AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.649

Går ojämt på tomgång 330xd

sm
10
smej1
330xd touring -03
Har börjat gå ojämt på tomgång men går annars bra har slagit i diesel rengörning men går det att rengöra injektorerna???

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du har automat så kolla att den bräckliga konstruktionen med små spjällplattor i insuget inte håller på att ge upp, starta INTE motorn innan du öppnat insuget och kontrollerat alla spjällen!

Läs detta: Länk

"Det var mycket riktigt ett spjäll ett spjäll som reglera luftbränslemängden genom att öppna och stäng intaget till en ventil (en får alltid luft/bränslse blandning. Spjället är en plåt bricka som är c:a 3x1 cm som sitter på en axel som är halv bara denna axel är c:a 3mm i diameter plåtbricka är fäst med två nitar kvar av godset är då c:a 0,75 mm på varje sida.

3:ans cylinder har inget spjäll kvar det är det så har gått av och in i motorn
2:an och 5:ans spjäll har gått av på ena sida och väntade nu bara på att flyga in motor.

Jag kan inte förstå hur man kan göra en sådan här konstruktion den går att trycka sönder axel med en tumme och jag tror inte att den skulle balla trycket av turbo.

Det här blir nog min sista BMW för sån't här får inte hända

Lagom trött på allt nu

Bilder kommer .... Nu skall jag ringa BMW"

"Verkar som spjällen bara sitter på automater... Någon som vet var de gör ?"

"Tydligen sänker momentet på motor vid växling"

Mvh
sm
10
smej1
330xd touring -03
Ja men det sitter bara i automat och jag har manuell...;))

Det skulle vara roligt och få en sprängskiss på konstruktionen på en injektor ingen som vet var man hittar en sån????

sm
10
smej1
330xd touring -03
Ingen som har nått råd och tips har???
Skulle vara roligt att veta om det går att rengöra injektorerna eller om man måste bytta dom direkt ;)

Och priser är kul...
sm
10
smej1
330xd touring -03
Ingen som har något????
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Innebär ojämn tomgång att motorn vill dö eller vibrerar det bara?

Länk är en bra sajt, vilken årsmodell har du?

Mvh
sm
10
smej1
330xd touring -03
den vibrerar den går bara på 5 på tomgång...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du kan alltid prova Redline´s tillsatser, de kostar strax över hundringen: Länk

"Dieseltillsatser
Red Line 85 PLUS
Red Line RL-2
Dagens dieselkvalitet är ”strävare” och orenare än tidigare. Det här leder bl a till ökad bränsleförbrukning, försämrad motoreffekt, knackigare gång, rökigare avgaser och ökat slitaget på pumpar och spridare. Red Lines dieseltillsatser gör att dieselbränslet blir ”halare”. Det betyder en effektivare förbränning med ökad effekt, mjukare motorgång, mindre slitage och lägre bränsleförbrukning. Red Line 85 PLUS väljer du som vill ha en komplett dieseltillsats för personbilsdieslar. Innehåller även cetanbooster som avsevärt förbättrar startegenskaperna hos motorn. Red Line RL-2 väljer du som vill ha en komplett dieseltillsats främst avsedd för lastbilar, bussar, traktorer, marina motorer och entreprenadmaskiner.

Red Line 85 PLUS och Red Line RL-2
• Smörjer injektorer och pumpar
• Rengör injektorer
• Minskar knackningar i motorn
• Förbättrar bränsleekonomin
• Minskar rökgaser och dieselemissioner
• Ökar motoreffekten
• Motverkar rost i bränslesystemet
• Lämpliga att använda i marinapplikation

Dosering
Red Line 85 PLUS: En flaska räcker till 380 liter diesel vid kontinuerlig användning. För att snabbt rengöra bränslesystemet rekommenderas en flaska till ca 50 – 70 liter diesel.
Red Line RL-2: En flaska räcker till 1100 liter dieselbränsle vid kontinuerlig användning. Vill du få en snabb rengörande effekt, använd en flaska till 380 liter bränsle."

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.