AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
669

motorn blir (för)varm vid stads(kö)körning M40

som rubriken, När motorn blivit riktigt varm efter ca 2-3 mils körning med stabil temp börjar den krypa upp mot rött vid tomgångskörning(kökörning eller sakta stadskörning! trolig orsak? jag har bytt termostat till en biltema(förlåt) utan pil men är rätt så säker på att jag monterade den lika! och luftat kylaren efter konstens alla regler! kan det vara viscokopplingen i fläkten, hur märker man det, det är motstånd i den när man försöker snurra på den för hand, och den glappar lite! ska den det? vatten pumpen låter inget och läcker inget kan den bara vara trött ändå??? tacksam för svar
MVH/Andreas
BMW när du älskar att vinna
Svaret hittar du om du söker, men felet är med stor sannolikhet viscoskopplingen. Om du med varm bil försöker stoppa fläkten med t.ex en Hoprullad tidning (ej fingrarna!) och den då stannar utan större problem, så är det bara att byta. Finner du stort motstånd att stanna fläkten med varm motor är det inte den det är fel på.
tack för snabbt svar, Hinner inte testa idag! men ska göra det så fort jag ska iväg en tur.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.