|
|
|
|---|---|
alain |
Hur är det att byta olja i bakaxel?, är det någonting som man kan göra själv eller är det för kompliserad och måste lämna inn bilen för det? jag måste säga att jag inte har tumen mitt i handen. tack för tips. bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
varför har ingen svarat på detta inlägg? vart sugen på att göra det imorgon själv... :/ |
|
|
Lätt jobb men kladdigt. Varmkör. Lossa påfyllningspluggen. Lossa avtappningspluggen. Låt oljan rinna ur helt. Montera ny packning och ny avtappningsplugg (dra ej för hårt). Fyll på olja tills det rinner över. Montera ny packning och ny påfyllningsplugg. |
|
| Varför nya pluggar? | |
| Jag har den rätta oljan (castrol saf xo 75w90) billigt om någon vill köpa kostar 195:-/lit på mekonomen av mig 200:-/2lit | |
|
Kane: Därför att köper du nya på BMW får du en bättre variant med gummitätning istället för de gamla utan gummitätning. Dessutom har de nya en större invändig insex. Men det är ju valfritt. Ser de gamla fina ut räcker det förstås att köpa nya packningar. Sen ser det förbaskat bra ut med nya skruvar :-) |
|
|
Tummen i handen eller inte; Hur värderar Du din egen fritid; Hur krabbigt är det att lämna in bilen; Hur mycket tjänar Du själv under samma tid; Hur "hobby-stimulerande" är jobbet; Mycket mera. Allt är relativt. Jag fick allt med vxl-låda- och bakvxl-olja (Lifetime) bytt för en spottstyver samtidigt som ett annat jobb på BMW och jag är helnöjd. Sedan hur det ser ut under är saksamma för nästa gång du kollar där ser det likadant ut. /S |
|
|
snabba och bra svar.... men fan inga lyftar på OK GDS hall orkar ju lyfta min släde!!! argh! blir så sur!!! får byta ok mack och se ifall de har riktiga lyftar! :D Det är ju alltid kul att göra sakerna själv även om man kanske inte tjänar något på det, det är ju trots allt bra att lära känna sin bil! (tycker jag!) |
|
|
Testa som jag brukar ta (det enda som finns tillgängligt i närheten); En gammal super-billig mack med en äkta smörjgrop. Allt är kul på ett sånt ställe om man inte stöter på något oförberett som man glömt ta med sig verktyg till och som man har tillgång till i vanliga fall. Tar en kväll oavsett jobbet. /S |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.