AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.704

Någon som provat nya cabben E93?

Pjotre
Är intresserad av den nya cabben och undrar om någon hunnit testa den än... Vad jag mest är nyfiken på är inte hur den är nercabbad utan med plåttaket uppe, hur fungerar den då??? Väsnas det mycket när man kör i normala farter och taket uppe? Verkar det tåla väder och vind vintertid?

Provade 335 E93 i våras och eftersom det var en kylig morgon så blev det mest körning med taket uppe. Den var imponerande tyst med taket på, mycket tystare än BMW:s andra cabbar jag har kört. Hörde ett o annat knirk så lika tyst som en bil med fast tak kan man kanske inte begära men jag blev positivt överraskad.
Pjotre
Hur upplevde du taket, tänker mest på åretrunt (läs vinter) bruk? Tänkte ev. ersätta min 745:a med en 335ci men använder ju bilen året runt varje dag...

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Jag lånade en i veckan, och jag märker ingen skillnad mot en bil med vanligt tak. Däremot så är det ganslka mycket ljud från hjulen/vägen men det är ju detsamma på coupén tycker jag.
Pjotre
Okej, vilken handlare var så hygglig så dom lånade ut den en vecka??? ;o)

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Lånade inte av en handlare.
JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
Har testat E93 335i och tyckte definivt att vindbruset var högre än i motsvarande coupe. Dessutom gnisslar det lite mellan rutorna och taket. Jag hade aldrig stått ut med det som en åretruntbil.

Tre liter är en sympatisk volym.
Pjotre
Okej, intressant kommentar JFR! Jag skall försöka få testa en så snart som jag kommer hem till Sverige igen. Precis som du skriver så är tanken i så fall att det skall vara min åretrunt bil och ersätta min 745:a som jag kör idag. Så om det är ett sådant högt gnissel från tak och fönster så kommer jag förmodligen bli tokig. Vart provkörde du din 335:a?

Pjotre
Okej, nu har jag provkört en 335i Cab. Underbar motor och vilket gött avgasljud!!! ;o)
Jag tyckte det var lågt och bra vindbrus med taket uppe, den korta sväng jag provade bilen så tyckte jag inte att jag hörde något direkt gnissel mellan tak och fönster eller i taket. Däremot är det MYCKET mer ljud från väg och däck jämfört med 745d... Men det är väl kanske inte så konstigt. Blev väldigt sugen på en 335i Cab, tyvärr indikerade säljaren 6-9 månaders leveranstid så det får väl bli att beställa en till nästa vår då.

P.s. BMW i Göteborg är väldigt väldigt trevliga, var inne på Hedins Bil på Mölndalsvägen innan jag åkte till BMW och där fanns inte en säljare att få prata med...

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Krasst uttryckt behöver det nog dö ut lite fyrtiotalister från Hedin Bil i Mölndal, innan den snobbiga andan försvinner...
an
126
andpa
525iA-04
BMW Group ägs av fabriken - Hedins är privata entreprenörer - kanske det förklarar skillnaden i beteende?
mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej!

Jag valde mellan en E92 och E93 och valet föll till slut på en coupé. Priset var förstås en faktor, men en annan var att den cabriolet jag provkörde knakade och knirrade en del från taket. Till saken hör att jag nog är att betrakta som relativt pedantisk, så för någon annan behöver det säkert inte alls vara lika störande.

Några andra nackdelar med caben:

*) 235 kg extra vikt gör en del på prestanda och väghållning
*) Svart tak och ingen möjlighet till taklucka gör den mörkare än en coupé med taket uppe
*) Bagageutrymmet blir kraftigt decimerat och dessutom försett med ett antal fula svarta fästen för taket

Dock är det ju en jäkla läcker bil och med taket nere så är den svårmotståndlig...
an
126
andpa
525iA-04
Nu kanske jag har fel, men jag är ganska säker på att jag har sett e93:or med annan takfärg än svart - det är väl ett kolfibertak eller ett transparent glastak du talar om? eller...?

235 kilo är mycket och märks!
mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej!

andpa - jag var nog lite tydlig. Jag menar INSIDAN på taket. Den bil jag satt i var Monacoblå med Cremebeige läder. Hade det varit en coupé hade innertaket varit beige, i E93 är det svart.

Mvh
F.
an
126
andpa
525iA-04
OK! det lät bättre... man tänker inte på hur ovan man är vid svart insida på ett biltak förrän man ser det... det var en ganska vanlig option på e30...

PP
Pjotre
Okej, vem som äger Hedin respektive BMW i Mölndal tycker jag inte bordet ha någon som helst betydelse.... Men skulle det var någon skillnad så borde det väl nästan vara tvärt om, att det lokalt privat ägda företaget borde ha bättre säljare...

235 kg extra gör mig inte något, jag kommer inte köra bilen runt Nurburgring så värst många gånger... Den 335i jag provkörde pruttade iväg absolut tillräkligt snabbt för mitt körkort.... ;o)

Jag har svart innertak i min 745d idag, utan taklucka, det var ett tillval jag inte kunde välja på Audi A8 så det var en av många anledningar att det blev en BMW. Svart innertak är precis som i en bio, det har en lugnande effekt och man ser mer av det man ser genom fönstren.

an
126
andpa
525iA-04
Det borde kanske inte ha det, men de åf som ägs av fabriken brukar ha mer marknadsföringsresurser, dels eftersom de just är fabriken och måste vara generösa med sånt, dels för att visa privata åf hur de borde göra... och därför mer bemanning. BMW Göteborg är ju lite flagship store, precis som Apple Store som ägs av APple är välbemannade..
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag tog en rejäl tur i solskenet igår med 335 caben ( BMW on tour) och måste säga att det var en riktigt trevlig bekantskap. Ungarna där bak skrek av förtjusning vid fullgasaccelerationer och tyckte det var lika roligt som att åka berg och dalbana! Med taket uppe (uppfällningen fascinerade ungarna också mycket ) var bilen ganska tyst, fast motormullret var fortfarande ljuvligt vid fullgasacc. I förrgår provade jag z4 3,0si och 335 caben kändes väl så snabb med sin automatlåda. Imponerande snabb kickdown när man rullade i 40-50 km/h. ( Provade även x5 4,8 men det är ju en helt annan historia)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.