AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.371

Har köpt 16:9 men är inte samma kabel till navigationen vad ska jag göra?

ca
30
car4u
BMW 528IM-97
hej jag upgraderade min bil från 4:3 till 16:9 bytte nån jävla silver box tror tv modulen och allt funkar nu men inte navigationen killen som jag köpte ifrån sa att jag behöver en kabel som finns på bmw då den nya navigations enheten den man lägger cd skivan i i bagageluckan måste bytas och tydligen har den inbygd motagare men det hade inte min gamla då det var en separat motagare. Stämmer detta eller är allt bullshit?????kan man få tag på dena kabel på bmw eller går det inte alls att koppla navigation på den???

Snälla hjälp mig för om det inte går måste jag lämna tillbaka den

na
630
navi
BMW325xi -06
Det finns flera modeller av Nav-enheter. De benämns Mk1, Mk2, Mk3 eller den senaste MkIV. Du behöver veta vilken modell du har. Alla utom Mk1 stödjer 16:9. Saxat från www.bimmernav.com:

BMW 16:9 Widescreen Displays will work on MKII, MKIII and MKIV Navigation Computers

MKIV is the latest and greatest DVD ROM based Navigation computer. Although it does not play DVDs, the MKIV navigation computer is the fastest and best Navigation computer available with 1 DVDROM map for all of North America. If the older computers work just fine why upgrade? HERE IS WHY THE MKIV IS SO MUCH BETTER THAN THE OTHER SYSTEMS

MKIII is the "next gen" CD based Navigation computer that was only available from BMW factory cars between mid 2000-2002. This system uses 8 CDROMs to map the US, but does support split screen.

MKII is the old style Navigation computer which works with the Widescreen display but is slow and does not support BMW's newest Graphic User Interface featuring split screen functionality.

BMW MKIV and Widescreen Owner's Manual (2004)

BMW MKIV Navigation Computer installation instructions

****WARNING Do NOT DISCONNECT your BATTERY or PULL the FUSE on an with the Key on or until 90 seconds after your key has been turned off. Always let your Navigation computer spin down completely allowing the red led to turn off see TIS Supplement on MKIII Computers Although this warning is for MKIII systems it is a good pratice to follow.

WHAT IS Mark I, II or III (Or MKI, MKII, or MKIII) ???

Basically the Mark X number determines the version of hardware of your Navigation computer. Since the built in Navigation Computer was launched BMW it has been improved over time. Each major hardware revision has reclassified as Mark something (or MK #).

If your BMW was manufactured from Late 97-2001 and you have a 4x3 display with a female voice it is most likely that you have the MKII navigation computer. MKIII and MKIV were never used with the 4x3 display from BMW (to my knowledge). They work fine, with the MKIII, but they came with the Widescreen display.

The MKII is characterized by:

Car production date: 1997 - 2000 (please note this is not the year model, but the date the car was built)
Female voice for navigation
Separate GPS receiver (there is no antenna in the back of the navigation computer)

The MKIII is characterized by:

Car production date: 2000 - 2002 (please note this is not the year model, but the date the car was built)
Integrated GPS receiver (there is a visible GPS antenna lead on the back of the navigation computer)

The MKIV (DVD ROM) is characterized by:

Car production date: 2002 - present (please note this is not the year model, but the date the car was built)
Integrated GPS receiver (there is a visible GPS antenna lead on the back of the navigation computer)
DVD Based navigation system - uses only one disc to cover the entire US and Canada, or entire Europe.
clearly marked "DVD" on the Navigation Computer.

The MKI is characterized by:

Car production date in 1996-1997 (please note this is not the year model, but the date the car was built).
Male voice for navigation.

It is almost a certainty that if your Navigation System has a female voice it is the MKII or higher.
na
630
navi
BMW325xi -06
SORRY, var lite för snabb med knapparna där så det kom med lite onödig information också.
ca
30
car4u
BMW 528IM-97
hur kan jag se vilken mk min är??? det står inget mk på den.........
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Börja med att berätta om du har en sedan eller kombi?
Titta sedan på navigatorn framifrån:
- MK1 och MK2 har en Ejectknapp (utmatningsknappen till CD/DVD) som är fyrkantig.

- MK3 och MK4 har en knapp som har ett av hörnen rundat, nästan trekantig.

- MK4 står det DVD med stora vita bokstäver på framsidan.

ca
30
car4u
BMW 528IM-97
snälla nån som kan hjälpa mig på ren svenska och inga konstiga texter min navigation är inte in kopplad där bak eftersom min gamla 4:3 hade en separat motagare och den här nav läsaren som jag fått med nu ska tydligen ha en inbyggd man det är inte samma kablar!! jag har dem bruna o svarta kontakterna i bilen nu vad för kabel behöver jag byta ut o vad fan heter den på bmw på den nya navläsaren finns det 2 utag för typ svarta o bruna utaget sen så finns det som en liten pin liknade kontakt på höger sida men jag har ingen så kontakt i bilen som passar att man ska trycka in i den pin liknande kontakten vad ska jag göra??????

tack i förhand
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Läs mitt inlägg!!!!!!!!!

ca
30
car4u
BMW 528IM-97
till steaman jag har en sedan och på den som är kopplad i bilen alltså den gamla är fyrkantig ejeckt knapp och på den nya som jag fått är den ena sidan rund och det står gps navigation
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du skall med andra ord gå från MK1 till Mk3. Så du behöver byta ett kablage!
Kablaget finns på BMW och heter: 61126915132.
Kablaget kopplar samman Videomodulen, Navigatorn och Bilens kabelstam.
Antennsladden som idag sitter i GPS-modulen flyttas till Navigatorn.

ca
30
car4u
BMW 528IM-97
tack så mycket för hjälpen steaman alltså jag ska dra in till bmw o köpa sladden som heter 61126915132 och montera in den på den nya läsaren mk3:an måste jag programera eller nått eller kommer det att fungera direckt???

mvh
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är endast kabeln som du behöver byta!

ca
30
car4u
BMW 528IM-97
tack för hjälpen steaman ska dra till bmw imron o ge dem de nr jag fick av dig o förhoppningsvis går allt bra imorn annars får jag vara jobbig o fråga mera av dig.....

na
630
navi
BMW325xi -06
Om det är en Mk3 du sätter i så var försiktig med att bryta strömmen efter att du slagit av tändningen. Dvs koppla inte bort en batteripol eller ta ut en säkring till Navdatorn förrän efter en dryg minut efter det du slagit av tändningen. Datorn behöver nämligen avsluta i lugn och ro, spara till minnet m.m. är man då för snabb att bryta strömmen så pajar hela datorn och går inte att reparera.
Bara ett tips inför framtiden när du håller på att meka.
ca
30
car4u
BMW 528IM-97
hej har monterat in kabel nu och gps funktionen kommer framm på displayen men den vill inte hitta nån jävla adress den visar inte ens nån karta bara en pil som som rör på sig alltså bilen i tomma intet vad ska jag göra???
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
car4u

Flyttade du antennkabeln från den gamla mottagaren? Kabeln har en rund kontakt och den sitter på MKI navin i dess separata GPS-modul. Den kabeln måste du ta loss och sätta direkt i Navi-enheten. Därefter tar det några minuter innan allt är uppdaterat.

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
ca
30
car4u
BMW 528IM-97
tack joholm nu har jag gjort det och det funkar nu. vad menade du med att ju fortare jag kör-desto kortare tid utsätts du för risker????skadar den bilen eller??? för efter att jag monterat o glömt anten kabeln ville bilen inte växla upp från ettan en gång då fick jag göra det manuellt kan det ha berott på den kabel eller???
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
He-he
Texten du refererar till är bara min standardsignatur. Att bilen inte växlade upp har sannolikt ingenting att göra med din navi. Däremot växlar bara lådan när bägge bakhjulen har exakt samma hastighet. Det kan med andra ord bli problem att få lådan att växla om däcken är olika slitna eller om du svänger.
Funktionen finns där just för att lådan inte ska växla mitt i en kurva och i halt väglag kanske orsaka en avåkning.

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.