AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.083

Köpa 320da importerad från Italien?

sm
24
smoke
520da -10
518i -95 Min dotter 528i -98 Min sons
Har varit och kollat på en 320da från italien 2005 som har gått 9700 mil
Servicebok ser okej ut.Bilen är redan impoterad av Ei handel i Helsingborg
170 000 ska han ha för den.Jag tänkte föreslå att jag gör ett Dis test och om
milen inte stämmer så ska jag ha pengarna tillbaka.Hur värkar det?
Något annat jag kan göra?

Detta är ett fantastiskt Forum
MVH smoke

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är väl bättre att kontrollera milen innan köp? Köp ett utdrag från BMW över bilens garanti och goodwill reparationer också.

__
Bilblogg:
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
KÖP INTE BILEN UTAN ETT DIS-TEST PÅ BMW!!!!!

Du ska ABSOLUT testa bilen INNAN du betalar en enda krona. 9700 mil på en 2-3 år gammal italienimport luktar mygel lång, lång väg. Det som verkar lovande är att priset är rimligt, hade du sagt att den kostade 130' så hade jag varit än mer säker.

Förutom DIS-test måste du kolla garantireparationer och jämföra övrig dokumentation med verkligheten. Och det är du som ska lämna in bilen på BMW och prata med dem, inte handlaren.

Slarvar du nu och bilen visar sig vara skruvad om ett år så får du ut hälften av vad du betalde, så det är värt ganska många kronor att lägga ner en timmes jobb idag....

Mvh Johan
sm
24
smoke
520da -10
Hur gör man då? Bilen har inget svenskt reg nummer än kan man ta det Italienska?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nej du måste vänta tills bilen blivit inreggad. BMW lämnar inte ut garanti utdrag innan man reggat in bilen. Detta för att mätarfifflare själva ofta köpte ut garantiutdrag och justerade mätaren därefter.

__
Bilblogg:
Länk
sm
24
smoke
520da -10
Hur gör man själva DIS testet är det bara att ringa till en BMW verkstad och uppge reg nummer?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mugge: Skilj på garantiutrag och DIS avläsning av LCM vilket bilhandlare skyltar med som "mätarkontrollerad med intyg från BMW" Det är inte värt pappret det är skrivet på, det visar enbart aktuell mätarställning inget annat.
Att justera mätaren efter garantiutdrag Mugge , var har du fått det ifrån ??

Köp inte bilen om inte handlaren har svenskregistrerat bilen på firman så den fått ett svenskt medborgarskap, bedrägeri och momsfusk iså fall vilket är vanligt förkommande, det dräller av privatpersoner i Helsingborg som har tillsalu bilar från firmor reggade på sig som målvakter, för att firman ska slippa betala importmoms på bilarna och inte synas på regbevisen enbart rent skattebedägeri.

När bilen blivit svenskreggad gå till närmaste BMWhandlare och köp ett garanti/servcieutdrag för 500 kr INNAN du köper bilen.

Bilen är garanterat mätarfifflad innan motsatsen bevisats.
Det har importerats bilar direkt från BMW i Italien som varit skruvade när dom rullat av biltransporten i Sverige.

///MVH Hasso
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hasso,

det har SAGTS att de köptes direkt av BMW i Italien, men i verkligheten kan de väl kan ha haft 5 handlare däremellan? Det låter ju mycket bättre när handlaren säger att "vaddå, jag köpte den på BMW i Italien, jag hade ingen aaaaning om att den var skruvad".....

Håller med Hasso, kortmilade dieselbilar importerade främst från Italien men även från övriga Europa är alltid mätarskruvade tills motsatsen är bevisad. När det är bevisat, och först då, är de värd någonting.

Mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Johan inte i de bilar från Italien som jag varit delaktig i reperationsarbete på. Men visst kan det var ett påstående många andra ggr. Sedan att handlaren/importören struntade i våra upplysningar om att felaktiga mätarställningar vid annonserandet är ju en annan (femma) :)
Nu ska man inte skylla på BMWhandlaren i Italien, han kan ju vara ovetande om detta förhoppningsvis, en av bilarna var knappt körbar dessutom hade loggade felkoder med 6000 mils högre kilomerställning än vad som mätaren visade.

///MVH Hasso
Länk
sm
24
smoke
520da -10
Tack för alla svar.Jag har aldrig haft någon BMW eller importerad bil så allt är nytt.Men allt jag behöver är svenskt regnummer så kan jag gå till en BMW handlare och köpa ett garantiutdrag.Jag behöver inte ha bilen alltså?

MVH smoke

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hasso: I denna tråd har jag enbart pratat om garantiutdrag. Inte nämnt var sig dis eller lcm avläsning.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mugge: Jo men förklara vitsen att köpa ett garantiutdrag och justera mätaren efter det ??? En helt ny formulering för mig ??
Eftersom garantiutdraget om det finns nått anger rätt garanterad så långt det går mätarställning vid olika daterade tidpunkter.
Jag har vid ett tillfälle fått garanti/serviceutdrag av en bilhandlare för att styrka mätarställningen på en importbil vilket också stämde, de flesta vinkar med en värdelös DIS avläsning.

///MVH Hasso
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hasso, det Mugge säger stämmer, det är i alla fall så BMW i Sverige motiverar att bilarna behöver ha ett svenskt regnummer. Det har säkert inträffat, jag tror det är rätt vanligt att bedragare justerar bilar på det sättet. Det funkar naturligtvis inte med alla, men tex en bil som har rullat väldigt lite de första två åren och sedan extremt mycket i två år, då passar sådan skruvning bra. Tragiskt men sant....

mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo det kan jag iofs förstå i det fallet, om det inte finns nått garantiutrdag mer än i början av bilens liv, men det går ju att få servicehistoriken numera hos vissa handlare vilket är säkrare ,
Men det är nog ganska sällsynt att juster mätaren efter garantiutdragen, vilket då innebär att man måste handplocka just dessa "sällsynta" bilar för att få rätt historik innan man köper hem dom från tyskland.
Det vi ser rulla in nu är ju långmilade backade förstagsdieslar som rullat 15.000-25.000 mil på 2 -4 år.
Att bilen måste ha ett svensk regnummer är ju rätt så självklart vid en förfrågan i sverige, och dessutom tycks vissa BMWhandlare att man måste vara ägare till bilen innan man gör en förfrågan, vilket inte alls är bra.
De vanligaste garantiudragen man sett är ju att bilen rullat ca 3000 mil årligen de första åren , sedan helt plötsligt upphört med detta de senaste åren och har en mätarställnings som antyder att bilen enbart rullat 500 mil årligen innan importen med tanke på mätarställningen den fått sedan den passerat besiktingen i sverige. Det noterade jag på flera bilar av vår tidigare omtalade Hägerstens importör som var i maskopi med ytterligare en Josef du vet vem.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
kolla utrustningen... italien brukar ha en utrustning som vi hade i våra bilar på 60talet....;)

///325///
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.