AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.158

begagnatpriserna i Tyskland?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Är det någon mer än jag som tycker att begagnatpriserna inte sjunker så fort som de borde i Tyskland längre? Jag har letat aktivt efter en kul BMW i några veckor nu, men fick ge upp, då åtminstone de nyare BMW-modellerna är billigare i Sverige! De modeller jag kollade mest på är E60, E61, E90 samt E91. E39 känns nästan iskall här hemma, och E46 börjar också bli sönderimporterad med krock- och skruvvrak till gratispriser på blocket.

Det är klart att någon enstaka bil var billig när jag letade i Tyskland, även med svenska mått mätt, men då saknar de ofta viktig utrustning eller står hos en tveksam handlare. Tex en 330i -06 som var rätt prissatt, men saknade automatisk klima! Måste ju vara osäljbart här hemma. Så det fick bli en Audi A6 4,2 avant quattro -99, lite gammalt men den måste ju vara rätt kul....

Jag är lite konfunderad, för tidigare har det alltid gått att göra en bra affär om man letar någon vecka, alltid dök det upp något intressant. Nu verkar dessa tider vara förbi! Tråkigt. Men de kommer säkert tillbaks, nu har ju kronan stärkts något också.

Jag har pratat med min BMW-kontakt, och enligt honom säljs det för lite nya BMW vilket gör att för få bilar byts in. Det framgick dock inte om det var ett lokalt problem i Frankfurt-området eller om det fanns på fler ställen. Jag tycker det låter en aning underligt, BMW säljer väl som aldrig förr? Någon som har ytterligare information som tyder på samma sak?

Men den riktigt otäcka upptäckten, är hur mycket tveksamma bilar det finns till salu i Sverige. Jag har kollat kanske 20-25 olika modeller, och med få undantag finns det alltid några bilar på blocket som är billigare i Sverige än den billigaste i Tyskland är. Eftersom köparna i Sverige inte verkar genomskåda detta, så är det väldigt, väldigt svårt att stå med en bil till salu som är 10-15 % dyrare med högre mätarställning.

Som det känns nu så är det färdigimporterat för åtminstone ett par månader. Jag måste avvakta var marknaden tar vägen, både i Sverige och i Tyskland. Många gånger lönar det sig faktiskt bättre att tok-pruta på svenska bilar, iofs tråkigt utrustade, men där konkurrerar man inte med "billigast på blocket" när man ska sälja bilen efter ett halvår.

Någon som har tankar eller åsikter? Eller mer info om hur den tyska marknaden ser ut nu och framöver?

mvh Johan
Du skrev iofs om modernare modeller men jag har under en längre tid haft samma inställningar för länken till mobile.de. Jag är medveten om att bilar säljer sig själva bättre när vädret förbättras, men enligt mina inställingar fanns det i höstas 17 540iAT till salu under våren och sommaren har antalet fallit till 12. Detta trots att det snart gått ett år och de pga prisfall borde blivit fler. Jag har ingen rimlig förklaring för detta eftersom jag förutsätter att inte alla Tysklands 540:or har exporterats. Samtidigt fortsätter modellen att falla i pris i Sverige. Vi har en tråd i ämnet på detta forum.

Mvh
Mikael
Det du beskriver Johan är kortfattat att priserna jämnat ut sig mellan tyskland och sverige på beg lyx/sportbilar och att det finns en del bilar i dåligt skick i Sverige till salu enligt din åsikt. Själv tolkar jag det som att möjligheten att köpa en bil utomlands, åka ett tag och tjäna pengar alternativt iallafall få tillbaka pengarna är ett minne blått och naturligtvis inte så trevligt för de som vant sig att kunna göra så.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Simon_en, är lite osäker på vad du menar med din sammanfattning, men det du beskriver om att "åka finbil gratis" i ett halvår är helt riktigt mycket svårt numera. Men bara med import, det går absolut att göra det om man handlar billiga svensksålda bilar på blocket. Fast som sagt, det är tråkigt utrustade bilar och det innebär mer letande.

Sedan rör mitt resonemang främst BMW, det är bara där jag har handlarinfo, och tex Audi verkar uppenbarligen gå att hitta till rätt peng.

mvh Johan
Det jag menar är att det finns en grupp som importerat och åkt med negativ eller ingen värdeminskning tidigare inte längre kan göra det med samma lätthet. Håller med om analysen om att det iallafall gäller BMW och priserna i tyskland kontra sverige. Hursomhelst är det roligt att det går bra med Audi, det är ju inget straff att åka Audi ett tag. Själv kör jag 9-5 aero till jobbet, funkar, bra tryck är det iallafall i den.

E6
123
E60
520d aut-06
Nya BMW säljer fortfarande bra i Tyskland.
Läst i Teknikens Värld att BMW bett andra länder ta emot nyare BMW så att inte den Tyska marknaden skulle översvämmas.

Svenska BMW tar in beg BMW från Tyskland och säljer dem på premium selection. De byter till Svensk instruktionsbok och man kan inte se att bilen varit körd tidigare i Tyskland på papperen.

Så det är många svenskar som kör "Svenskt sålt" som ju är så mycket bättre):

Priserna på nyare bilar i Tyskland med känd historik är inte billigare i Tyskland än i Sverige. Det är iallafall min erfarenhet när jag varit och tittat.
Ju äldre bil, ju större fynd i Tyskland. Nya bilar är ofta mycket dyrare. Lönar sig absolut inte att hämta hem en dyr bil av senaste årsmodel idag.

Bästa fynden är nog stora feta 7 seriebilar som är 5 år gamla och fullutrustade 3ggr om... Där finns det fynd att göra, och unika bilar som knappt går att hitta i sverige. Många tjänstebilar som fått hela utrustningslistan förkryssad vid 1:a beställningen, mums!
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
ju dyrare bil ju bättre marginal vid import från DE till SE och vid import från US t.ex Cayenne S så kan man spara så ca. 60k med full Porsche begagnad garanti
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
p-car, spara 60k jämfört med vad? Cayenne-priserna i Sverige är enligt min mening högst osäkra, jag tror det finns stor prutmarginal på de flesta priserna. Det finns osannolikt många till salu här hemma, så det är nog den sista bil jag skulle våga släpa hem. Sedan får man tänka på att en US-import oftast är väldigt bristfälligt dokumenterad, vilket i mina ögon sänker värdet.

E60, det var intressant information, som stämmer bättre med min magkänsla än vad informationen från min handlarkontakt sa.

Musikern, tror du har helt rätt, med tanke på begagnatpriserna för 2-3 år gamla E65 så tror jag att de står inför ett värdefall av monumentala proportioner inom 1-2 år när den nya 7-serien kommer. DÄR finns pengar att tjäna redan nu, tex finns det fina lågmilade 760iA för sanslösa pengar. Men risken är enorm, och bilarna måste vara väldigt rätt utrustade.

Jag förstår dock fortfarande inte prisbilden, speciellt E60. tex kostar en 520 -04 över 20000 euro, en 530 03-04 runt 22000 och en E61 börjar runt 25000 om den ska vara schysst. Det är samma priser som i Sverige! Då är de svenska klenare utrustade, men har oftast gått kortare. Tex skulle jag inte ha en suck att hitta en 525 iAT likvärdig med min för samma pris i Tyskland. Den skulle ha kostat 30 lappar mer än jag betalde här hemma....

Jaja, tråkigt är det, för tyska bilar är ju sååå roligt. Fräscha, rostfria, "fullutrustade" trots många mil.

mvh Johan
Tyskarna sköter om sina bilar bättre än vad vi gör. Dom är oftast rena o fräscha. Gå bara på en toa i Tyskland, alltid rent o fräscht om så folk köar vid toaletterna. Här hemma så är vägkrogarna ibland bara halvfulla men toaletterna får en att vilja spy... Vad har detta med bilar att göra då? Jo, det visar att Tysken är renslig o skötsam o alla vet väl att bilen är det som man ägnar mest tid åt... tyska bilar är enligt min uppfattning alltid dubbelt så fräscha efter en recond mot här hemma. Hur många känner inte igen sig när man tittar på en färdigrecondad bil i sverige och ser att trösklar, lister skärmkanter, hjulhus, motorrum m.m. ofta är fulla av skit!

Köp Tyskt i Tyskland!
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Tittar själv efter en sen e38 och ser ingen större skillnad mellan länderna. Fördelen är frånvaron av salt är inte precis en nackdel. Jag har blivit rekommenderad av tyska bekanta att leta e38 i Belgien. Enligt dem är bilarna där billigare. Belgien import är säkert ingen fördel vid försäljningen här hemma.

F-n vet om tyskarna sköter sina bilar bättre. Jag jobbade tidigare på ett tyskt företag och det glänste inte precis om bilarna på personalparkeringen. Men närheten till Frankrike kan ha spelat in........ Flera av kollegorna tyckte dessutom att det var för dyrt att lämna in bilen till BMW osv.. Men har inte Tyskarna en lättare uppgift? Mindre skit och salt på vägarna.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
E6
123
E60
520d aut-06
Belgien har billigare bilar pga svindyr inreg skatt på ny och beg bilar med stor motor. Sedan beräknas försäkringen på bilens nyvärde oavsett om du har en beg bil som är värd 10.000 men kostade 1.000.000 som ny.

Problemet att köpa äldre beg är att de flesta nybilsförsäljare inte säljer äldre än 2-3 år beg bilar. Om jag ska byta till ny bil så ringer bilförsäljaren olika uppköpare och de ger bud på bilen. Risken för fiffel blir då stor men är du duktig på bilar och lämnar in den på test i Belgien innan du köper den, så kan du hitta pärlor.

Johan: Jag har också märkt att E61 priserna i Tyskland ligger väldigt högt.

Tittade lite i våras efter vad en 525iAT -04/05 med automat, skinn, läder och lite annan lull-lull kostade och jag tyckte att det var svårt att finna vettiga exemplar under 30000Eur! och det med den gamla motorn...Då var detta visserligen hos BMW handlare som ligger högre, men utbudet var ganska skralt hos andra märkeshandlare.

Ville man ha 525 med M-paket så rörde det sig om närmare 40000Eur men dessa var i sin tur fullmatade.

Känns som att dessa vagnar kommer att falla enormt under de närmsta två åren, dvs inget man tar in för att sälja med vinst.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Skriver under helt och hållet på Johans analys. Har spanat själv en längre tid på E87 eftersom antalet svenska (begagnade) objekt är påfallande få. Hittar en uppsjö i Tyskland, men priserna är inte så intressanta som jag hoppats på. Med den nuvarande rabatten på M-paket m.m. så ligger det nära till hands att köpa en ny bil i Sverige, trots att jag får göra avkall på en del utrustning.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Kan bara hålla med Johan.
En spekulation till de låga begagnat priserna i Sverige skulle väl vara alla oseriösa importer som tar ner priset. Sedan när svensson tittar på blocket så jämför han med dessa vilket leder till att de ärliga bilarna med högre pris blir ointressanta och svårsålda.

Är själv sugen på en E60 530D men det känns inte som att en sådan går att lösa för pengar om man vill ha lite lull lull.

Jag har en känsla av att bilarna här inte kan bli så mycket billigare, rätt vad det är så vaknar östeuropa och det kommer att exporteras bilar härifrån.
Redan nu så känns det som att vissa handlare i östeuropa håller koll på blocket. Har själv blivit uppringt av två, på två olika bilar, inom två månders tid.

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Mycket intressanta inlägg, har läst er alla med stort intresse och håller med om det mesta.

Två inlägg dock:

- Tyskland fick en momshöjning med 2% vid årsskiftet vilket påverkat kostnadsbilden på de lite nyare bilarna.
- Medan vi haft en rejäl högkunjunktur har Tyskland stapplat sig fram de senaste 10 åren. En effekt har varit att folk inte byter lika ofta. Läste att genomsnittstiden för ägande av en ny bil är 4,5 år. Alltså har "nästan nya" bilar blivit allt färre vilket i sin tur påverkat prisbilden. Mao inget specifikt BMW-problem.

----
BMW CS #6212
E61 530iaM Platingrau
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.