AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.595

Problem med AC, E34

ma
15
maluv
525iA Touring -96
Hej,

Jag har läst tidigare inlägg angående AC-problem här på forumet. Jag har fått en massa nyttig information men jag skulle vilja ställa några frågor angående mitt specifika fall.

Jag köpte min E34 för en dryg månad sedan. Vid test av AC:n vid köpet verkade den fungera bra. En svag vibration i bilen kunde upptäckas då AC:n slogs på vid tomgång. Vibrationerna har tilltagit och nu vibrerar kompresson rejält vid tillslag och det märks även när man kör med bilen.

Man kan också kostatera att kylningen har varit ganska dålig varma dagar. Papper som följde med bilen visar att ac-fläkt byttes samt gas fylldes på för 2år sedan.

Jag tycker det verkar som om något lager håller på att ge upp i kompressorn. Har någon haft liknande problem!?

Kanske är det också dags att fylla på systemet igen. Om normalt läckage är ca 5%/år bör man väl inte behöva fylla igen efter 2 år om inget är galet!?

Kan man byta lager i kompressorn utan att skruva isär hela kylsystemet!? Är det lönt att försöka göra något själv eller ska man lämna in till någon firma som fixar allt!? Vad kan en sådan reparation tänkas kosta!? Några erfarenheter?

Tack för tips och råd

Marcus

Leta begagnade delar från skrotar, dom har ju garanti. Ring sen lite olika kylfirmor och fråga vad dom tar för att fylla, eller fråga bara nån kylgubbe som du ser på stan. Provtrycka brukar i regel inte kosta något. Jag tycker det definitivt är värt att fixa själv om man har tid och lust. Det sparar du nog mycket pengar på.
Smiley©
En enkel sak du kan kolla är att kompressorn sitter fast ordentligt så den inte sitter löst och därav vibrerar.
Kan ju kolla att magnetkopplingen är frisk också så den inte är boven i dramat.

/Thomas
ma
15
maluv
525iA Touring -96
Efter att ha gjort lite närmare undersökningar av kompressorn i sökandet efter orsaken till vibrationerna märkte jag att problemet inte alls ligger i kompressorn. Till min förvåning forsatte vibrationerna även efter att jag kopplat bort sladden till magnetkopplingen och på så sätt kopplat ur kompressorn. Det visade sig istället att det är AC-fläkten som orsaker vibrationer i hela bilen. Känner man på fläkten när den är still märks ett rejält glapp.

Kommer man åt fläkten utan att riva hela fronten på bilen? Vad behöver man skruva loss för att få loss den?

/Marcus
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Du behöver riva fronten. Läs detta mektips, Länk
ma
15
maluv
525iA Touring -96
Tack för alla tips. Då vet jag vad jag ska göra i helgen.

Jag råkar ha en fläkt till en E28 liggandes, är det någon som vet om den passar även till E34? Den har bara 5 blad, den som sitter på plats i bilen nu har 10 blad. Jag tror även kontakten skiljer, men det kan man ju lätt byta om det är det enda hindret.

/Marcus
Mo
39
Morgan1
645 -05
Om fläkten ändå är trasig kan du ju testa o byta kullager i den, det gjorde jag på min o den har gått i fem år nu

//Morgan
ma
15
maluv
525iA Touring -96
Det visade sig att bladen till fläkten (hela paketet med bladen och navet) inte satt fast som den skull utan var rejält glappt. Detta orsakade vibrationberna. Med lite bryatande och bändande på brickorna som håller fast bladen blev det genast mycket bättre. Får se hur länge det håller, nästa gång är det nog idé att byta fläkt...

Ingreppet gick bra förutom att jag inte fick igång utetempgivaren igen. Verkar inte bli kontakt utan den visar -30grader. Jag får förska spraya med kontaktspray eller dylikt för att se om det inte går att få igång den igen.

Tack för alla tips, nu kan jag få svalka i bilen igen. Om inte AC:n inte kyler tillräckligt nu ska jag göra en provtryckning hos kylfirma.

/Marcus
Givaren till yttertempen är en vital del i klimatanläggningen. Om den ger fel nivå in till anläggningen och denna tror att det är minusgrader ute så slår den ifrån kylningen osv. När tempinstrumentet visar -30 osv så innebär det avbrott i kretsen, kolla upp skarvkontakten och kablaget ute vid givaren.

FP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
folke:

Hade en 735 -91 förut som hade trasig utetempsgivare (-37´C), men fullt fungerande AC, det kan ju iof ha berott på att firman som utförde konverteringen till R134a eventuellt kopplade från den?

Mvh
Nja den kopplades nog inte bort. Det är nog i lite nyare system som man valt att ta signalen från yttertempgivaren, kanske från -95 och framåt eller så, eller kanske från och med E38/E39 osv.
I de äldre bilarna kan det mycket väl sitta en separat givare för yttertempen. Utan vetskap om temperaturen skulle AC:n kunna gå in och jobba vid alldeles för låg yttertemp vilket skulle skada systemet. Kondenseringen blir för kraftig, trycket på lågtryckssidan kan till och med hamna "under noll" och ett vaccum uppstår varvid vissa packboxar och eller o-ringar kan släppa in luft och fuktighet i systemet.

FP
ma
15
maluv
525iA Touring -96
Yttertempsensorn verkade inte ha någon inverkan på AC:n. Den kylde trorts -37 (avbrott) på sensorn.

Det verkade också som att det enda som behövdes var att färddatorn fick en lång reset under natten, för när jag startade bilen dagen efter så visade den rätt temp igen.

Cheers

Marcus
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Det sitter en tempgivare för klimatanläggningen vid fläkten.

Mvh Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.