|
|
|
|---|---|
| m30b35 motorn från en 535iA -88 passar utan problem med kopplingshuset och manuella lådan väl? Vad behöver jag förutom koppling, kopplingshus? Bygget ska sitta i en manuell 323 -86 så jag har växelspak, länkage och kopplingsdetaljer från den. | |
| Har hittat en koppling och låda nu. Vad är ett vettingt pris när de gått 28000 mil, för båda delarna? Frågorna i mitt förra inlägg kvarstår! | |
| Du behöver ett svänghjul till motorn från en manuell också, det sitter inget svänghjul på en automatmotor! | |
| Jasså. Några givare till det eller enbart ett svänghjul? | |
|
Jag vet faktiskt inte, har aldrig jobbat på M30 på sådant "djup"! Min kommentar om svänghjulet gäller alla bilar, en automatlåda har aldrig samma sorts svänghjul som en manuell. Dessutom KAN det skilja i vevaxelns lagring mot svänghjulet - ibland sparar dom på stödlagringarna i bilar utan svänghjul. Det kan vara så även på M30 - det vet jag inte. |
|
| Hmm, vet vilka delar jag behöver nu men hur blir det med motorstyrningen? För det är väl en styrbox för automatlådan, är inte den kopplad till motorn styrbox på något sätt? Ska jag ta fram häcksaxen och klippa av bara? :D | |
|
En sak som du absolut inte får klippa, är kablarna som går till växelväljarens lägesgivare! Du måste fixa så motorns styrsystem tror att "det sitter en automatlåda på som ligger i P eller N" .. annars kommer inte startmotorn att gå runt! I övrigt bör det inte bli några större problem. Dock kan du kanske få erfara lite "udda beteende" när du sätter en motor med automatstyrprogram på en manuell låda - det handlar till exempel om såna saker som tomgångsvarv, och hur bilen beter sig när du släpper av gasen. En bil med automat är ju inte programmerad för att ha sådana saker som motorbroms, till exempel. |
|
|
aha, va klurigt, men det löser jag nog. Om jag sätter i ett trimchip så kan väl de udda beteendena ordna sig? Man har ju motorbroms på automat med, men inget svänghjul så det bromsar inte lika starkt. Så tills vidare kan jag ha en automatväxelväljare som ligger i N eller P + manuell spak så är det bara att välja om jag vill glida eller köra sportigt :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.