AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.723

Hc halt för hög på bmw 750

Sida 1 av 2
38
tändstift
z3 2,8 roadster -98
Var och besiktade min bmw 750 här om dan men Hc värdet var för högt 281 (100). Det som jag har bytt nu är tändstift, luftfilter, olja och oljefilter. Skickade upp bilen på en efterkontroll men det hade inte hänt något alls med hc värdet. Tacksam för alla svar.
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Hej Tändstift och välkommen till forumet.
Det första i tur att kolla efter de åtgärder du redan vidtagit är vevhusventilationen. Ett vanligt problem är att dessa blir igensatta. Som tur är tar BMW inte särskilt mycket betalt för dessa delar.

Mvh
Johnny

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
je
112
jesplind
740 iA -99
Har du kollat lambdan?
Paap Reeder
Vad visade dom andra värdena?

MVH /// Paap R
38
tändstift
z3 2,8 roadster -98
de andra värderna var godkända. CO 0,2 (0,5) CO 2500 0,2 (0,3) Lambda 0,99 (0,97-1,03). Jag har rätt mycket olja i motorn precis på det översta strecket, om det kan vara att oljan har runni över i någon släng o täppt till?????? Kan man kolla den själv eller måste man lämna in den på verkstad???? Finns det verkstadshandbok till bmw 750 på någon sida på nätet eller att köpa????
Paap Reeder
... mätte du upp tändkablarna när du bytte stiften?
... hur "såg" de gamla stiften ut?
... hur långt har fördelarlocken och rotorerna gått?
... har du kört upp felkoderna på den?

MVH /// Paap R
38
tändstift
z3 2,8 roadster -98
får tacka för svaren jag har fått hitills!!!! Vissa av de gamla tändstiften var det mycket olja på???. Annars såg de helt okej ut. Vet ej hur långt fördelarlocken och rotorn gått, köpte bilen för fyra månader sedan. Har funderat på att skicka den på en felsökning på bmw verksatd. Mätte inte tändkablarna.
Paap Reeder
.... vet inte din ekonomiska situation men om du lämnar iväg den så lägg en "bortre gräns" åt verkstaden ty beloppen tenderar lätt att bli 5-siffriga.

Bara en katt kostar 9800:- ... och då vill man först vara dödssäker på att det där felet sitter.

Det finns få mekar kvar som kan M70 ... och det är dyr verkstadstid om dom först skall läsa på i böckerna.

MVH /// Paap R
38
tändstift
z3 2,8 roadster -98
jo, då ekonomin är rätt hyfsad men det för gå till en viss gräns. Min har bara gått 15000 mil, har sett att de här maskinerna går över 30 000 mil. Det är lite tråkigt bilen går kanon och är i riktigt fint skick så ska man åka dit på miljökrav. Får hoppas på att det inte blir en jätte dyr reperations kostnad.
Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Jag tror att du kommer att få ner värdet om du ser till att kattarna är varma nog när du kör in i besiktninghallen. Det gjorde underverk med mina värden när jag gjorde det. Tipset kom från min BMW-verkstad. Jag var där strax före besiktningen och mätte i underkant av 100 på HC-värdet. När jag åkte till besiktningen så körde jag sista milen på 2:an 4000 varv och då var värdet i stort sett 0.
38
tändstift
z3 2,8 roadster -98
Tjena alla bmw älskare!!!! Nu har jag lämnat in min BMW på verkstad för en felsökning. hoppas de kan hitta felet. Ska få reda på det imorgon, är lite nervös. Så önska mig lycka till!!!!!!
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Lycka till!

MVH Robban B
Behöver du snabbt få ned hc-värdet för att klara besiktningen, kan du ju prova med att tanka E85 före besiktningen, och sedan laga problemet i lugn och ro.Fungerar ibland men tydligen inte alltid, dock billigt att försöka. Kör helt tomt i tanken innan påfylln. av E85!/ Fuskarn.
38
tändstift
z3 2,8 roadster -98
Jag hämtade min bil igår. Det kan vara två saker den ena är lamda sonderna som det kan var defekt i cylinder 1,6?? och cylinder 7, 12??. Annars så kan det vara DME- styrenhet (låter jävligt dyrt) där det är en minneskomponenet defekt.

Då är frågan. Styrenheten är någon slags dator som styr insprutningen eller är det något med styrningen??? för jag vet att min styrservopump är det något defekt med. I och med att han gjorde en undersökning av hela bilen.

Jag tycker själv att jag borde bytta lamda sonderna först innan jag skickar upp den igen på bmw för bytte av DME-styrenhet vad tycker ni???

Mvh tändstift
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kolla vad en DME box kostar på skroten, den är lätt att byta själv. Lättare än att byta lambdasonderna.

/Mats J
Paap Reeder
Enligt en känd BMW-spevialfirma här i stockholm med säkert nu drygt 20- års erfarenhet så berättade han att han aldrig behövt byta en DME- box ... när jag våren 2003 trodde det var fel på mina.

Skall du köpa en DME- box tycker jag du kan höra med ECP. Har köpt mina 2 boxar där med gott resultat ... och billigt ... bara som reserv.
Själv har jag eldat upp slutsteget i en av mina originalboxar genom att inte ha ena tändspolen ansluten med mitthögspänningen. Gnistan måste alltid kunna ta vägen ngnstans ... annars sprängs spolen och slutsteget brinner upp.
Men detr är inte fel i ngn box utan i huvét på mig.

Innan du köper sonder så mät upp dom eller be vst mäta upp så att spänningen "fladdrar rätt".

MVH /// Paap R
38
tändstift
z3 2,8 roadster -98
Jag har inte tittat så noga var lamdasonderna sitter, men är det ett komplicerat ingrep??? Behövs det några speciallverktyg??? Behöver man ta bort något som sitter i vägen???

Mvh tändstift
Paap Reeder
Du måste ha tillgång till en rak ... helst specialböjd ... 22 mm fast nyckel.
Lambdorna kan "sitta som f-n" ... och skulle rosten ha "tagit med sig litet av gängan" ... som den gjort på min måste kattarna ner så man kan putsa upp gängan.

Det är trååååångt och jag kunde bara dra några grader åt gången i varje nyckelläge.

MVH /// Paap R
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag tvivlar på att det är lambdasensorerna det är fel på, eftersom lambda-värdet var ok på mätningen.
Skulle kolla vevhusventilationen som nämndes innan. Kan vara kattar, men efter en ordentlig varmkörning brukar även en dålig kat ge vettiga värden.
I värsta fall är det ventilstyrningar...
Paap Reeder
... håller med Rallyfinnen men vågade inte själv komma med denna diagnos.

- tror däremot inte att man med en het varmkörning kan sänka HC från 300 ppm utan minst ett "dubbelfel" måste föreligga.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... om den har gått med högt HC TROR jag att lambdasonderna "gror igen" litet och ger utslag på DIS men om den hamnar inom rätt HC så bränns sonderna rena efter ett tag.
OBS ... bara spekulationer.

Jag sätter en slant på att det är avbrott i 4:ans och 10:ans tändstiftshattar ... brukar alltid vara dessa mht hur trångt dom sitter.
Höjer HC med en 100:-ing vardera.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.