|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej! har lite problem me min M5 e34, den vill inte starta längre, den går igång på start gas å dör sen, så alltså måste ju de va nå skit me soppa tillförseln, tänkte på om de kan va pumpen, lr om de helt enkelt bara e skit i ledningarna/filtret.. finns de nått som brukar va standard fel på dom här ? när dom inte startar ? mvh/ matte | |
|
funderar på om de kan va soppapumps relät, vart sitter det nånstans ?? /matte |
|
|
Reläet sitter på högersida innefrån sett under de svarta locket mot torpedväggen. Samma låda som Motronicboxen sitter. Sitter 3st reläen där i varav de mittre o om jag inte minns helt fel så är de gult bränslepumpsreläet. Kan även vara kontakten som sitter under luckan i bagaget. Börja med att jucka på den samtidigt som någon vrider lite på nyckeln. Kanske pumen hoppar igång. De felet va de på polarens M5:a ///Micke |
|
|
Edit: Kanske borde skriva att de e i motorrumet som reläet sitter ///Micke |
|
| Hmmm....känner igen symptomen. Jag gissar på kabelbrott vid pumpen i skuffen. | |
| oke, perffa då ahr ja nått å kika efter, ang reläena så e de fler en 3st iaf. men gult ska ja kika efter.. | |
|
va ute å kikade lite nu, finns 6st vanliga typ 30amps reläer, å 2 st högre, 2 av dom va gula, å kan abra vare ett av dom,för ett va bara 2 stifts. om du nu e ett gult till pumpen ? ja får ingen ström till kontakten där bak av att bara vrida på tändningen, men när man kör på starten så e de spänning på ett av stiften, sen när man bara har på tänd. igen så försvinner de.. å så ska de ju inte va .. å sen undrar ja vilken som e rätt säkring till soppa pumpen, kan de va nr. 23 "Kraftstoffpumpe" ? mvh. |
|
|
Kan bara säga vad perf säger, kolla kablar. Har själv råkat ut för det för några år sen! München |
|
|
Japp, kraftstoffpumpe. Kolla kablarna. |
|
|
oke, bra då vet ja vilken säkring de är, den ska de ju va spänning på när man slår på tändningen, men de e de inte, sitter säkringen efter reläet ? på kabeln till pumpen asså ? för i så fall, måste de ju va reläet, tycker jag. ska kika kablarna åxå, men hur ska ja göra de ? klippa upp skydshöljet hela vägen, eller bara i närheten av pumpen ? mvh/ matte |
|
| Klipp upp höljet och sära/räta ut kablarna vid kontakten till pumpen. Titta om du ser någon knicks på kablarna. | |
|
va inget kabelbrott, inom 2,5 - 3 dm från pumpen iaf.. klippt upp å kikat nyss. måste ju va reläet då tycker ja ?? men e ju inte 100 på vilket de är.. |
|
|
ska kika i andra "boxen" nu verkar ju som om de e den du menar Duffyman , alltså inte vanliga säkringsboxen.. ? |
|
| jo där satt de ju bara 3st reläer å den i mitten va gul, så ska kolla upp va de e i för skick, | |
| Precis vid DME-boxen, inte vid säkringsboxen. | |
|
har bytt ut det gula reläet, men de vart ingen skillnad, så de e inte reläet som e pajj.. nå tips på vart man ska fortsätta felsöka nån stans ?? |
|
| Be ngn jucka med kablarna samtidigt som du vrider nyckeln, men inte så att startmotorn går igång, precis innan sista "hacket" med nyckeln går pumpen igång. Du hör pumpen när den börjar pumpa. | |
|
nej, pumpen går ej igång, har listat ut va de är för fel iaf, de är kortis mellan + å - till pumpen, nånstans mellan reläet å pumpen. vart går kablarna för väg där imellan, under eller i bilen ? mvh/ matte |
|
|
malten_racing! Bränslepumpen skall bara få spänning när startmotorn går, och när motorn är i gång inte annars. Du skriver att du har spänning när startmotorn går, så jag tror att du har fel på pumpen. MVH BLJ |
|
|
Bengt: pumpen ska visst ha spänning fast inte startmotorn går, för de e ju det läget som nykel vrids tillbaka i efter man kört den på starten.. |
|
|
Pumpen bygger upp tryck innan startmotorn går igång. Kommer inte ihåg exakt hur kablarna går. Har för mig att dom kommer fram vid högra högtalaren fram. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.