|
|
|
|---|---|
| Funderingar på vilken av dom jag ska skaffa, 3.8L E34 M5 eller 3.2L E36 M3. Snälla hjälp mig vilken ska man välja, gå inte efter smaksak. | |
|
Svårt val då det är såpass olika bilar ska du köra bana och preppa med lite eftermarknads saker skulle jag satsat på M3an ivarjefall. Sen är M3an lite modernare än E34 får mer för slantarna enligt mig. |
|
|
Det värsta är att det är ju en smaksak! M5 är ett landsvägsmonster som gör sig bäst i de högre hastigheterna. Bra komfort och enligt mig en snyggare kaross, särskilt med de breddade bakfälgarna. Ser manligt ut.Motorn är suverän och man får gåshud vid 4000 varv när den börjar morra ordentligt. Jag har aldrig ägt en M3, bara provkört några, och det jag blev impad av var bromsarna! motorn är ju snarlik M5ans och effekten och M5ans vikt tar väl ut varandra. ungefär samma rakt fram prestanda. Provkör ett par av varje så märker du vilken du vill ha |
|
Smiley© |
Jag har ingen erfarenhet av E36 men svarar iaf! Vad du ska välja beror ju på vad du ska ha bilen till, bruksbil som du kan köra långt med eller ha som busbil och kunna köra bana? Har fått för mig att M5an har lite bättre komfort men det kan säkert nån annan här svara på bättre. M5an är mycket tyngre (ca 300kg) så den lämpar sig inte lika bra som bus/banbil som M3an. Med M3ans lägre vikt (och mindre motor) så får du lägre bensinförbrukning med den, kan tänka mig att väghållning och bromssträcka påverkas på samma sätt. Till M3an finns det mycket mer eftermarknadsdelar om man vill bygga om den på något sätt, tänker nu på väghållning, motor, styling m.m. Hur det är med hållbarheten mellan dom 2 bilarna vet jag inget om så det vill jag inte försöka svara på. Jag har fått för mig att M3an var någon krona dyrare i försäkring när jag kollade upp det för länge sedan, det får du kolla upp med ditt bolag. Hur det är med stöldbegärligheten M3 vs M5 vet jag inte, kanske kan vara intressant att veta också. Detta är väl det du får tänka igenom och välja dom egenskaper du föredrar med bilen. Jag själv kan tänka mig en M3a istället för M5an just för att den är lite "sportigare" i mina ögon. Men jag kommer nog inte köpa mig nån M3 iaf för jag håller på rustar min M5 och det känns som bortkastade pengar om man säljer den snart. /Thomas |
Smiley© |
Oj nu hade det trillat in lite snabbare svar medans jag skrev... |
|
Jag tycker att M3:an är extremt häftig och jag har funderat på den en längre tid, men samtidigt så tycker jag att M5:an med feta bakdäck som ni säger är riktigt brutal. Men om man tittar på statistiken så känns det som att M3:an är mer slutkörd vid köp än om man köper en M5:a jag kanske har fel. Jag har mer tänkt mig att köra lite busigt :) drifa i rondeller, burnouts och kanske lite "streetrace". Jag vet inte om det är bäst med M3:an då? Är dock jävligt sugen på en M5:a. Tacksam för fler svar. |
|
|
Hehe goa användningsområden:) Ska du drifta är M3 enligt mig ett bra val då den är extremt lättkörd på ställ. M5 har jag ingen erfarenhet av, men den känns på något sätt mer udda och kanske mer speciell just pga av det. |
|
|
Tror M3an passar dig bättre om man utgår från inlägget ovan. Dock tycker jag du ska lämna rondell driftingen och "burnoutsen" till 240 farmers med risk att låta aningen fördomsfull. Busa på banan eller strippen istället där den typen av körning hör hemma. Är mer utmaning och underhållning att knäcka en teknisk bana på bra tid än att ligga runt rondeller i drift. |
|
| Är den bra om man tänker på "hållbarheten" till burnouts/driftings osv? Har ju en 325:a nu och har problem med bussningar, bytt hardyskiva, kardanen har lossnat innan och ser inte det som hållbart för just den saken =( vill ha en hållbar för det. | |
|
Har själv ägt både M3E36 (3.0) och M5E34 (3.6) och äger nu en Alpina B10, men jag kan bara säga det andra sagt innan mig att det är 2 väldigt olika bilar. Fundera på vad du vill få ut av bilen, M3:an kan nog uppfattas som "roligare" om du ska ban/kon köra. M5 är mer ett monster, M3 har lite mer tightkänsla om du förstår vad jag menar! München |
|
|
M5 3,8l ///Micke |
|
|
Hur hållbarheten för burnouts/drifting osv är vet jag inte då jag brukar va snäll mot grejorna. Men man får ju anta att M3àn är betydligt bättre än exempelvis 325 då den är byggd för hårkörning på ett helt annat sätt. Självklart ska du busa på bana och inte i rondeller. Har man en gång kört bana fattar men sen hur extremt meningslöst och fånigt det känns att försöka leka Samuel Hubinette/Shumacher på gatan. Det ger ju helt enkelt inte ett skit, jag vet! |
|
|
Svårt val om man väger in inköpspris i det hela eftersom M5an är billigare. Flåklypa |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Med tanke på de områden du tänkt använda bilen,tror jag nästan att jag skulle vilja avråda dig till att köpa varken eller! Ekonomin kommer definitivt att bli oförsvarbar om du ska köra med dem på det sättet,för det kommer att gå sönder...garanterat. Skulle nog satsa på en färdigbyggd vässad E30 325:a eller en turbokonverterad sådan. Tror inte att bussningarna håller jättelänge på någon bil om du ska drifta och göra burnouts,och särskilt inte en så tung bil som M5 E34, som dessutom har nivåreglerande stötdämpare original! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Köp en Nissan 200 S14 för lek och drift och behåll din nuvarande BMW. Förövrigt va M635 forevers`s inlägg mkt klokt. Om något mekaniskt går sönder kan det bli väldigt dyrt på bägge maskinerna. |
|
| okej, jag tackar så mycket för all information. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.