AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.461

Polerteknik med maskin

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Har läst ett antal guider ang polering med maskin men har fortfarande inte förstått en sak: Skall man köra med maskinen till polermedlet är helt borta eller skall man köra en stund , låta torka och sedan polera bort det för hands eller med lamullshätta?
Har en Festool Rotaflex med antingen osillerande eller roterande rörelse , tips på polertrissor för rubbing , polering och vaxpåläggning samt vaxborttagning tas gärna emot!
Körde polering med Sonax orangefärgad trissa från Clas Ohlsson. Den är mediumhård och rekommenderas till "nybörjare" Har du kraftiga repor kan du nog köra med gula trissor som är hårdare om jag har förstått det hela rätt. Det blir alltid polermedel kvar så det får man torka bort. Själv köpte jag ett kit på Rusta men en slags "peruk" ungefär som en svabb vilken man fäster på en borrmaskin och den funkar bra att ta bort polermedel/vax med. Annars får man ju torka för hand men det är jäkligt viktigt att man har en supermjuk trasa. Jag körde men en t-shirt men det blev f-n repor efter den så nu har jag köpt superdukar från en rekondare jag var hos. Sen har jag förvisso den absolut svåraste lacken att jobba med, dvs Br. Racing Green vilken tydligen är ännu jävligare än svart. Vaxet lär du inte behöva trissa till utan snarare en skumgummisvamp för att lägga på och sedan supermjuk trasa till att ta bort.
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jo den länken har jag varit på och den svarar ju inte på min fråga........
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Jag vet inte vad som är rätt eller fel, men jag brukar (med mycket gott resultat) lägga på medlet med en mjuk svamp, alt. gammal mjuk trissa, därefter kör jag med min oscillerande maskin till medlet är i princip torrt.
Därefter torkar jag av med frottéhandduk (går lätt då!).

Blir som sagt kalasbra :)

Kör med Sonax Proffs-serie.

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Använd en microduk istället för trasor! Annars blri det lätt repor so, andra säger här. Det finns att köpa billigt på ClasOlsson eller andra lågprisbutiker. Köp 2-3st, en till poleringen och en ren och fin till att torka av vaxet med.

Jag kör med medlet tills man märker att det börjar bli torrt, det ska inte vara överflödigt, då det bara är slöseri och blir ett mindre helvete att torka av det! Så en tunn matt yta, sedan torka av det när det är tort (vänta någon min), så slipper man kladda ut det.
Torka sedan av det med microfiberduken, går jätte lätt (förutsatt att man inte lagt på ett tjockt lager med polish/vax).
Håll dig borta från svarta lister och gummikanter, dem blir väldigt fula av polish och vax! Använd med fördel maskeringstejp på dessa.

Gul trissa (medelhård) bra till lacken när du polerar
Rosa/lila (mjuk) när du lägger ut vaxet.
Torka av med microfiberduk.

Ska du polera fälgar eller andra alu-ytor så använd gärna en blå trissa (hård) för att polera upp, men använd dig av alu-polish och det blir en fin yta på detta! Ofta innehåller dem medlerna redan vax, men du kan med fördel lägga på ett extra lager vax efteråt iaf. (Glöm inte däck-shine, för det gör jobbet dubbelt så snyggt).

,,, det här iaf hur jag gör och tycker det blir bra! Men jag påstår inte det är "rätt" (garderar mig från dem som kommer säga annat). Så ta åt dig av tipsen, men prova dig fram! Bara börja med "snälla" medlerna och prova dig mot dem lite ordentliga för att få fram den yta du vill ha! Är du bara försiktig så ska det inte kunna gå så illa.
Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.