AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
550

Xtrem sänkning och däckslitage

Ni som oxå kör rejält sänkta bilar, hur sliter era bilar däck?
Har till min fasa slitit ner mina Pirelli Rosso på insidan redan efter 200 mil ca.

I veckan skall fjädrarna skruvas upp i högsta läget...

Fredrik M - Z3 2.8
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Någon borde börja tillverka däck som är "sneda" till just detta ändamål.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vore kanske idé att kolla framvagnsinställning om det går att ev, göra någon justering som ge däcken lite längre livslängd.Det är en billig kostnad mot att byta däck varje "vecka"

MVH
Hasso
Nu är det ju bakdäcken som jag sliter, kolla galleriet, har lite lätt camber vinkel. =)

Fredrik M - Z3 2.8
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Om du sänker (eller häjer bilen) utan att justera hjulvinklar så kommer du troligen att få onormalt slitage både fram och bak.

Hjulinställningen är klart billigare än nya däck.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det flesta som kör med fyrhjulsmätning numera och du upplyste för övrigt inte om det var fram eller bak.
En viss justering kanske kan göras bak men har det en gång börjat slita snett så brukar det fortsätta även om man korrigerar,vända däcken på fälgen är ju då en idé, om möjligt.

MVH
Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Glömde tilläga att det är en attans stilig"kälke" du har.

MVH
Hasso
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Har man en alltför våldsam cambervinkel så går det att fixa genom att antingen modifiera original hjulspindlarna (vilket jag inte rekomenderar) eller så skaffar man sig nya som har en annan vinkel, såkallade droppade spindlar. Vem som säljer dessa har jag inte en aning om men det används inom racingvärlden...

who dares wins...
Sorry Hasso, var kanske lite otydlig angående fram eller bakhjul. Har funderat på att kränga om däcken för att få ut lite mer mil. Men det står denna sida ut på däcken, så det är kanske inte så bra.

Skall höja bilen, har ju justerbara dämpare, så får jag se vad som händer, tyvärr är det nog försent att rädda dessa däck, en omgång Hankook eller nått borde man kunna få för en lite rimligare peng.

Tack Hasso, för berömmet, kan ju inte ta åt mig äran att ha knåpat ihop den, köpte den som den står i tyskland, men visst är jag stolt. Lite planer finns dock, mest på inredningssidan.

Fredrik M - Z3 2.8
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.