AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.495

Prestanda mätningar M5 E39 med race avgassystem sökes!

Mo
133
Mortaz
M5 -00
M Roadster -98
Skulle vilja se siffror på hur M5 E39 med race system (race kattar och resten av systemet ej race grenrör) tar sig i olika intervaller mot orginal.
Själv har jag Milltek helsystem med dubbla 100cells racekattar från HJS som enligt dyno ska ge 26hk utöver därav mitt intresse för ämnet.
Funderar på att komplettera med race grenrör från Supersprint skall ge ca 30hk utöver enligt dyno någon som gjort denna moddifiering på sin M5 E39 och vet om det är prisvärt?
Skulle man då ändra lite med programvaran och ha samtliga av dessa avgas moddifieringar ska man alltso landra kring 460-490hk nånstans låter det korrekt?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
nej inte ens nästan.
Skulle gissa ca 420hk-430hk med allt på avgassidan inkl mappning.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
kilroy
490 hk...??

Min M5 är modifierad av Dinan, den ger 488 hk och modifieringen kostade första ägaren över 20.000 US dollar. Visserligen ingick det lite extra "lull lull" förutom modifieringen i form av bl a Dinans lättmetallfälgar, Dinans avgassystem + lite annat.

Racekattar + Supersprint = 490 hk...no way...

Det skulle betyda att Dinan kan lägga ner verksamheten...:)

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Mo
133
Mortaz
M5 -00
M Roadster -98
Kilroy;
Därav mitt frågetecken.
Tycker det låter extremt för en sådan slant dock ska vi inte inbilla oss det är några fickpengar vi talar om komplett avgassystem inkl racekattar 30000:- sek grenröret komr jag inte ihåg prislappen på exakt men var kring 2500 pund.
Sen är det alltid extra dyrt att lämna in till tuning firmor av kaliber får betala betydligt mer än man får ut av det.
Men men 490hk tror inte jag hlr på långt därifrån dock tror jag inte 450hk är någon omöjlighet med chippning/mappning på det inkl resterande lull.
Men nu ska vi inte smutsa ner tråden med någon debatt fram & tillbaks ang hästar som finns och inte finns någon som har tiderna som efterfrågades??
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Som en referens så kika på kelleners hemsida, komplett kit med kamaxlar, grenrör. racekattar, insug, mappning osv ger 65hk.
ungefär 45 av dom kommer från mappning ihop med kamaxlar.

Tiderna du efterlyser är nog väldigt jämförbara mot orginal, möjligtvis någon tiondel + eller -.
Kil,roy: bor du i sthlm? Vore kul att mötas upp och kolla på S2. Har för mig att priset p åen S2 M5 är $37 000 för konverteringen.-

Vidare kan jag nog säga att endast rejskattar + mappningt max kanske er 15-20 hk. Min är itne mappad med med grenrör, kattar och avgasystem, det gav 30 hj + före och efter dyno.

Sen väger väl orginalsystemet en hel del jämfört med t.ex. fullsystem från Supersprint?
Viktminskning är det bästa trimmet :D

Mvh,
/Wille
be
33
bengtmek
m5-00. silverstone
jag tror att endast byte av avgasystem komplett .och mappning ger max +30hk . själv har jag supersprint xpipe och eisenmann slutdämpare original mappning.jag märker då ingen skillnad tvärtom så har jag nog tappat lite i bottenvrid.nej ska man upp i 490 hk så krävs det nog en hel del arbete och mycket pengar jag ska montera supersprint grenrör och köra den i bromsbänk och givetvis ommappning .kattarna låter jag nog vara tills vidare då jag har hört att dom har en bra genomströmmning. mvh bengtmek.
kilroy
Gustav*

Jag bor i Malmö, eller rättare sagt, jag bor mestadels i Köln, Tyskland.

Jag tror att priset för S2 konverteringen stigit en del. Om jag inte missminner mig finns det bland dokumentationen på bilen en faktura på runt 22-23.000 US dollar, utställd 2001.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.