AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.656

Försäkra Z4

Hade precis bestämt mig för att köpa en Z4 3,0 årsmodell 03/04 men nu börar jag fundera på om jag måste köpa en helt annan bil efter att jag ringt runt till en mängd olika försäkringsbolag. Det billigaste erbjudandet jag fått är ca 20 tkr/år för en svensksåld bil. Oavsett alternativ ligger det åtminstone däromkring. Att gå ned en motorstorlek gör inget nämnvärt för premien.

Mina uppgifter är att jag är 26 år, har haft körkort sedan 18 års ålder och aldrig varit inblandad i en olycka. Jag bor i Stockholms innerstad och jag har inte tillgång till garage vilket självklart innebär att jag får en betydligt högre premie än en man 50+ som bor i villa på landet. MEN att betala 20tkr+ per år för en bil med "bara" 231 hk och med tanke på att jag haft körkort i 8 år känns absurt.

Jag är beredd att betala ca 12-15 tkr vilket jag anser kan vara rimligt, är det någon som har några tips eller känner till ett bolag som erbjuder rimliga premier? (Vesta har jag tyvärr inte kommit fram till, av övriga bolag har jag kollat med de flesta)
Gemini__
Testa att kontakta Vesta igen är mitt tips (slå in ditt nummer om det är lång telefonkö så ringer de upp.
Gemini__
Välkommen till forumet förresten...
Tack :)

För skojs skull (jag skulle aldrig köpa en bil av denna typ) kollade jag vad en nyare Mitsubishi Evo kostade att försäkra för mig. Den var flera tusen billigare per år för mig trots att det är en snabbare busbil som samtliga ägare kör som biltjuvar med och den måste vara betydligt mer olycksdrabbad än Z4:orna...
eF
900
eFx
520d Touring -09
Hej,

betalade ~12 tkr när jag hade min, 24år, utanför Uppsala.

/eFx
Fick uppgifter från Vesta nu. Försäkring ca 15 tkr/år oavsett sv-såld eller tyskimporterad. Känns rätt ok med tanke på mina förutsättningar. Det roliga är att en e46 M3 bara skulle kosta 1,5 tkr mer per år att försäkra men det är ju en Z4 jag vill ha ;)
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hmm ja nu kanske bara några få parametrar gör stor skillnad men kolla med Länsförsäkringar för säkerhetsskull om du inte gjort det.

För min del så skiljde det mellan 4-5k mellan de andra bolagen och Länsförsäkringar. Fråga mig inte hur det kunde vara så.

Lycka till
Har kollat med dom redan, de tyckte 35 tkr utan hemförsäkring hos dom och 21 tkr med den hos dom var ett bra bud...
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Har du kollat med Moderna Försäkringar? 3300:- för en imp. Z3

Ha
8
Haraldo
Z4 Roadster ACS -06
Jag bor i innerstan, betalar 4800 hel. för min Z4, kolla på atava.se
Jag blev offererad 7457 helförs hos Sveland för en 2.5Si av årsm 2006
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
www.atava.se är mitt tips. Dotterbolag till Trygg Hansa men de håller väldigt mycket lägre priser. Förklaringen till det är att allt görs på nätet. Alla bilar jag kollade på innan jag köpte min så var det Atava eller Vesta som var överlägset billigast. Valet föll på Vesta för min del.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.