AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.406

bilen gasade av sig själv!

au
362
audidriver
540iAT -97
Hej allihop
Jag kom hem från jobbet i morse och ställde bilen, inga problem... Sedan en dryg timme senare så åkte jag iväg en sväng igen och märkte att när jag hade gasat upp till ungefär 2000 varv och släppte gasen så gasade den av sig själv! Inte full gas utan den höll sig ungefär där. jag kopplade och den låg kvar så, tills jag gasade till med foten, då gick den ner till tomgång igen, och nej... mattan låg inte på pedalen. Vad kan detta bero på? Man vill ju inte ha fullgashäng en vacker dag, då rasar man väl motorn!!!
En fråga, har du öppet sportluftfilter? Min polare hade det och där sitter en liten kromad plopp ovanpå. När han tryckte den ner till 6000/rpm en gång efter att ha haft det ett tag flög ploppen rätt in i slangen och han fick full gas och den fortsatte gasa när han släppte gasen. Han fick då frikoppla och stänga av motorn, ut o banka lite på den så gick det som smort igen! Sen om det kan vara ditt problem vet jag inte.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Audidriver, smörj upp din vajjer, eller kolla om den är skadad i motorrummet, skulle ju kunnat vara farthållare, men då hade varvtalet varit samma efter du släppt gasen, mao var det något mekaniskt som kärvade, och eftersom det inte var mattan så måste det ha varit gaspedal eller vajjer, så kika på det.
au
362
audidriver
540iAT -97
kollade med en kompis och det kan ha varit tomgångsluftsmotorn, som kärvar. jag tror inte det är gasvajern, den går tillbaka hur fint som helst.
au
362
audidriver
540iAT -97
figgeh: har inte öppet filter. det lät jäkligt läskigt förresten
Okej, jag trodde inte det skulle vara det heller men just när jag såg vad du skrev kom det upp i huvudet och det kunde ju varit så. Hoppas det löser sig.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Kan nästan slå vad om att det är gasvajern. skyddet nära spjällhuset spricker och vajern hakar fast sig. Kan fungera hur fint som helst oftast men detta händer då ibland. Ganska vanligt fel på M5, enda som hjälper är ny vajer.

MVH:
Sakke
Jag drabbades av vajerproblem på en Mazda. Den hakade upp sig i höljet och gick bara tillbaka om jag trampade ned gaspedalen i botten. Felet var så ovanligt att den svenske generalagenten var tvungna att beställa vajern från ett centrallager i Japan. Ett av de två fel som den bilen under 9 år drabbades av. :)

Mvh
Mikael
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

När jag hade min m5a så råkade jag ut för samma problem efter en motortvätt, gasspjället behöver nog en liten dusch smörja skulle jag tro.
Efter att jag hade tvättat så hade förmodligen allt smörjfett tvättats bort.
Ta lite 5-56 så funkar det säkert igen!

Mvh Johnny
au
362
audidriver
540iAT -97
drsakke: grejen är att den borde hålla konstant gas om gasvajern fastnade, och det gjorde den inte riktigt, det kändes som att den pendlade lite liksom...
ka
29
kakiiis
m3 smg -03
så va min bil oxå.. men då pillade min kompis på tomgångsmotorn.. sen gick den igen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.