|
|
|
|---|---|
|
Hittar man bilen man vill granska lite närmare och den står i en storstad så är det ju bra. Där är man troligen inte långt ifrån en M-station eller SBF som kan utföra en bildiagnos. Men hur gör man om man har 10-tals mil till närmsta liknande station alt. BMW verkstad? Kanske inte så lätt att då "svänga" förbi M-stationen om det tar tre dagar fram och tillbaka. | |
| Då planerar man sitt köp... :-) | |
| Bedöm bilen själv, eller ta med någon kompis som kan göra det! Det brukar gå att hitta någon OK-mack eller verkstad där man kan låna lyft även ute i bushen! | |
|
Loffes, via bilens reg.nummer kan man få reda på tidigare ägare. Ett lite fräckt men värdefullt trick är att ringa den föregående ägaren och fråga om skicket på bilen. Jag gjorde själv det i vintras och "räddades" från att köpa en 540 som inte var OK. Föregående ägaren avrådde mig nämligen att köpa den då han upplyste mig om hur rostig den verkligen var... Kolla upp alla papper (ägarförhållanden, besiktning, servicebok, kvitton etc.). Provkör bilen noga (axa och bromsa ordentligt), testa klimatanläggning och annan utrustning. Syna bilen noga. Överallt, både in- och utvändigt. Titta, känn, lyssna, lukta! Med risk för att verka lite fördomsfull är det inte heller fel att också kolla in ägaren själv. Hur denne ser ut, är klädd, bor och uppför sig kan många gånger också säga en del om bilen. Lite fördomsfullt som sagt och stämmer inte alltid... Visst är det en fördel om man kan lite om bilar själv men om så inte är fallet gör som "Rallyfinnen" skriver; ta med någon som kan. "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.