AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.035

Problem med sänkt bil

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag har en 330 touring som är sänkt 60 mm. Detta ger förstås jätteproblem då den:
1. Knappt tar sig över fartgupp.
2. Föreställ er ett sk potthåll, dålig väg lr grusväg.
3. Går inte att traila båten, frågan vågar inte dra hästtrailer.
4. Fullständigt elliminerar komforten.
5. Vad sker vid regn(översvämmade vägar) eller snö(=kör fast).

*Enda fördelen är väl att den har grym väghållning och grym stabilitet på motorväg.

Mina frågor:
1. Vad tar i först och vad kan ta skada på den här bilen.
2. Hur mycket jobb är det att återställa bilen (har org.fjädrar kvar).

Eller är det bäst att sälja den och köpa en annan?

Tacksam för vägledning!
//Bjersér
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
De verkar vara en "familje-brukis" du har..? och då är ju en så pass sänkt bil inte att föredra precis..
Visst,den lär ja riktigt grym väghållning...men hur ofta ligger du å pressar på en 70/90 väg i mot va du kör med vagnar,massa packningar osv?

De som först brukar ta stryk är ju fronten,och undersidan fram..bak brukar klara sig rätt bra.
Oljetråget å kylare brukar va problem på vissa bilar,men tror de är nåt stag lr liknande som tar i först på e46??

Men hur som helst så ska du ju inte behöva sälja bilen bara för de,när du har orginal sakerna kvar också.
Vill du inte göra de själv så kanske de finns nån i din bekantskap som kan? annars kan ju alltid en verkstad fixa de åt dig för nån 1000-lapp.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
jo visst är det en "familje-brukis", och inte ligger jag ofta på landsväg...
snarare flänger jag till 90% i stan, bland fartgupp, trottoarer med mera.

Jag har flera i bekanskapskretsen som är villiga att hjälpa om jag skulle be dem, men krävs det inte specialverktyg?
har hört att fjädrarna sitter väldigt "spända".

Funderar lite på att byta ändå, kanske nån pendlare som är intresserad...

tack för svar!
//bjerser
Du kan använda två stycken fjäderspännare per fjäder, då får man ihop dem.

projektmannen
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Hehe vill inte vara sån men vad trodde du skulle hända när du sänkte den så mycket? Du skulle även kunna köpa en annan sänkningssats som inte sänker bilen så mycket.

Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Hej!

Byter du fjädrar måste då göra en hjulinställning av bilen. Jag betalade ca 2500 till BMW-verkstaden i stan för byte av fjädrar samt hjulinställning.

Om du vill behålla lite stuk på bilen kan du som ovan nämts montera en annan sänkningssats som inte sänker lika mycket, t ex H&R 35/15 mm eller så. på min sedan kör jag med en sats från Lesjöforsfjäder som sänker ca 40 mm. Satserna kostar ca 2500-3000:- och är båda av god kvalité.

Lycka till!

/J
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Wigge: det var första ägaren som sänkte den, han varna mig för att den var sänkt men jag var så kär i den att jag inte lyssna :)

Ska kolla runt lite på alternativ.

Föresten, hur hög(låg?) markfrigång har 330 som orginal?
Min E36:a är sänkt motsvarande och jag har samma "problem". Även min bil var sänkt när jag köpte den och det är väl inget som direkt påverkade mitt beslut varken positivt eller negativt. Den ser ju bättre ut visserligen.

I praktiken hade jag nog hellre haft en icke-sänkt bil för även jag har komfortproblem så fort det blir lite guppigt. Vägbulor och farthinder är en mardröm. Man måste lirka sig över och köra från sidan för att det ska gå smärtfritt.

Det som i mitt fall tagit stryk är stötdämpare och tyvärr oljetråget. 7000 kr på BMW för att byta oljetråget.

Skånevädret har bjudit på mycket regn och efter att ha kört genom en "pöl" eller damm på 30 mm vattendjup lossnade fronten halvt. Som tur är kunde jag fixa det själv utan att det hände nåt.

Vintern är en mardröm. När det ligger 10-20 mm snö eller mer tar fronten i så pass mycket att den plogar vägen och tar nog rätt mycket skada. Desto allvarligare är när det är drivbildningar. Kör du över en driva i nån betydande hastighet kastas all snö upp på vindrutan vilket blir enormt farligt då sikten försvinner helt enda till bilen stannat. Du kan ju gissa hur lång tid det tar i halt snöväglag på t ex en 70-väg. Enormt farligt.

Nu har jag inte ens nämnt risken för fastkörningar, men gissa...
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
hästhelvetestrailer drar ändå inte en fullt frisk man med sin bmw. fy fan för hästjävlar.
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
åter till ämnet.

montera en 40/30 sänkning eller något, tycker jag är alldeles perfekt på e46orna.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Är väl inte överlycklig över kombinationen häst+stall, men...

Funderar på att skaffa en "finbil" och en "bruksbil".
Förmodlingen det smartaste...

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.