|
|
|
|---|---|
|
Har spanat ett tag på 120d som är en mycket trevlig bil. Siktade först på ett nybilsköp och fick en offert på ca. 320-tusen. Ganska välutrustad, men trots allt saknades bl.a. navigation, pdc fram, taklucka osv. Sneglade därefter på begagnatmarknaden i Sverige, men den är näst intill obefintlig och jag retar mig på att de är så snålt utrustade (enligt min smak). Nu är jag istället inne på att importera en årsmodell 2006 med 1000-2000 mil på mätaren. Då blir det förstås 163-hästarn, men vi talar knappast milsvidd skillnad. Vad som däremot skiljer är utrustningsnivån. Här går det att utan större problem hitta en näst intill "fullutrustad" (hatar egentligen uttrycket ...) bil. Frågan är hur bilen står sig om ett-två år då vi troligen kommer att byta bil igen? Hade det då varit bättre att satsa på en ny (eller en snikig begagnad svensksåld) bil? Prisklassen vi tittar på ligger kring 270-tusen. Tacksam för kommentarer. P.S. Är det någon som vet när komfort access började ingå som option? | |
|
Mixtus: Har du kollat om vissa handlare har kvar kampanjen på nya 120i/d för 265kkr där M-sport paketet ingick? Takluckan och PDCn kanske du klarar dig utan och Navi går ju enkelt att fixa externt som är mycket billigare. Vet att BMW i Lund (Theanders) körde denna kampanj på sina lagerbilar för inte så länge sedan och att de även hade någon demobil inne. Man kunde visserligen bara välja några enstaka färger men priset är ju inte helt fel och M-paketet gör säkert bilen lättare att leva tillsammans med och lättare att sälja. Fördelen med svensksålt är just att den är svenksåld :-) Dessutom är det ett stort plus med vagnskadegaranti och gratis service i 3 år. Skall man importera en bil tycker jag personligen att man bör titta på en något äldre bil där dessa fördelar inte är aktuella. |
|
|
Tack för tipset! Jo, den offert jag fick baserade sig just på detta erbjudande (som för övrigt är kvar). Trots detta så landade jag alltså på 320+ och då utan både navigation och pdc fram, som alltså var ett exempel på utrustning som "saknas". Håller naturligtvis med om att det är ett plus med svensksåld, om inte annars när man säljer. Och så har man detta med fri service osv. |
|
|
Tycker själv att det där med fri service är lite överreklamerat. Om du kör väldigt mycket så är det ju bra, men om du kör normalt 1500 mil/år eller liknande så innebär det i princip bara ett gratis oljebyte. Det är väl 2400mil någonting mellan servicarna nuförtiden. |
|
| navi: Det stämmer inte vad du säger. Du är berättigad en service/år fram tills dess att bilen fyller 3 år oavsett hur långt du kör. På min bil var detta värt ca 8000kr. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
hallå! jag har kollat lite på de nya 120d 177 hk, och jag trot att den bästa affären är att köpa en sådan som Jahreswagen från Tyskland. De kostar lite mer än dina 270', men då finns det bilar som är nästan fullutrustade också. Väl Jahresvagen på bmw.de så kommer det upp en hel lista med 120d. Jag tror skillnaden på begmarknaden kommer att vara avsevärd, för 177 hk-motorn är verkligen en pärla bland dieslar. Mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.