AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.825

Startar ej pga defa larm problem

Visa användare
13
Bmw_Sam
Bmw 540iA 93
Tjenare har en bmw 325 cab 94 som startspärren gått i och larmdosan funkar inte ( ej dåligt batteri) va helt ok sen "dog" knapparna en efter en med någon dags mellan rum.. dåligt kontakt nånstanns? undrar hur man kan koppla förbi larmet på bästa enklaste sätt? eller om nån vet någon nödfunktion som gör att man kan starta den? och vad är knapparna på sirenen till för A och B? måste juh använda bilen under helgen..

tacksam för svar Mvh Sam
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
kan ju vara säkringen i larmboxen som har gått.som gör att det inte går att starta...
tornet
Beror på vilken version av defalarm du har. Mitt har också slutat fungera men om startspärren gått in kan du troligen (förhoppningsvis) starta bilen genom att bara rulla igång den. Sen får du ta dig till närmsta larminstallatör för att få det återställt/urkopplat. Detta såvida du inte har PIN-koden. Du kan då mha din nyckel "slå in" rätt pinkod och nollställa larmet själv.

mvh
Om det "bara" är att rulla igång bilen så är det fel inkopplat eller så struntar man i normerna som säger att en startspärr skall förhindra motorstart på minst två skilda kretsar, t.ex tändning och bränslepump. Startmotorn däremot får gärna kunna snurra.

FP
Visa användare
13
Bmw_Sam
Bmw 540iA 93
Går nog inte rulla igång den ska ju va strypt bränsle och tändning kan ju köra start motorn med den och all el funkar ju men vill inte blinka när man ska larma av... vred nyckeln åt fel hål när jag skulle låsa upp bilen pga larmet så då gick ju spärren in...
tornet
Det beror som sagt på vilken version av DEFA du har i bilen. Startspärren kan gå in på nyckeln utan att det spärrar bränsletillförseln. Det är inget fel utan DEFA uppgraderade sitt larm runt -99 eller var det kanske -00 till en helt annan huvudenhet. Jag vet detta eftersom jag ringt DEFA och även varit och pratat med en larmfirma som även de brkräftade detta. Sen kan ju jag inte garantera att allt i min bil är korrekt inkopplat eller för den del att alla funktioner larmet har är korrekt installerade i din bil heller.

Min startmotor går inte att snurra då kretsen bryter strömmen till den via nyckeln. Kanske är felinkopplat men jag ska ändå byta ut hela rasket och in med nytt eftersom jag blev rekommenderas att vänta med att byta ut tills larmnycklarna inte vill fungera längre.

Är det en tidig version av DEFA du har rekommenderar jag att du byter ut hela huvudenheten till en nyare, kostar ca 1800:- hos larmfirma.

Det var nämligen mjukvarufel på de tidigare enheterna och vissa av dem slutar bara fungera rätt som det är. Dessa enheter bytte DEFA ut på garanti till nyare huvudenheter runt -99.

Gå även över hela bilen och kontrollera varenda brytare och sladd som hör till larmet och dubbelkolla att ingen sladd är avskavd eller liknande.

mvh
Menar du att DEFA eller installatörer går ut med att en startspärr är OK om man spärrar just startmotorn, men inte t.ex tändning eller bränslepump? Jisses...)
Larmets startspärr har en reläfunktion (senare minst två skilda kretsar) som man använder "fritt" vid installationen. Om man sen väljer att bryta startmotorn, bryta tändningen, bryta nån krets i bränslestyrning, motorstyrning osv, är upp till installatören. Vad jag vill komma till är att DEFA eller nån annan larmtillverkare kan knappast avgöra vad installatören använder reläfunktionen till.

FP
tornet
Jisses vad du går på folke... jag menar ingenting av vad du vill få det till, jag försöker bara hjälpa Bmw_Sam att få igång sin bil. Men det var väl dumt att berätta det larminstallatören och DEFA sa till mig eftersom jag inte har källhänvisningen dokumenterad. Sorry för det...

Vad jag ville komma till var att Bmw_Sam kan PROVA att rulla igång bilen med tändningen i startläge. Kanske den startar och då kan han köra iväg och få den fixad. Det kunde jag i alla fall.

Jag är varken larm- eller bilelektronikexpert utan jag fick detta till svar när jag, något panikartat :), en dag inte fick igång min bil och tog hjälp av en larmfira och ringde DEFA. De berättade att de haft problem med de tidiga versionerna av just MITT larm, den huvudenheten byttes ut på garanti till en nyare med uppdaterad mjukvara - gratis. På min bil var detta aldrig gjort (-95:a) och det var bara en tidsfråga innan det skulle gå i baklås - tydligen har det gjort det nu och jag ska byta ut min huvudenhet. Mer än så vet jag inte.

Hoppas du fick nån hjälp Bmw_Sam, annars vet jag inte vad du ska göra? Lycka till och hoppas det löser sig!

mvh
Helt OK. Klart man kan prova att rulla igång, och startar den då så är det antingen ingen fel i systemet med startspärr, larm osv, alternativt felkopplad startspärr.
Allt för att sprida lite ljus över hur systemet är avsett att kopplas och fungera, för BMW_Sam och övriga läsare.
Ett ganska vanligt fel är slitage och dålig kontakt i tändningslåset, kan ge en hel del skumma fel från strejkande startmotor till en mängd andra elfel.

FP
Visa användare
13
Bmw_Sam
Bmw 540iA 93
glömde kanske nämna att startmotorn går när man vrider på nyckelen men vill ju inte gå igång antagligen pga bränsle och tändning provat även att lyssna på bränslepumpen men låter inte nått när man vrider på tändningen.. har även varit till lokala BRL handlaren som säljer defa larm och fått tips hur man ska koppla förbi startspärren genom att koppla bort en sladd från tändningslåset och koppla ihop sladdarna med samma färg som går från. Har även "bryggat" sladdarna som bryter bränsle och tändningen men utan resultat.... Det är ett defa 700x lar årsmodell ingen aning..
Visa användare
13
Bmw_Sam
Bmw 540iA 93
Har ännu ej fått ordning på bilen ringt runt och fått höra "kan ta in den i början av augusti" ja men de lät ju kul!! nog för att de e dåligt väder men måste ju ha bilen ingen klok som vet nån som kan med larm i karlstad trakten?? vore tacksam om de skulle lösa sej snart /sam
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.