AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.123

Rasseltrassel?

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Frågan har varit uppe förr, men svaren har inte varit entydiga... Någon som MED SÄKERHET kan säga vad som är knas här:
1. På tomgång i friläge = metalliskt rassel (från lådan låter det som?)
2. På tomgång med kopplingen nedtryckt = tyst som i graven!

Vilka åtgärder krävs? Konsekvenser om man ignorerar? Ytterst tacksam för svar!

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
rsarits
Med mycket stor sannolikhet urtrampningslagret.
Vad gäller åtgärder så får du byta lagret=demontera vxllådan. Konsekvenser om du låter bli är ringa, det kan hålla i flera år fast det låter, om det går sönder så kan du inte koppla ur, men inget annat går sönder pga detta.
Det KAN vara växellådan som låter men med tanke på att du har en 518 så är det inte troligt att lådan är dålig.

Micke
Zo
59
Zopilote
320iAT -05
rsarits => Om urtrampningslagret börjar bli dåligt borde symptomen bli de motsatta...Ljud (väsande, rassel) vid NEDryckt koppling eftersom det är då och endast då som lagret roterar. Missljud vid friläge från växellådan brukar oftast tyda på defekt ingående lager i lådan. Jag vet inte vad det kan kosta att byta, vet att på vissa bilar kan det bytas utan att demontera lådan, bara lossa den från motorn.
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
håller med rsarits.. Vid belastning så brukar lager oftast tystna.. speciellt urtrampningslager som börjar bli lite slitna, det går alldeles utmärkt att köra så, men det som kan hända är att kopplingens fjädrar slits ner av friktionen om lagret skär ihop helt.. om man skall byta urtrampningslager så känns det som om man borde byta koppling samtidigt, så roligt är det ju inte att plocka ner lådan.. men budgetvarianten är ju att bara byta lagret, om kopplingen känns bra i övrigt.
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
finns ett enkelt sätt att kolla.. hissa upp bilen och låt den stå på tomgång (pallbockar eller lyft!!) ta en skruvmejsel (helst rent skaft :) ) sätt spetsen mot lådan och skaftet mot örat, så borde du kunna höra om det kommer från växellådan eller från urtrampningslagret.. har du kollat oljan i lådan? missljud när du kör?
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Tack för svaren (även om de inte var helt entydiga den här gången heller :-)

KL: Oljan är nyligen bytt och i nivå. Personligen tycker jag det låter som om rasslet vid tomgång kommer från lådan, men jag kan ha fel...

Har dock faktiskt även ett missljud när jag kör! Vid gaspådrag så skallrar och rasslar det till på ungefär samma sätt som jag beskrev ovan - fast mycket värre! Det är dock bara under ett ganska kort tids-/varvintervall, dvs rasslet börjar lite smått vid ca 1600-1700 varv och avslutas i ett hejdundrande crescendo vid exakt 2000 varv, då det tystnar tvärt?!? Gamla tanter brukar grimaserande vända sig om... :-/ Nån idé?

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.