|
|
|
|---|---|
|
Hej, Idag lärde jag mig något nytt. Det kanske är något som alla redan känner till men jag kan dela med mig för dem som inte vet och kanske får jag en förklaring varför det är så. Jag körde en sväng idag och stannade sedan för att rengöra bilen invändigt. När jag var klar gick jag en runda och tittade tillbaka på bilen och ser att höger parkerings-ljus är på. Hmm har jag lämnat parkeringsljusen på och har den västra lampan gett upp? Det var första tanken. Jaja går tillbaka och kollar, men nej allt är avstängt. Efter lite tittande startar jag motorn och märker att blinkersen är på, den högra. Så när jag stängde av motorn blinkandes till höger tänds parkeringslampan på höger sida. Det händer dock inte om man blinkar åt vänster. Så, är det elfel eller är det någon slags säkerhetsgrej då man stannar på vägrenen, dvs blinkat, stannat till men glömmer slå på parkeringsljuset? Mvh | |
|
Har åkt mycket Merca i min dar och på 123:orna kunde man ha alla p-ljus tända eller välja höger el. vänster med blinkersspaken, men det krävde att man hade p-ljuset på. Ingen automatik alltså, men en bra strömsparare så att det fanns kräm kvar när man skulle glödga och dra igång "tackjärnsgalten". AE |
|
| Som du själv kommit fram till så är den till för parkeringljus funktion som sparar på batteriet. Sedan länge en standardfunktion på tyska bilar. | |
|
Ja, visst har det funnits även i äldre BMW? AE |
|
| Ja där ser man, får tacka för svaren. Konstigt att det är bara högersidan dock. | |
|
på min förra 328 E46 så lyste det på vänster sida när man hade spaken i "vänster-läge". // M.V.H. Daniel |
|
| Kul att man hittar svaret på denna gåta här inne på Z-forumet. :) Hade nyligen en nyare Skoda Octavia som hyrbil som jag omedvetet parkerade med högersidans parkeringsljus på. Själv trodde jag att det var en bugg i någon mjukvara, men det ska alltså vara så på tyska bilar. Bra att veta! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.