AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.234

var är alla Z3M?

Filip_J
Hej.

Undrar över en sak. Man ser nästan aldrig några Z3M coupéer till salu.
Hur många svensksålda/importerade finns det?

Gillar verkligen bilen, hade varit kul att se fler av dem.

Någon som har lite info?
Har tänkt detsamma. Verkar finna gott om roadsters däremot. Dessutom tycker jag oftast att coupén är dyrare.
Filip_J
Håller med.

Men hur rå är inte coupén då? Så jäkla bredd, tvåsitsig, ja, helt underbart.

Måste ha info!

Vågar man importera?
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Filip...varför skulle du inte våga importera? en klar majoritet av de BMW du hittar till salu i Sverige är redan privatimporterade och det är mindre risk att du blir blåst om du åker till Tyskland och handlar direkt av säljaren än att en mellanhand vars syfte är att tjäna pengar på bilen tar in den. 90% av alla skruvade och fusklagade bilar som hamnar i Sverige blir myglade av importören.
852
Sörpan
325xi -02
Jag har en privatimporterad, coupén är dessutom mycket ovanligare än M-Roadstern.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Tror det finns en tråd ang hur många det finns i sverige om du söker i z forumet...

Antalet svensksålda var inte ens tvåsiffrigt tror jag!

Vill minnas runt 5-10 svensksålda och 70-80 importerade?!
Och det var ju några år sen detta diskuterades...

Håller verkligen med om att den är rå! Som jag har skrivit i min presentation här så är det en bil jag skulle kunna ha nästa gång jag byter, men då helst med S54 motorn =)
M Coupén är otroligt häftig och rå. Tyvärr är den dock inte lika snabb som roadstern då den väger lite mer men den svänger bättre.

Egentligen skulle man haft båda, man vill ju inte gärna avsäga sig cabkänslan en varm sommardag med M-Power sexan mullrandes i det fria. :)
Var tvungen att undersöka det du nu sa Zed82 - för inte borde 35 Kg mer göra coupen så mkt segare (coupen väger 1445, roadster 1410) men du hade rätt...eller?

enligt modellguiden här gör båda bilarna 0-100 på 5,4 sekunder...
men enligt track-challenge gör roadstern det på 5,1 och coupen 5,5!?!?

Hur kan det komma sig?
au
362
audidriver
540iAT -97
han i roadstern var tvungen att hälsa på brudarna på läktaren:)
au
362
audidriver
540iAT -97
coupen menade jag.....
Svebba: Coupén har alla karossförstärkningar som roadstern har men även ett tak som antagligen står för övervikten på 35 kg.
zed82:
ja men det borde innte göra en skillnad på 0,4 sekunder?

fast de står ju annat här i modellguiden... och jag gissar att den baseras på uppgifter från bmw själv =)

undra vilken källa som stämmer bäst?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

0-100 må vara till roadsterns fördel. Prova ett varv på bana och roadstern är hopplöst efter...

Anders S.: Sant, sen är ju gamla M Coupén en av BMW mest styva karosser någonsin också. Piskar ju M3 E46 i Superstage och Hockenheim. På ringen går dem lika på sekunden trots M3:ans effektövertag.
Anders S.

10 sekunder efter på Nuerburgring tycker jag inte är "hopplöst" efter ändå..?
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Svebba: 10 sekunder är MYCKET! Men å andra sidan så tycker jag att allt tjat om en bil är 3 sekunder snabbare än en annan runt ringen inte är det viktigaste. Frågan är ju hur fort ägaren rattar sin bil runt ringen. Tror inte begränsningen är i prylarna för de allra flesta av oss.

/// Viktor
ViccoA:

De må hända, men jag tycker ändå att det är förvånandsvärt lite, med tankte på att en cab borde va sjukt mkt sämre när kurvorna träder fram... att det dessutom snurras om att m coupen ska va en av de vridstyvaste (vad nu de uppgifterna kommer ifrån?) bmw m tillverkat så borde de vara mer än 10 sekunder tycker jag?
Nu refererar jag bara till track-challenge.

Någon förresten som vet hur m3 e46 står sig mot z3m coupe med s54 motorn (på ringen)?
Fr
68
FredrickG
M3 coupe -03.
Svebba,

eftersom m3 e46 väger ganska exakt 150 kg mer än z3m coupe (med 321hk motorn) så tror jag z3m med 325 (343)hk kör lite snabbare runt en bana än vad e46 gör.
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Om vi ska använda track-challenge som referens är ju Z3Mc och M3 E46 exakt lika snabba på ringen och Z3Mc snabbare runt Hockenheim. Detta borde betyda att Z3Mc med ett par pållar till knappast går saktare.

/// Viktor
Oj, jag menade såklart roadstern!
Z3
132
Z3MCoupé
Z3 M Coupé -00
Audi A4 AVANT 2.0T SportQuattro -06
Volvo XC60 D4 -17(tjänstebil)
Till trådskaparen:
Anledningen till att väldigt få är till salu, är att alla ägare är så sjukt nöjda med sin bil. Det är jag i alla fall :D

Klippte in vridstyvheten i Z:orna från en annan tråd.

Z3 M Roadster 6,308 Nm per degree
Z4 M Roadster 14,500 Nm per degree
Z3 M Coupe 16,400 Nm per degree
Z4 M Coupe 32,000 Nm per degree

mvh
///Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.