|
|
|
|---|---|
|
Hej.. Ny medlem här på forumet. Köpte igår min allra första bmw, 518 -94 sedan. Det ösregna och vädret var inte att föredra, men jag trivdes bakom ratten.. Glad i hågen skulle jag åka hem men efter 4 mil började abs lampan lysa, sedan airbaglampan, sedan la fläkten av ,bensinmätaren la av, sedan vindrutetorkaren och i en rondell styrservon och slutligen motorn :( Tur så åkte flickvännen med i annan bil, så vi åkte o lånade ett batteri. Startade bilen och åkte med så få elkällor som möjligt hem ca 10 mil. Satte batteriet i laddaren igår över natten. Idag satte jag i det och mätte 12.54V vilket är bra, startade bilen och fick en siffra på 13.3-13.4 v känns lite lågt?? men det ska väl räcka för att ladda ?? har ingen tung stereo. Kollade även bläcket i den illa svarta dosan intill batteriet. det var helt. Säkringarna är hela. Kör med bilen i skrivande stund dock bara i stan. Ge tips, har en valeo generator. | |
| vad säger den tidigare ägaren? | |
|
Den gamla visan, jag vet inget!! Hade det varit en dyrare bil HADE han varit ägare till bilen igen. Men han mötte upp halvvägs??? iförsig kunde han haft med sig ett extra batteri i sin flickvänns bil som han bytt med, men tyckte det var en reko kille. jaja |
|
|
12,5 volt är bara halvladdat batteri ungefär.... du bör upp i 14,2 - 14,4 volt för att batteriet ska ladda ordentligt. Börja med att sätta batteriet på laddning ca 1 dygn för att få det fullt (ca 12,7 - 12,8 volt) och kolla sen laddningen igen. Är det fortfarande dålig laddning så kolla alla kabelanslutningar mellan batteri o generator och även jord mellan motor ,kaross och batteri. Kan ju även vara generatorn som är dålig men det är tveksamt när den trotts allt laddar. Mvh Janne |
|
|
Tycker det låter som för mycket fel för att det skulle funnigts vid köp. 12,54 v låter lite lite efter laddning, jag skulle börja med att kolla batteriets status åk till micro eller mekonomen eller en verkstad och låt dom testa batteriet, om en cell är dålig eller testet säger dålig kapacitet, köp ett nytt batteri. Mätare och lampor kan bete sig på dom mest märkliga sätt när batteriet är dåligt. |
|
|
Japp, en konduktansmätning med belastningsprov ger svar på batteriets status, men det måste nästan vara generatorn som är boven iom att du kom 4 mil - det kan ju helt enkelt vara kolen som är slut. Mätte du volten med förhöjd tomgång också? Mvh |
|
Paap Reeder |
... nu får man väl pisk för stöld av tråd men ... rob_t_j72 ... bara en kortis: - är du nöjd med din 525iXAT? - finns den med 520? MVH /// Paap R |
|
Paap: Hallå där! iX finns bara som 525, fyrhjulsdriften fick upp mig ur ett snöigt dike en gång utan problem (glad överraskning!) men den drar ca 1,2 i snitt, och rosten håller på att ta över... Mvh |
|
Paap Reeder |
Tackar för info. MVH /// Paap R |
|
kolla generatorn . MVH-polichman |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Troligtvis kolen i generatorn som är slut, ger ingen indikation på laddlampan vilket tömmer batteriet och det kan ladda sporadiskt, exemplevis . Har du en tänd laddlampa med tändning på som slocknar när bilen startar ? ///MVH Hasso Länk |
|
Läget är såhär.. I tidigare inlägg skrev jag 13.3-13.4vvolt men då hade jag stereo o lyse på. När man kollar batteriet 12.54 volt Bilen startas laddar 14.2volt Kör lite med bilen mäter då 12.1volt. Dagen därpå typ samma visa o värde. Tror ni att det är kolen?? är en valeo generator finns kol billigt? |
|
|
Generatorfel. Spänningen skall alltid ligga runt 14V när motorn snurrar, även med lite belastning, lyse osv påslaget. FP |
|
|
hej hade exakt lika fel på min bmw det var generatorn på min som var kass vissa generatorer går ju tyvärr inte att öppna heller min laddade 12,4 med ock abslampan lös så jag kan tvärr bara säga till dig att lämna in din generator för renovering eller testa att byta kol men tror tyvärr inte att det hjälper vem behöver bromsar när man kör diesel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.