|
|
|
|---|---|
| Jag vet, jag vet att det finns ett antal trådar om vilken olja, oljebyte osv om den diskussions kretsen. Men jag tycker det blir så rörigt när jag just söker inom det ämnet. Så därför gör jag en ny tråd ang. oljebyte på min Bmw 325i coupé E36. Motorn har börjat ticka lite mer än vanligt och oljan känns inte tjock alls, det var dock ett tag sedan bytet gjorts nu. Vill inte lägga för mkt pengar på oljebyte, men det ska vara lite kvalité och det ska bli bra. Jag undrar då vilken olja och oljefilter ska jag köpa? och hur många liter olja behöver jag? Tack på förhand. | |
|
Oljefilter är det BMW original eller ett kvalitetsmärke typ Mahle/Knecht som är det enda rätta. Olja, vilken helsyntetisk 5W-40, 0W-40 eller 5W-50 olja somhelst med klassning MINST API-SL. Finns flera att välja på, ex. Biltemas 5W-40, Ullared säljer Shell Helix Ultra och Mobil 1 billigt. När servade du bilen senast? En tickande M50/M52 motor tyder på slarv med service, misshandel av motorn eller helt fel olja. En frisk dito ska endast ha ett lätt tickande från spridarna. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
| okej, tackar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.