|
|
|
|---|---|
|
Hej, Skaffa precis konto här för att jag behöver verkligen lite hjälp med vilken riktning jag ska gå när jag nu väljer bil. Har funderat dygnet runt känns det som senaste veckan på vilken bil jag ska välja nu när jag äntligen bestämt mig för att köpa en av dessa tre bilar så snart som möjligt: BMW Z4 (2.5/3) Porsche Boxster (S) Mercedes SLK 230 Jag tänker spendera högst 250 000 kr och för dessa pengar får jag en schysst svensksåld Z4 som gått 3-5000 mil med 2.5 motorn, jag har bland annat hittat en jättefin svartmetallic som jag verkligen fallit för som kostar ca 225 000, viktigt för mig är också att bilen är svensksåld så får jag iaf lite mindre huvudvärk inför/efter bilköpet :) Porsche har jag inte tittat speciellt mycket på, jag tycker Boxstern faktiskt är den av dessa tre som är mest fröjd för ögat att se på (även om Z4an är sjukt snygg också). Porschen känns aningen dyrare än Z4 och framförallt långsiktigt med reservdelar, försäkring osv så kommer det nog bli en liten större slant. Porschen skulle verkligen vara en barndomsdröm, och bara tanken på att äga en "Porsche" känns hur bra som helst.. Här har jag hittat en schysst boxster 99a med mycket tillbehör osv för 225 000 kr, men som ni själva ser så får jag en 5 år äldre bil än Z4 för samma pengar.. Mercedes SLK är den bil som känns mest rätt ur praktisk synvinkel, den har inbyggd hardtop vilket känns otroligt praktiskt och jag tycker inte heller den ser helt fel ut. Men jag kan helt enkelt inte jämföra SLK 230 med BMW eller Porsche utseendemässigt, Z4 tycker jag ser brutalt cool ut och jag kunde verkligen inte sluta titta på den när jag var och kollade på den och Porschen ser verkligen ut som en häftig sportbil medans SLK ser lite mer standard ut och eventuellt lite "tjejig" (ta inte detta på fel sätt, men helt enkelt inte lika kaxig som Z4/Boxster). Förutom inbyggd hardtop är även fördelen att SLK 230 är lite billigare (runt 200 000 kr). Så till att börja med har jag då alltså tre stycken riktigt bra bilar att välja mellan och jag ska väl även tillägga att ekonomin inte är något större problem så det gör inte så mycket om det blir någon av dom dyrare. Även om jag älskade att provköra Z4an fick jag lite mer känsla av att vara "instängd" än jag fick i Boxstern, detta är väl förmodligen pga Z4 har en längre front som går "uppåt" medans boxstern är slätare och går "neråt" nästan. Såfort jag känner att jag "bestämt" mig för t ex Z4an så får jag lite ångest pga hur mycket ångest/meck det kommer bli att ha en bil som inte är helt lämpad att köra vintertid, vad är eran erfarenhet? Jag vet att man kan köpa till en hardtop, men hur är det att köra med en såpass lätt bil som är bakhjulsdriven? Känns även lite som att om jag köper en Z4 kommer jag vara livrädd konstant för att någon ska orsaka repa/parkeringsskada på den medans jag av någon anledning känner att det inte vore exakt lika farligt med en SLK. Jag är också lite osäker på hur det är att ha en softtop med "plast" bakruta? Blir den lätt repig osv? Undrar också om ni vet hur pass mycket billigare Z4 reservdelar är i jämförelse med Boxsterns? Blev en himla massa text och jag vet inte ens om mitt "problem" kom fram :) Men i korta drag så känner jag väl att Z4 är helt rätt och brutalt snygg men att jag kanske tycker det blir lite opraktiskt och jobbigt att ha en bil som man bara kan köra mindre än halva året. Jag har förövrigt en andrabil jag kommer kunna köra på vintern, så Z4 kan stå i garage, men det känns så jäkla jobbigt att behöva gå en hel vintern och längta till våren varje dag..... vad ska jag göra? :/ | |
|
OM jag skulle gå efter snygghet skulle det lätt bli Z4:an... Men skulle jag gå på motor och efterhandsvärde är porschen ett bättre val. Nu har ju jag inte provat nån annan en Z4 3.0 så jag kan ju inte säga hur de andra är i komfort och körkänsla. Men kan säga att Z4:an äger i komfort och körkänsla, underbar bil känns lite gocart aktig och du sitter nästan mellan bakaxeln. Härligt motorljud mm. Men jag tror en porsche S känns bättre än en z4 2.5... Sen det där med att ställa av bilen halva året tycker jag personligen är helt underbart. Då tröttnar du inte på bilen lika fort och du uppskattar bilen betydligt mycket mer. Brukar gå in till min i garaget under vinter bara för att titta på den, och längta! Riktigt härligt första turen sen när du ställer på djuret :) |
|
|
väålkommen till forumet förresten :) |
|
|
Nu har jag int kört någon av bilarna så borde inte uttala mig så därför fattar jag mig kort. Om porschen är en barndomsdröm så skulle jag välja porsche. Det viktigaste är att du är helnöjd oberoende vad du köper. Det är skön kännsla att le så snabbt man ser bilen och alltid ha ett leende på läpparna när man kör. Angårnde att ställa av bilen så håller jag med Fantastiska Z4:an. |
|
|
Låter som du ska köra på z4:an, att du de facto frågar på detta forum tyder på att du vill ha gehör för bmw:n - förutsatt att du inte registrerat dig på motsvarande forum för de andra bilmärkena..? =) Bmw:n är, enligt mig, klart snyggast - ska du ha porsche ska du väl ha en riktig porsche, inte en boxter... Risk för att bli överkörd, men personligen (!) tycker jag boxtern känns "smäckig" i förhållande till porsches övriga modeller... Körde boxtern nu i våras o. jag hade förväntat mig betydligt mer av en porsche! Helt klart underbar bil, men trodde en skulle få mer för pengarna än enbart märket o. hästarna... Lycka till! =) "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?" |
|
|
Jag tycker att Boxster absolut är en "riktig" porsche. En 911 känns inte speciellt mkt "riktigare" att köra.... Och ang andrahandsvärdet så är det ju en sak som gör att Z4:an blir mer prisvärd än boxstern som begagnad. Tredje och fjärdehandsvärdet är ju inte så mkt sämre än boxstern... Svårt val, faktiskt. Jag skulle nog ta boxster S, trots att jag skulle få en äldre bil än z4 3.0. Boxstern känns råare än z4:an, och den är nog inte speciellt mkt dyrare att äga än z4:an heller. Fast helst skulle man ju vilja ha en z4 M, men det dröjer nog ett tag innan man kan få en sån för 250000:- :) |
|
|
det är alltid problem det här med att att både äta och spara kakan jag menar med andra ord det här med vinterkörning av en så fin bil du nämner, jag vet inte hur rostskyddet är på Z4:an men min egen Z:3 har vi diskuterat rostfrågan här ordentligt, och har Z;4an lika dåligt rostskydd så lär du snart få problem till vårarna med mycket jobb och kostnader med prisras som följd för på Z.3 är rostskyddet uruselt inget galvat här inte, för rostskyddet är dåligt och då menar jag dåligt, och börja våren med en bil man kört hela vintern ja då är ju tjusningen borta när solen kommer fram och du ser alla skavanker efter vintern, nej kör med vinterbilen som vi flesta gör och njut av din bil i garaget under tiden och tag fram den när vårsolen kommer fram så har jag gjort i snart 30 års tid med olika cabbar och upplevt samma glädje varje vår men du kan ju prova dig fram nu har du fått alternativen hur några av vi z:ägare gör mvh Uffe/bildock |
|
| jag hade försökt hitta en z4 3.0 ... annars hade jag nog gått för boxtern.. | |
|
Hej hade som du samma problem. boxtern är en bättre bil än z4 men dyrare i allt med 250000 kr får du en boxter s med många mil och ju mer mil ju dyrare reparationer (även porsche går sönder). Jag importerade en 03 ans z4 3,0 rikligt utrustad jan 07 för 251 tk och enligt min smak är boxtern för "rund" i formerna (tråkig) medans z4 kan man inte titta sig trött på. Sen kan man ju alltid besanna sina drömmar längre fram i livet när man kanske har råd med en fräch boxter s och inte längre dras till de skarpa kompromisslösa linjerna som besitter en z4. trevlig sommar. Wall |
|
|
Har du lyckats göra ditt val? Eller fått bekräftat det val du redan har gjort? Jag antar att du har läst den här tråden från förra året där även jag har skrivit ett inlägg angående boxsterns egenskaper. Länk lycka till Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.