AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
768

start problem med 523

Ax
38
Axel78
Bmw 525d F11
Farsans 523 -00 startade inte helt plötsligt!!! allt fungerar elhiss, lysen fläkt mm. men inte ett ljud fån startmotorn??den går inte alls. vad kan det vara, vi har kollat säkringar köpt nytt batteri ryckt i lite kabar blir tokig snart..... någon som har en idé om vad det kan vara.

tacksam för svar snabbt

Axel

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kabeln från tändningslåset som aktiverar solenoiden på startmotorn (den klena kabeln) har förmodligen drabbats av kontaktproblem i anslutningen på solenoiden.
Är det första att kolla upp.

///MVH Hasso
Länk
Ax
38
Axel78
Bmw 525d F11
tack för svar

är inte riktigt hemma på det här, kan du bara förklara lite snabbt hur man kollar kabeln? måste man plocka ner runt tändningslåset? eller ska jag under bilen o kolla på startmotorn direkt, kanske är det kabeln där nere...

mvh
/ Axel
Hej!

Det låter lite som startspärren har gått i.
Dagens nycklar kan vara lite känsliga för fukt och om man tappar dom.
Testa med en av reservnycklarna om du inte redan har gjort det.?
Ett litet tips..

Mvh Jens
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kolla den klena kabeln på startmotorn, så den inte glappar i anslutningen. Vanligaste felet när inget händer, och är ofta värmeberonde dvs kyla och värme kan få det plötsligt att fungera igen.
Och som ovan prova för säkerhetsskull med en annan nyckel, låt nycklen vila i tändläge i minst 10 sekunder innan du vrider till start.

///MVH Hasso
Länk
Ax
38
Axel78
Bmw 525d F11
en dum fråga!! men var sitter starmotorn på 523an har hissat upp bilen nu men ser den fan inte..

grymt bra om någon kan förklara detta för mig

Mvh

Axel
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På höger sida om motorn, ganska långt ner. I längsled: Ja, kugghjulet ligger ju i linje med svänghjulet och motorn ett par dec. framåt. Underifrån är nog grejen att nå den.

AE
Ax
38
Axel78
Bmw 525d F11
tack för det Anders ska ut och kolla på en gång, återkommer med hur det gick...

Axel
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Axel, du har M52 motorn. Fel av mig. Sorry. Här ser du placeringen av startmotorn på plåtblecket mellan motor och transmissionskåpa. Det blir på VÄNSTER sida om motorn i färdriktningen sett.

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Här är länken: Länk

AE
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Är lite osäker så rätta mig om jag har fel.
Har för mig att jag läst/hört att om batterispänningen understiger ett visst värde på e39 så går inte startmotorn. Den gör inte ens ett försök till att snurra. Prova med starthjlp (extra batteri) innan ni lägger ned för mkt tid/arbete på att felsöka.
Är det orginalbattriet som sitter i så kan detta vara kasst.

Lycka till!

//Håkan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Men batteriet var ju utbytt.

AE
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
missade det i all text...

//Håkan
Ax
38
Axel78
Bmw 525d F11
hej,
Nu har jag kollat kablarna runt startmotorn men ingen lycka där heller. batteriet har vi provat med ett nytt, så det kan det inte heller vara.

Om det inte är nån som har något mer förslag får jag väl köra i den till verkstad snart.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du kommer åt så mät om du har någon spänning på manöverkabeln (den tunna) när nyckeln vrids i startläge. Då kan du ju se om det är själva startmotorn. Annars tror jag på något strul med startspärren. Låt den andra nyckeln sitta i på tändläget ett tag om den inte använts under en längre tid och prova.

AE
Ax
38
Axel78
Bmw 525d F11
jag ska prova att mäta, men det är grymt trångt ska se om det funkar tack.

/Axel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.