AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.722

Hc halt för hög på bmw 750

Sida 2 av 2
38
tändstift
z3 2,8 roadster -98
Tjena!!
En sak som jag har glömt att skriva är att ena katten är det ett bukla i (nån måste ha kört på en sten eller liknande) Tror ni det kan vara orsaken???

Sen tänkte jag bara höra om det är bra för motorn att man kör med e85 som nämnds tidigare. Kan ni rekomendera det till besiktningen??? Tar det någon skada???

Tacksam för alla svar// tändstift
Paap Reeder
... jag körde min på ren E85 ... och HC sänktes inte ett ppm.

E85 kan bara sänka HC on det höga HC beror av vissa specifika orsaker.

Inget generellt "undermedel" mot högt HC.

MVH /// Paap R
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Paap, ditt höga HC berodde på slitna avgasventilstyrningar eller? Så då är det ju ett sätt att hitta att högt HC beror på att motorn bränner motorolja, genom att köra på E85 och göra HC mätning. Sjunker HC med E85 så beror inte HC:t på att motorn bränner olja, utan kanske på dåliga tändgrejer eller insugsläckor mm.

/Mats J
38
tändstift
z3 2,8 roadster -98
Tjena tjena! Nu har jag fått tag på första ägaren till min BMW. Då var HC värdet högt också 98. Året efter så var hc-värdet nere på 002 och de som var gjort var att dom hade tagit bort insugningsmunstyckerna och tvättat dem rena på BMW verksatd.

Går det att göra själv eller måste man lämna in bilen på verkstad??? Är det nån som har gjort det själv på sin egna BMW???

//tändstift
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Du menar nog insprutningsmunstyckena eller spridarna eller vad dom brukar kallas. Dom skall gå att ultraljudstvätta.

/Mats J
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Ultraljuds tvätt går alltid, men tror inte de har grejjer för sånt på BMW..?

Kör en flaska injector cleaner genom den före du börjar riva. _KAN_ göra underverk. Brukar själv köra åtm en gång i året.

Stor, Stark och Bakhjulsdriven!
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Men förvisso om mustycken redan blivit ultraljudstvättade för nåt år sen så ska de gå bra i många år änn om inte de läcker. Då finns bara nya som gäller..

Paap Reeder
Då gäller att köpa en btr-mätare av god kvalitet och mäta upp dels trycket med och utasn vakuum samt hur länge resp bank håller trycket får sjunka max 1 bar på 20 min om jag inte minns fel.

Om det sjunker kan det antingen vara "spridarsnor" eller pumparnas backventiler.

Min håller 2 BAR över natt.

MVH /// Paap R
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Kan detta vara utav intresse kanske?
jag har inte handlat där själv men såg länken i ett annat forum
Länk
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Köpte mina från FiveO för en tid sen. Mycket billigare än vad jag lyckades hitta i Europa och ungefär en veckas leveranstid. Bra kundservice hade de också..

Men det blir ändå ett kostsamt paket så ta reda på om du verkligen behöver nya spridare före du köper.

Paap Reeder
... kom ihåg: Fastställ först felet ... meka sedan!!

MVH /// Paap R
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Paap: De där måste vara några av de visaste orden nånsin. Om bulten och muttern hade funnits på

Mose tid så skulle jag vara övertygad om att exakt dina ord skulle vara det 11:te budordet.
Kommer härmed att snatta dina ord och ha dem under mina poster =D

Paap: ... kom ihåg: Fastställ först felet ... meka sedan!!
38
tändstift
z3 2,8 roadster -98
Jag får tacka så mycket för alla svar jag har fått. Det jag har lärt miig så kan det vara rätt många fel. Var o pratade med en kille på BMW och han trodde starkt på lambdan, i alla fall att väredena vissade rätt på besiktningspappren. Om det är insprutningsmunstyckerna så borde bilen gå lite halvtaskigt, men bilen går kanon.

Som sagt ska fundera lite vad jag ska göra. Men först o främst så ska jag kolla lambdan o se om den är bränd för de skulle man se rätt lätt så han på BMW.
Paap Reeder
... mick 750!

Det är på intet sätt jag som myntat detta utan det är enligt min uppfattning ett gammalt AP- ordstäv som utvecklats och putsats genom åren.
Men det är fanken så sant.

MVH /// Paap R
38
tändstift
z3 2,8 roadster -98
yippi!!!!

Bilen gick igenom idag!!! 075 fan vad skönt!!! Hällde i 5 liter k-sprit till ca 15 liter bensin och det gick. Får tacka för alla svar jag har fått.

Vi hörs!!!!! //// tändstift
Paap Reeder
... välkommen ur "HC- helvetet".

MVH /// Paap R
Hade varit enklare,och förmodligen billigare med E85. Grattis och välkommen på stritan!/ miljöbränsletankarn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.