|
|
|
|---|---|
|
Tja! Har bilen på verkstad och de säger att det är "gaspedalspotensiometern" som är trasig. Och mitt problem är att jag inte får tag på en bättre beg. Tips på sidor där jag kan söka och finna denna del? | |
|
Dom är väll inte så jättedyra nya? köpte en till en 735 en gång , mins dock inte priset |
|
| Jag köpte en 2003 och då kostade den 660kr på BMW, inte så blodigt tycker jag. | |
|
Är det den som talar om för spjället vilket läge pedalen befinner sig i? |
|
| Gasvajern styr spjället, men den skickar signaler till styrboxen vilket läge spjället är i. Och om jag inte kommer ihåg fel så styr den tomgångsmotorn (skickar en signal när spjället är i utgångsläge, ej påverkat av gasvajern) | |
|
Tja! Har antispinn på min och då sitter det en styrenhet till. Går mekaniskt från gaspedalen till potensiometern som sitter på toupéväggen någonstans vid rattstången. Som sedan skickar styrningar till motorn. |
|
|
Isf har du EML, dvs med elektroniskt gasspjäll (ingen vajer), vilket jag också har. Sist jag kollade så kostade den potentiometern 14' enligt BMWs lista. Jag skojar inte! Men jag vet också att priset har fluktuerat kraftigt, dock är det billigaste jag sett 7'. Delarna till EML-systemet på E34 verkar ha blivit fruktansvärt dyra, de håller väl på att ta slut. När jag kontrollerade förra året låg både spjällmotor och potentiometer på runt 14' styck och databoxen i närheten av det också. Skroten är det enda vettiga, men det är inte lätt att hitta dessa delar i Sverige. Jag letade runt förra året för att ha i reserv och det enda jag fann var databoxen (riktigt billigt faktiskt). Tyska skrotar är eventuellt den enda lösningen. Är det någon som vet var delarna finns till vettiga priser så gör ni en välgärning om ni talar om var. Mvh Rasmus |
|
|
Du har inte asc i din bil eller? Annars kunde du byta med den. MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
| Hur då byta med asc? Anti spin control väl, trodde denna potensiometer satt där pga asc:n? | |
| Hur då byta? Jag trodde denna potensiometer hade med asc "Anti spin control" att göra? | |
|
hm.. kom inte upp första gången så jag skrev en gång till! Hittade en Begagnad i Luleå, men det visade sig vara samma fel på den. JIPPI! Hittade en som sa sig ha en sådan i sthlm, fick den skickad till mig mot postförskott. Men han hade skickat farthållarenheten istället!? Ringde killen och han sa att han skulle skicka den rätta delen, några dagar senare är annonsen borta och det går inte att nå abbonenten. SATAN! Har dock hittat detta mek tips på en privathemsida: Ryckig gång. Börjar din motor gå ryckigt t.ex. på tomgång och/eller vid vissa varvtal utan att du kan hitta någon av de vanliga orsakerna så finns det ett standardfel på de nyare modellerna (runt 1999). Om felet försvinner när du gasar till några gånger men senare kommer tillbaka så kan det vara potentiometern för gasreglaget som glappar. När den glappar så får motorns styrbox helt fel signaler om ditt gaspådrag och ger fel bränsleblandning. Motorn rycker och bluddrar. Det ger i sin tur en massa konstiga felmeddelanden som t.ex. att elektroniken tror att någon insprutare är trasig. En oerfaren verkstad går på de här felmeddelandena och byter ut den ena insprutaren efter den andra för en tusenlapp styck ungefär. Genom att trycka och dra lite åt olika håll i anslutningskabeln till potentiometern kan ni ofta få den att antingen glappa eller göra kontakt. Då är felet konstaterat och ni har två val. Antingen köper ni en ny potentiometer eller så plockar ni isär den och böjer dess glidkontakt lite för att öka kontakttrycket samt rengör potentiometerbanan med kemisk ren bensin eller isopropanol. Det är pilligt att ta isär den men det går! Beror på vad Mekanikern menar med en trasig kanal som han utryckte det. om det kanske bara är en kabel utan kontakt eller? |
|
|
Hur svårt är det att byta till vajerstyrt spjällhus då? Antispinnen är ointressant i mitt fall så den kan vara. Är mer orolig över att motorns styrbox förväntar sig någon signal från potentiometern eller får den sin info från spjälllägesgivaren vid spjället? Om det är så borde det bara vara att lyfta över den givaren till det "nya" spjället och köra?! Btw så håller jag på med ett motorbyte i min E28 och har då fått tag i en motor med elektroniskt spjällhus men jag har ingen styrning från gaspedalen med. |
|
|
Bengberg: Du skrev i första inlägget att det var gaspedalsgivaren.. sen svarar nån att om du har EML såkostar delen 14' Den du frågar efter kostar några hundra och sitter vid pedalen. Den andra är själva spjällhuset inkl motorn som styr den , den kanske kan kosta 14' |
|
|
Jag tittade i BMWs ETK vid tillfället och gaspotentiometern nere vid pedalen till en bil med EML kostade 14' förra året. Det gällde iofs min bil med automat, men kan inte minnas att potentiometern skulle skilja till en med manuell låda. Du får gärna ge artikelnumret till den gaspedalspotentiometer passande aktuella modeller, som endast kostar några hundralappar. |
|
|
Oavsett så ska jag kontrollera nästa vecka vad delarna kostar idag. Som jag skrev tidigare har priserna fluktuerat kraftigt, troligen pga nära end-of-life vad gäller BMWs lagerhållning (min gissning). |
|
FredricF |
Om det är nummer 13 på: Länk så vill dom tydligen ha 881 USD för den på realoem.com. Den borde kosta betydligt mer än några hundra spänn. /Fredric |
|
Sålde en 735 schnitzer för några år sedan med fel på den grunkan, nya ägaren köpte ny och betalade under 1000lappen Kanske säljaren kolladefel.. vad vet jag |
|
| Dagsaktuellt pris på gaspedalspotentiometern är 9475.- inkl moms hos BMW. | |
| där ser man.. tur det inte var idag man skulle byta den | |
|
Tja! Har varit bortrest. Varit till Sachen ring och kollat MOTO GP, var grymt. Tack för alla inlägg! FredricF : Ja är nr 13 på länken. Söker fortfarande en begagnad men får snart ge upp! :-) Kraschade min motorcykel för två veckor sedan, måste sälja 535 till förmån för en ny hoj. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.