AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
526

Pålitlig färddator?

ry
2
ryds
316i -00
Är det bara min färddator som visar väl positiva siffror när det gäller bränsleförbrukningen??
Färddatorn visar t. ex. att bilen drar 0,7 l/mil när den i verkligheten dragit 0,8 l/mil. Felmarginalen tycker jag är väl hög och rätt irriterande.
Har dessutom haft inne bilen på verkstan som kalibrerat färddatorn - men utan att jag tycker att det blev så mycket bättre.

Nå'n som har samma problem?

Dr
21
Dr BMW
540iA
750iL
325iX
728iA
BMW M6:a
Kalibrerat och kalibrerat !!!
Det brukar heta så....

En duktig verkstad kan gå in i diagnosmode på BC och justera de omräkningsfaktorer som BC:n använder så att de passar din faktiska förbrukning !

P.s BC = Bord Computer

"och på den sjunde dagen skapade han BMW M1"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Viken däckdimension har du på bilen, originaldimension? Datorn är inställd på en viss rullomkrets och ändras den så blir det fel. Tänk på att det sker en viss förändring i takt med att däcken slits också, men 13-15% verkar mycket. Hur har du räknat ut din förbrukning själv? Använt trippmätaren? Det kan finnas en viss felvisning även här.

Mvh
Min dator visar inte heller helt rätt.
Sista tanken visade datorn 1,46 men med miniräknaren blev det 1,51 liter/mil.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
ry
2
ryds
316i -00
Kalibrering - det gjordes hos Wölkes i Gbg så jag hoppas ju att det är ordentligt gjort, men å andra sidan, jag skickade dit flickvännen för att få det gjort så man vet ju aldrig..

Bilen har standarddäck och det är ingen skillnad på vinter- eller sommarddäck - datorn visar fel ändå. Tycker att det är rätt kass att den visar så mkt fel - bilskrället är ju ganska ny.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.