AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.039

Hur montera bort kromlisterna på E34?

Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Jag hade tänkt att lackera kromlisterna som går "runt" rutorna...men INNAN jag ger mig på det så tänkte jag höra om ngn har monterat bort dem tidigare? Kan tänka mig att det blir lite halvsvårt att få bort dem utan att knäcka till dem på ngt vis...så har ngn tips om hur jag bör gå till väga så är jag tacksam. Vet Ni även vilken typ av färg jag bör använda (skall bli svart är det tänkt).
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej Booya,

Kromlisten längs dropplisten består av en bakre bredare del och en smalare främre. skarven sitter i höjd med bakdörrens lilla ruta. den främre delen sitter med hårda plastclips av engångstyp, (man bryter väldigt lätt sönder dom). Strunta i att clipsen går sönder, (nya kostar bara två, tre kronor styck), fokusera istället på att inte deformera listen. Börja att lossa främre listen längs rutstolpen och jobba dig bakåt. Den bakre listen har små fastgjutna pinnar som håller den på plats i motsvarande hål i C-stolpen. Öppna bakdörren och dra försiktigt i listen rakt ut från C-stolpen. Lirka ev.lite med en skruvmejsel.(obs! tejpa in skruvmejseln så du inte repar). Hålen i C-stolpen har små "plastploppar" som ofta följer med listen när man tar bort den. Sätt tillbaka dessa i sina hål innan återmontering. Då du har handlat nya clips och sedan slutligen ska sätta tillbaka den främre listen krävs våld. Sätt först fast clipsen på dropplisten med lagom delning.Börja bakifrån och gå framåt. Slå fast listen med ett "milt" knytnävsslag. Tejpa på ett skydd på den lösa änden så den inte repar framskärm etc. Tänk på att justera skarven tidigt så du inte får en glipa mellan listerna. Lycka till!
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Ja å så lite om färgen....

Att måla krom och aluminium med beständigt resultat, kräver en primer av etsande typ. (finns tyvärr inte på sprayburk). Hör med en bilackeringsfirma eller bilacksgrossist. Samma sak gäller mattsvart färg. Bäst är givetvis en tvåkomponentsfärg, men har du bara fått på rätt primer så lär även sprayburksfärg av bättre fabrikat sitta kvar.
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
underbart! Tack så mycket för hjälpen! Nu e det bara att invänta en helg med bra väder å sätta igång.
fölåt om ja säger de men behåll kromet iallafall runt rutorna =) Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
näää...tycker du så? Jag har gått å funderat på detta länge...en E34 som e svart ser bättre ut med helsvarta lister..MEN..det e ju lite oldschool-känsla att ha kromet kvar. Men jag tror jag lackar dem ändå, får väl leta reda på nya kromlister ifall jag skulle ångra mig ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.