AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
910

Värme i importbilar?

he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Hur är det egentligen med värmepaketen i importbilar från tyskland, är de mindre än i svenksålda 5-serie bilar (diesel)?

Vet om imp. Audi diesel som har detta problemet...
Hmmm, tycker jag inte alls låter bekant. Har en importerad diesel och har inga problem alls med värmen. Till på köpet tycker jag motorn är ruskigt snabb på att komma upp i arbetstemperatur. 1-2 km in till stan så är det grönt sen. Familjen har en något äldre golf diesel från tyskland och den tar betydligt längre tid på sig.

/Mvh Zhivago
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Hade en 525 tds-92 innan min nuvarande 325 tds-94,
ingen av bilarna har jag haft värmeproblem med.
Är nog inget att grubbla över tror jag.

MVH Andy
Magnus Hallman
Bara skitsnack tror jag.Har själv en imp BMW TDS 525-93 och har inga som helst problem med värmen.
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Ser ut som att det gäller andra än BMW då... vet om Audi som har detta problem! Men jag kommer mest sannolikt aldrig äga en Audi...
Hur är det då med montering av elekrisk motorvärmare på importbilar då?
En kompis hämtade hem en 328i E36 från sydtyskland, och när han skulle montera sin nyinköpta Defa-värmare fanns det ingen frostplugg i blocket för detta ändamål!
Enligt BMW Sverige har inte bilarna från sydtyskland detta, utan man måste byta en detalj eller fäste på motorn för att kunna installera motorvärmare.

Kan detta verkligen stämma?
ca
67
catzon
BMW 528iA -97, E39
Om motorn är av aluminium så brukar det inte finnas någon frostplugg alls (enligt uppgift). Detta för att motorn utvidgar sig och det blir svårt att få tätt runt en doppvärmare. Istället används utanpåliggande blockvärmare på aluminiummotorer.
Har själv köpt och montera en sådan på min importare och det var inte svårt alls. Alla detaljer för monteringen följde med. Jag fick byta ut en plugg mot en annan där "klämman", som skall hålla fast blockvärmaren, skulle monteras.
En blockvärmare är dock dyrare än en doppvärmare. Du får räkna med att blockvärmare med anslutningssladd kostar runt/närmare 2000:- och då är inte kabelsatsen för ev kupevärmare inkluderad.
Vad var det för "plugg du fick byta mot en annan"?
Köpte du den på BMW eller? Och den kostade..?

Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Nu har jag tillslut fått ändan ur vagnen och köpt hela motor och kupévärmarpaketet (1900:-) till min 328.
Är det någon som har några tips att ge eller fällor att undvika när jag skall montera detta?
Finns det något bra ställe att dra in kabeln till kupén, eller blir jag tvungen att borra?

/Niclas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.