|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har börjat vindsurfa. Jag brukar lägga brädan på taket, men idag gjorde mig en kille uppmärksam på att det faktiskt finns plats för brädan inne i bilen. Skulle vara jätteskönt att slippa montera takräcke och dessutom så är det faktiskt inte så lätt att spänna fast en bräda när det blåser på. Det är lätt att det blir en buckla i lacken... Jag har en 320i e46 sedan (2004) med sportstolar. Jag testade att fälla baksätet, och det var nästan att jag fick in brädan. Problemet var att brädan måste över framstolen, och då tar det i i överkant på hålet som bildas när man fäller baksätet. (Den tar i i bakkanten på kofferten, överkanten på hålet i baksätet, samt i överkant på framstolens ryggstöd.) Jag försökte först fälla passagerarryggstödet framåt, men det gick bara att ställa det så att det står rakt upp. Jag kunde inte fälla det som man kan på en coupémodell. Då försökte jag fälla ryggstödet bakåt, men då måste jag lägga det fällda ryggstödet över passagerarryggstödet, och då blir det ändå för högt. Mitt problem skulle nog kunna lösas på två sätt: - ha en möjlighet att fälla passagerarryggstödet framåt tills det tar i i handskfacket. - ha en möjlighet att avlägsna den högra (lilla) delen av det fällbara ryggstödet i baksätet. För då kan jag fälla passagerarryggstödet långt bakåt. Är det möjligt att få in brädan i min bil? /FlashG | |
|
Byta stol till en stol som inte är orginal monterad i din bil. Det är igentligen tvärstopp då din bil är helbilsgodkänd. Men visst kan du montera dit en fällbarstol. Det är inga problem! Men varför kludda, köp en gammal wv buss...och ha som surfbil. Det är det jag skulle gjort (+ att en sådan kostar mindre än vad en stol till en e46 går på) |
|
|
Nej, jag ska absolut inte byta stol. Jag undrade om det t.ex. fanns något dolt fällhandtag i passagerarstolen, eller att det var lätt att montera bort det bakre ryggstödet momentant. Är det inte samma sportstol i coupén och sedanen? Antar att man kan fälla stolen i coupén? Jag bor i lägenhet, och det får räcka med en bil parkerad på gatan. |
|
|
Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut när man fäller baksätet i en e46 sedan, men om nackstöden bak sitter ihop med sätet och det även följer med när sätet fälls kan du ju göra s¨att du tar bort nackstödet och sedan fäller du sätet. När det är gjort så borde du ha en del utrymme kvar till mellan framsätet och baksätet. Nu borde du även kunna fälla ner framsätet tillräckligt långt för att du ska kunna få in din bräda. |
|
| Det blev lite slarvigt skrivit ser jag så här i efterhand, men du borde förstå vad jag menar. | |
|
Nä, nackstöden för baksätet fälls inte på E46 sedan. Det är bara själva ryggstödet som fälls. Och när jag fäller baksätesryggstödet så kan jag inte fälla framryggstödet maximalt bakåt eftersom det tar i det fällda baksätesryggstödet. Ja, ja, jag får väl köra med takräcke. Hade varit smidigt att få in brädan i bilen, för det är ju dessutom stöldbegärliga saker. En bräda kostar 10 lapp... |
|
| Det går inte ens om du kör fram framsätet så långt det bara går? Då borde du kunna fälla sätet mer. | |
|
Chris: Tack för svaret. Menade du att man skulle kunna fälla stolen mer framåt om man körde fram den längst fram? Jag testade, men jag kunde ändå inte fälla stolen mer än så att ryggstödet stod rätt upp. Jag har redan testat att fälla framstolen maximalt bakåt när den är i framskjutet läge, men ryggstödet tar ändå i det fällda baksätesryggstödet. Är det verkligen andra framstolar i coupémodellerna? För jag antar att man kan fälla coupéryggstöden framåt? |
|
|
Coupen och Cabrben har helt andra stolar, som går att fälla framåt för att man ska kunna kliva in i baksätet. Dessa har inte Sedanen och Touringen. Som jag ser det så får du fortsätta med takräcket alternativ införskaffa en kortare surfingbräda. Thule har ju annars bra hållare till diverse vattensport produkter, om du inte redan har någon hållare till din vindsurfingbräda. Kolla in länken. Länk |
|
|
Ja, jag får hålla mig till takräcket. Tack ska du ha Chris! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.