AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.500

Rost kring bakluckelås

St
17
Stigfiskare
BMW Z3 1,9
-00
Har någon erfarenhet av rost kring låset på bakluckan, min Z3 är 2000 års modell

SG
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
En teori: Har du det lilla mini handtaget (extrautr.) monterat runt knappen? Monteringen kräver ju att man borrar hål, och då kan det ju vara en anledning till rost!?
Själv har jag ingen rost någonstans på min 97:a

Min bil: Länk
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Var hos en sportbilshandlare igår och tittade på Z3:or (betalade handpenning på en svart -00:a 2,8 med sportchassie) och på min fråga om rost på Z3:or svarade han att det finns bara ett ställe där det förekommer rost och det är runt nyckehålet på bakluckan, och det är inte alltför ovanligt.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Z3 har icke galvaniserad kaross vilket gör att den rostar väldigt lätt om den utsätts för salt i kombination med utsatta områden.

Att så få Z3 ej har rost beror på att det är en entusiastbil och de flesta kör den bara på sommarhalvåret. Tittar vi på Z3 Coupé som vissa kör året runt så ser vi att en högra andel av bilarna har rost. Av anledningen som jag nämnde ovan.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
För övrigt så har jag begynnande rost runt nyckelhålet på min e39 och om det är någon som har förslag på vad som är lämpligaste åtgärd för att motverka detta så är ni välkomna att göra inlägg. Har funderat på att köpa en annan baklucka och lacka om alternativt bara halvlackera om bakluckan efter rostslipning. Jag har dock känslan av att en gång rost så kommer det altid tillbaka ...
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej! Har haft i sär det mesta på min Z3 -97 för att göra ett ordentligt seriöst rostskyddskontroll och behandling trots att jag kör bara maj-oktober. Och kan göra er besvikna sämre skydd underifrån har jag inte sett det saknas helt vaxskydd bara enkelt färglager ej ens med riktig glans och då pratar jag om framskärmarna, bakskärmarna, tröskellisterna, dörrarna, baklucka och huv (demonterades), började med innerskärmarna bort sen blev det allt annat.... Det vanliga synliga skyddet på underredet är lite bättre men ändå dåligt. Som tur va är bilen en "sommarbil" den skulle inte klara många vintrar utan att börja rosta om den kördes vintertid utan att rostskyddsbehandlas. Jag plockade bort allt jag beskrivit och gjorde en riktig rostskyddsbehandling både med tunnflytande och tjockare slitskick. Bakluckan däremot såg riktigt bra ut där enkelt lägga in tunnt rostskydd som får tränga in ordentligt. Som tur var med är att Z3 är bland lättmekaste om man ska göra så mycket jobb jag la ner, allt är bultat ihop. Det enda som blir kvar är den tunna plåten mellan baklucka och sufletten den är svetsad. Så ska ni köra bilen vintertid då hög tid göra en behandling för att slippa tråkiga rostangrepp. //Z3Kent

Min bil 2007
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.