AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.392

info om denna M3a?

Mu
7
Murg
320i touring -89
M3 -95
Hej alla glada.
Är nyregistrerad på forumet trots att man varit in och tjuvkikat lite nu och då. Tänkte inleda min tid här genom att fråga om nån har info om denhär M3an Länk

Tänkte om nån har varit och tittat på den alternativt ägt den tidigare. Tycker att det är så svårt att hitta nån bil i fint skick, har letat ett ganska bra tag.
Funderar även på dom här två
Länk
Länk

All info är väldigt uppskattad. även tips angående 3.0an är värdefullt. tack på förhand
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Kompisen ringde på den röda och jag har för mig den var intagen typ -01 och hade haft 6 ägare sen dess, mao en ägare/år! :(

/Magnus

Länk
Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
Från tidigare inlägg!

Hejsan!

Dojan undrade om någon visste något om den gula M3:an i Helsingborg.

Jag vet. Det var jag som importerade den från Tyskland -96. Har bara bra saker att säga om den. En kanon bil som fungerade helt perfekt under dom 5år som jag ägde den. Verkar som om Claes har tagit bra hand om den med. Hoppas att nästa ägare fortsätter med det. Det börjar bli ont om fina orginal bilar med få ägare.

För övrigt så kan jag säga att när jag hämtade den nere i Tyskland så hade den bara haft en tidigare ägare (en gubbe som byggde/renoverade kanaler!?!) och hade rullat ca 10500 mil om jag inte minns fel. Det var för 11 år sen.. Själv värderar jag skick mer än mil, det var därför jag köpt detta ex. Tror du kommer bli väldigt nöjd med den bilen om du köper den Dojan.

Mvh Henrik, Förste ägaren i Sverige.
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Jag tycker du skall kolla den gula och den röda i första hand då de verkar mest original.
Den gula råkar jag veta är i ganska bra skick (sist jag såg den) och vet att den är lugnt körd, för att vara en m3 vill säga... ;-) så den är nog inget dumt köp.

Men gå på magkänslan när du kollar bilarna, jag tycker det är en fördel om det är få ägare, och ännu viktigare att nuvarande ägaren haft den några år och servat den regelbundet.

Ang 3,0 an så är den bara marginellt "slöare" än 3,2an tycker jag, skick är viktigare än hk i detta fall
Enkelvanosen är enligt många driftsäkrare än dubbelvanosen på 3,2an, sen vet jag av egen erfarenhet att 3,2ans bromsskivor passar på 3,0an och de är lite bättre konstruerade.

Sök mer info på forumet och lycka till, m3 e36:or är underbara bilar om man håller dem i bra skick!

mvh Conan
Mu
7
Murg
320i touring -89
M3 -95
tackar för svar.
Det var faktiskt som ni säger min tanke att kolla den röda och gula först, men den grönblåa var lite ovanligare i färgen, kändes lite häftigt.
Undrar varför det inte är någon som vet något om den bilen, är det kanske så att ingen annan gillar färgen så att dom inte ahr tagit sig tid att fara och kolla in den ens?
gillar inte riktigt dethär med blocket, det är oftast bara dom halvdana bilarna som kommer ut där, ska man ha en fräsch måste man nog känna någon som ska sälja sin pärla för att vara först till kvarn.
Ni har inget tips om någon annan 3.0a som verkar fräsch som jag har missat?
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
... det går väl hitta fina bilar på blocket?
Men visst finns där många skabbiga exemplar, utbudet är stort...

mvh Conan
Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
den gröna e ju hel läcker kolla den först den verkar hel nice

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Den "gröna" M3àn är ju till utseendet inte speciellt långt från orginal egentligen.

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Ang Ägare. När jag köpte min kollade jag givetvis historiken bland ägare och den hade då haft 10!!!!!!! ägare sen 00 då jag köpte den 05. Sket knäck av rädsla för detta exemplar och det va riktigt nära att det inte blev något köp. MEN, det visade sig att ägarbyte mellan far och son skett ett otal ggr då bilen först stod på sonen för att sedan skrivas över på far då sonen fick ekonomiska bekymmer för att sedan skrivas över på sonen igen då detta ordnat sig. Sedan på far igen vid arbetslöshet och viceversa. Övriga ägare va 1 bilfirma samt 1`n ägare och bilfirman jag köpte den av.
Jag är vad alla i min omgivning samt många andra kallar extrempedant och gör i princip allt för bilens välbefinnande. X-antal ägare kan låta som ett direkt skrotköp, men försök få kontakt med bilens tidigare ägare eller iaf kolla vad som egentligen ligger bakom ägarhistoriken om det är pga den köpläget lägger sin tyngd på. Jag hade otur med min och fick totalras på motorn i princip, men det va inte pga ägarhistoriken utan en taskigt utförd renovering efter ett oljepumpshaveri. Nu kan jag dock glädjas utav en så gott som ny motor med FULLA garantier även om det blev minst sagt kostsamt. Skulle jag sälja min M3 idag till "marknadspris" skulle jag gå ekonomisk förlust med minst 200 000:- efter allt jag lagt ut. (coilovers, lack, bromsar, motor, fälgar, utseende/styling osv osv osv). Detta säger jag inte för att på något vis verka skryta eller liknande utan enbart för att kanske försöka återspegla en teori om varför många begär bra mycket "mer" för sina bilar än andra. Vissa uppskattar den typ av modifieringar jag gjort och ser det som en ekonomisk vinst att handla en "färdig" bil gentemot att köpa allt själv. andra anser min bil som "lurig" och blir misstänksam och ser inte min bil lika värdig som en med allt orginal. Jag sköter allt till punkt och pricka även om jag gör det mesta själv då jag tycker om att meka och då vet att det är riktigt gjort. känner jag tvivel i min kunskap lämnas bilen in till den verksatad som är den enda jag vet uppfyller mina krav på kunskap/kompetens.

M-bilköp är ett kapitel i sig som likt många andra bilköp i "klassen" kräver kunskap, nogrann kontrollering mm. Hittar man rätt bil ger oavsett modell extrem valuta för pengarna. Kan låta våghalsigt men faktiskt så är magkänslan extremt viktig. känner man bara själv att detta är just den bilen man letat efter så blir det troligtvis bra. Minsta tvivel efter närmare kontroll så kolla vidare. Finns oändligt med bilar på marknaden och det finns garanterat vissa av dessa som är en ren investering!

Mu
7
Murg
320i touring -89
M3 -95
Jo jag tror verkligen på din teori om att det kan vara så att bilen är fräsch trots att det varit många ägare. Därför har jag styrt kosan mot göteborg, bor hos en kompis för tillfället. ska ringa och kolla upp den röda bilen idag.
Drog mig hitåt efter ett besök i helsingborg hos clas då jag tittade på den gula bilen. Nåt som jag inte fått reda på då jag ringde var att den var rådjurskrockad för 2 år sen. Kunde man ha fått veta INNAN man åkt 160 mil för att titta på den, men allting går inte som man tänkt sig. Det syntes vilka delar som var omlackade och inte. Kanske inte så mycket, men jag söker en i riktigt fräscht skick. Några lister var också lite överpolerade så att dom blivit vita, andra var ganska sargade i kanterna (gummilisterna nedanför bakrutorna), samt att dom runt bilen var lackade. Dock ska han ha för att bilen var i fräsch skick i övrigt, kunde inte ana nåt fel på motor eller drivlina och inredningen var riktgit fin för att vara 19000 mil.
frågan lyder dock, fantiserar jag då jag tror att jag ska hitta en m3 3.0 i fint skick, eller finns dom verkligen där ute, utan att det ska kosta 150000?
Jag tänkte hoppa över min M3:a p.g.a för många ägare men är glad att jag gav den en chans då den var klart fräschast och bäst servad/dokumenterad av de många M3:or jag tittade på innan köp.
Att det är många ägare kan ha flera olika anledningar.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.