|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Hur mycket olja ska det vara i BMW 540 E34`? Med filter? Och vad för viskocitet är bäst`? MvH Tompa | |
|
Hej Åtminstone för min bil så står oljevolymer och sånt här: Länk Förra ägaren körde med Castrol GTX Magnatec 5W40 så det har jag fortsatt med. Väl dyr olja med tanke på bilens ålder och värde måhända... |
|
|
Om du inte redan luskat ut det så ska det gå i 7,5liter olja i motorn enligt det jag hittat. |
|
|
Tackar, då har jag iallafall ett riktvärde på hur mycket det ska vara, får kolla hur mycket jag också får ut ifrån motorn. Jag köpte Castrol Magnatec, kostade 569kr för 4 liter, blir alltså 1138kr i olja, så köpte jag också ett luftfilter och oljefilter. Bilen är svensksåld, fullstämplad servicebok och en pärm med kvitton. Kör säkert sommaren ut före servicemätaren är i bott, men jag har som vana att alltid byta olja, oljefilter och luftfilter när jag köper en bil, värt att göra också då hela bilen är i ett oerhört fint skick! |
|
| Nu vart oljan bytt ;) . Känns bra, hällde i ca 7.5 liter, men det gick lite över nivåstrecket på stickan, så det är nog lite för mycket! | |
| 7,5 liter ska det vara, så du kanske inte fick ut allt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.