfettning ganska bra, men det är klart...ju mindre desto bättre. Mvh Skalman |
|
|
mitt tips är att högtryckstvätta och använda avfettning om det är nödvändigt, på fälgar och under list etc kanske. Sen spelar det mindre roll vad du använder för shampoo om bilen är lackbehandlad. sonax glansshampoo funkar bra, men meguiars nxt (micro) är ett kanon shampoo. tvätta uppeifrån och neråt och inte ute i solljus. Om bilen bara var vaxad innan kanske den behöver ett lager till gör att hålla glansen. |
|
|
Fälgrent och schampo utan vax tilsammans med en nogrann avspolning innan och efter. Torka gärna med ett syntetiskt smäms-skinn som du ofta sköljar i varmt vatten Kärleken: Länk |
|
|
Av DITEC i Uppsala fick jag tipset att alltid använda avfettning och då gärna kallavfettning. Jag har använt naturavfettning på bilen någon gång men det är i mitt tycke inte alls så effektivt som kallavfettning. När jag inte använder avfettning alls och bara spolar så ligger ofta mycket smuts kvar på bilen, iaf när jag har tvättat. Detta syns bl a på tvättsvampen som blir smutsig. Det blir den inte när jag använt kallavfettning. Självklart har jag endast använt avfettning i tvätthallar och aldrig i direkt solljus. |
|
|
Hejsan Det stämmer att kallavfettning är effektivare mot smuts..... men det är också effektivare mot avlägsnande av lackskydd, och uttorkande på dörrlister och däcksidor. Det är fler negativa sidor med att använda kallavfettning än naturavfettning. Jag använder personligen naturavfettning 4 av 5 gånger, när jag dryftar mig till att använda kallaavfettning så begränsar Mvh Skalman |
|
|
ojj.... fattas lite. skall vara " så begränsar jag användandet till under list"' Mvh Skalman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.