AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.915

Fylla på olja i m3 e46

Ah
75
Ahlgren
M3 e46 SmgII -02
Hej!
Jag är i behov av att fylla på med lite olja i motorn, Bilen är en m3 e46-02
Vilken olja använder sig BMW av när dom gör oljeservice, Så jag vet vilken jag ska köpa i morgon?
Castrol TWS
Da
95
Davajn
Bmw X3M Competition
Castrol TWS 10w60

.!.. o[õ_Õ]o ..!.
Ah
75
Ahlgren
M3 e46 SmgII -02
Okej, tack för svaren..

Jag har nämligen fått upp en gul olje Lampa när jag stänger av bilen, och där stod i instruktionsboken att man ska då tänka på att fylla på olja vid nästa tank tillfälle. Men jag kollade oljan i motorn både varm och kall och när den är varm har jag mellan MIN-MAX och när den är KALL ligger den närmre MAX än mitten.
Är det så för er också?
pa
36
pallejohansson
M3-E46- coupe - 2002
ja....det är så för alla M-motorer....de dricker olja......när oljelampan lyser fyller du på exakt 1 liter Castrol TWS 10-60 !
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Om du har som du beskriver en oljenivå mellan mitten och max så tror jag du kommer att överfylla om du häller i 1 liter.

Givaren kan ju ha pajjat, jag hade kollat noggrannare hur mycket du har mellan min och max på stickan i instruktions boken, det är brukligt med 1 liter mellan min & max.

///Mvh
Sibbe
Länk
Min har gått ca 1300 mil sedan Insp 2, kollade oljan och det fattas inte något alls, har inte fyllt på en droppe sedan servicen. Vissa M-motorer kanske inte drar olja tydligen, har haft 3 E36:or M3 och den sista drog inte heller någon olja.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Ah
75
Ahlgren
M3 e46 SmgII -02
Okej, har inte fyllt på någon olja än. Ska köra upp till bmw och se vad dom säger om det också.

Ah
75
Ahlgren
M3 e46 SmgII -02
Micke169, Visst står det i istrukionsboken att man ska kolla oljan när motorn är driftsvarm.. eller är det kall motor som räknas?
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
skulle aldrig köra min m3a tills lampan börjar lysa, kollar varje vecka även om de inte behövs
Fr
68
FredrickG
M3 coupe -03.
det står i motorrummet och i instboken hur man skall gå till väga när man mäter.

har för mig att det är : köra motor varm, stanna till, sen tomgång 15 sek, sen stänga av och vänta en minut, SEN skall man kolla nivån.

det skiljer 1,3 l mellan min-max (om jag minns rätt)

castrol tws rekomenderar bmw själva. men det finns även flera andra tillverkare som gör oljor som är exakt specade som tws 10w-60 och som oxå är godkända.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Fredrick: godkända av vem då ? Finns enbart Castrol TWS och Vedool syntetic Z 10W-60 angivet som godkända i BMWs oljegodkännade lista.

Självklart finns det oljor med samma specar som går att använda, men de är inte godkända av BMW oavsett vad som står på burken så länge det inte är listad som godkända.

///MVH Hasso
Länk
Fr
68
FredrickG
M3 coupe -03.
har pratat med bmw göteborg och fick en lista på säkert 10 olika leverantörer som tillverkade denna olja, alla med olika svårhetsgrad att få tag på självklart.

men ALLA var enligt bwm group gbg, godkända.

fanns en shell t ex, sen fanns det en havoline har jag för mig osv.

men ingen idé att chansa, jag kör med TWS eftersom den finns på bmw att köpa, rakt över disk.

men en liten fråga, hur gör ni om ni är på semester och eran nivå börjar bli dålig och ni inte har med er en liter tws i bagaget och det bara finns besinstationer i närheten som inte har 10w-60?!
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Min har inte tagit nån olja över huvudtaget sen jag köpte den.

A_WINGARD73, kanske du inte kör så hårt och drar den i alla växlar? annars låter det konstigt =))
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Den får gå hårt rätt ofta men under andra omständigheter än streetrace osv. Farsan har en 3,0 vilken inte heller dricker nån olja trots 20100 mil på mätaren. Han är snäll mot grejorna men den rastas ut ordentligt emellanåt den med

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.