|
|
|
|---|---|
|
Har hittat en cosmosvart metallic 540 iAT 95a. Den är i gott skick, har svart sport skinn, stora färd datorn, lilla kliman, M- chassi, feta 18", 3xlarm, 4x elhissar, dubbla luckor, rails, service bok, tonade rutor, sjysst stereo, har gått ca 15.000 mil. Killen vill ha 129.000kr. Vad tror ni som vet, om detta pris. Bilen har stått ca ett år och är inte besiktigat. Den går bra... vad tror ni? Danjel | |
|
är den inte regbesiktigad eller inte kontrollbes? jag skulle aldrig köpa en ej reggad bil. då blir du första ägare, vilket innebär att du står för all ev. obetald moms osv. 129000 borde vara prutbart, om den stått ett år. men för de pengarna ska den vara 100% ärlig. glöm inte att kolla mätarställningne med BMW! kostar 200 kr, men då måste bilen vara svenskreggad. är den ett skruvat vrak är den ju inte ens värd 100 papp. mvh Johan |
|
|
>>Johan Nu kanske du är lite väl mycke paranoid. Varför skulle han inte köpa bilen om den inte är sv-reggad? Hur tror du att det går till i Tyskland. Dom är inte heller sv-reggade. Om man nu är rädd för att bilen är momsad, så ringer man rimligtvis till den förre ägare och kollar. Angående mätarställningen så är inte risken större/mindre att den är ändrad även om den är sv-reggad. Priset tycker jag att det kanske är lite högt (jag utgår från att det är ärliga mil). På BMW.DE hade dom några 540-er för 12-13' EUR inkl.euro+ garanti. Privat skulle jag tro att den bör gå att köpa för ca 110'. mvh Marin |
|
|
nu var det ju inte detta som skulle besvaras i den här tråden, speciellt eftersom jag inte vet vilken besiktning som menas. enligt min uppfattning finns det ingen anledning att inte regbesiktiga en schysst importbil innan försäljning. för en oseriös importör finns dock flera skäl att INTE besiktiga bilen: - fel på bilen som gör att besiktningen inte blir godkänd - ej betalt moms varken i tyskland eller sverige, första ägaren (som regbesikigade bilen) i sverige får då inbetalningskortet (har jag kollat med skettemyndigheten) - den oseriösa importören kan lättare undvika att betala reavinstskatt/vinstmarginalmoms/inkomstskatt på vinsten kalla mig paranoid eller inte, men jag har inte lust att bli blåst! om man köper bilen själv i tyskland har man ett inköpskvitto med sitt eget namn på, som visar hur momssituationen för den specifika bilen ser ut. om du ringer tidigare ägare i tyskland kan ju han exempelvis ha fått halva momssumman för att hålla tyst, eller också kan kvittot vara en förfalskning. jag vill ju bara hjälpa till så ingen blir blåst! mvh Johan |
|
|
förresten Marin, ingen köper väl en BMW utan att kolla mätarställningen numera? det jag menar är att BMW inte kollar upp garantiservicar på en tyskreggad bil, för då skulle ju en oseriös importör kunna skruva mätaren till det som stämmer garantiservicetillfällena bäst. alltså måste bilen vara svenskreggad för att gå att kolla upp. jag förstod inte vad du menade, men vi är rörande överens om att svensreggningen inte har någon inverkan på mätarställningen. bilen skruvas ju oftast på vägen mellan tyskland och sverige. mvh Johan |
|
|
>>Johan Jag viste inte att BMW Sverige inte kollar upp garantirep. på tyskreggade bilar. :-) Hur som helst, så tycker inte jag att man skall förkasta alla tyskreggade bilar i Sverige. Det skall å andra sida återspeglas på priset. Jag känner folk som har sålt oreggade bilar till kunder, till ett rabbaterat pris. Besikt.+skrotavg.+skatt ligger på ca 5-5,5' och vill kunden köpa den för t.ex. 8-9' billigare så varför inte? Grejen är den att man aldrig kan vara 100% säker på att bilen klarar besiktningen, så därav denna rabbat. Mvh Marin |
|
|
Kan det vara den utan stötfångare på börsen? Tycker priset verkar lite högt med tanke på att man nog vill göra ordentlig genomgång på en bil som stått ett år, dessutom kan ju bilbesiktningen hitta något att anmärka på. Levererar de med stötfångaren klar på bil eller som gör det själv? Annars ser den ju fin ut. Ge ett bud på 110-115 kkr om stötfångaren är på plats lackad och komplett om bilen i övrigt är så bra som den ser ut på bild. Mats E BMWCS 3050 |
|
| Jodå, det är den! Det låter ungefär som jag tänkte. Har kollat upp med svensk bilprov för ordentlig genomgång. Tror dock inte att det ska vara något. Var och kollade den rätt grundligt, och den var sjysst. Kofångaren är beställd, men lycktglas, njure, och dimljus verkar vara destå svårare att få tag på... Några tips om var man hittar dessa? | |
|
När det gäller dimljusen är det nog inte helt lätt att hitta beg. De får ju ofta stryk av stenskott och annat. Njuren kanske är lika bra att köpa ny hos BMW? Du kan ju pröva www.bildelsbasen.se och se vad du hittar i begagnat. För övrigt är 540iAT bland det bästa man kan åka för de pengar vi pratar om här. Mats E BMWCS 3050 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.