AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.901

MLSpackning, vad behövs göras?

co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Hittar ingen konkret information angående mls packningar.
Har en m20b20 som toppackninget har gett upp på under turbokonventeringen. Han inte få på turbon innan packningen gick så nu har jag funderar ingar på att slänga på ppf´s 3mm mlspackning.

1. Behöver jag göra något med toppen såsom slipning eller dyl eller är det bara att montera och sedan ladda på en bar?
2. Hur kommer motorn bete sig utan turbon sen när man kör in den på besiktning?
3. På ppf´s sida står det att man bör svetsa toppen för att den skall hålla bättre, vad innebär detta?
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Varför frågar du inte på PPF:s forum i stället?
Men för att vara lite bussig kan jag förklara för dig i alla fall..

1, Du ska plana toppen så den är 100% rak (Annars kan MLS packningen skjuta)

2, Du kommer klara besiktingen, men motorn tappar effekt pga lägre kompressionsförhållande.

3, Innan du lämnar toppen på planing, så bör du ha fått den svetsad innan om du inte vill få en sprucken topp.
När man börjar plocka skapligt med effekt ur M20B25 så har förbränningsrummet en tendens till att svikta pga det ökade cylindertrycket vid överladdningen. När det händer minskar trycket på packningen, den börjar tryckas utåt kanterna för att sedan haverera. Då får du förbränningstrycket + heta avgaser in i kylsystemet och toppen spricker då i dom flesta fall...

När man svetsar: Då svetsar man igen dom stora kylkanalerna runt förbränningsrummet, och förstärker då upp toppen så den inte sviktar mid ökade effektuttag. (Man svetsar igen kanalerna, planar av toppen, sedan kan man använda toppackningen som mall och borra upp dom små hålen effteråt) Alternativt så svetsar man inte igen hela och slipper borra efteråt.

Tips: Se till att svetsa och greja INNAN man eventuellt mirafräser ventilsäten. Risken finns annars att det inte blir tätt efteråt pga att toppen har slagit sig lite av värmeutväcklingen.

Hellre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Tackar för ett utomordentligt bra svar.
Tanken är att bara sätta på den packningen eftersom jag ändå måste byta och sedan ladda runt 0,8 bar för att det skall hålla sig driftsäkert.
Hade jag använt orginalpackningen så hade jag bara laddat 0,5, då jag tycker att den mängden hästar räcker för den bilen och jag vill inte krama ur motorn allt den har, med tanke på driftsäkerheten då jag har den till vardags oxå.

Antar att jag borde hamna runt 220-240 hk om jag laddar 0,8 på b20 motorn med 535 sprut och 535lmm. mer har jag inte tänkt lägga på den.
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Okej.. Tyvärr brukar aldrig var att "bara" göra si och så...
Tex så ska du vet att du måste ha ARP pinbult till toppen om du ska köra med MLS packning. :(
Förutsättningarna för att MLS packningen ska hålla är: Rak topp och block samt ARP pinbult.
På min M42 turbomotor har jag fräst både topp och block för att vara på den säkra sidan.

Om jag skulle "snik konvertera" M20 på det vis du pratar om. Då hade jag varit extra noga att förstärka toppen (svetsa)
Pga att man inte får samma kontroll på förbränningen och om det spikar eller ej. Full koll har man endast om man kör med ett eftermarknads styrsystem .
Om packningen går så är toppen till 90% sprucken sen. :(
M20B25 toppar växer inte på träd längre tyvärr.. Det här beror på att sååå många har bland annat konverterat på ditt sätt och sedan spräckt dom.
Svetsar du toppen så är chansen större att den inte spricker om packningen går.

Innan du gör någe dumt så tycker jag du ska prata med PPF pojkarna, och fråga hur det brukar gå om man väljer sniklösningar. Dom har garanterat flera tråkiga historier att berätta för dig..

Lycka till! MVH. /Bonje

Hellre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Ser inte det riktigt som en tråkig historia om det skulle gå åt helvete, blir bara en erfarenhet rikare plus att man få mecka lite mer. Det är ju därför man trimmar hehe
Visa användare
9
rebelrocker
e30 320i -86
gå in o läs på ppf:s forum där finns det mängder med information och även så är ppf grabbarna väldigt aktiva där!!

jag har precis konverterat min 525:a och har använt deras mls packning...
co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Ok blir till att skicka upp toppen till PPF där de skall svetsa och plana den.
Känns som att det är lika bra när man ändå är igång o slänger ut pengar.
Blir inte riktigt snikkonventering längre hehe
JW
41
JWSE30
BMW e30 320 -89
b20 toppen är ju lite tåligare en b25;an me.. men är ju såklart bäst o svetsa, ska du ända ge dej på mls o arp är det lika bra och löpa linan ut:D
Visa användare
9
rebelrocker
e30 320i -86
om du skall skicka upp den med posten så packetera den vääldigt ordentligt, det verkar som det är fler än en som kommit i mindre bra skick efter att dom åkt lite postbil...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.